צילום: Shutterstock

 

החורף מתקרב ואיתו הקשיים הכרוכים בנהיגה חורפית: הראות טובה פחות – גם בגלל הגשמים וגם בגלל שחלק ניכר מהנהיגה מתבצע בשעות החשכה, הכבישים רטובים וחלקלקים, המגבים לא תמיד עושים את העבודה וגם הפנסים לאו דווקא מכוונים נכון. עוד לפני תחילת החורף חשוב להקפיד ולבדוק את תקינות מערכות הרכב: הצמיגים ולחץ אוויר בהם, מגבים – שלא יהיו יבשים ושמכלי ההתזה יהיו מלאים, מערכת הבלמים התאורה וההיגוי תקינים ומוכנים לכל צרה שעלולה להגיח. תחילת החורף זהו גם הזמן לוודא שיש ברכב את כל האישורים הנדרשים: רישיון רכב ואישור מעבר טסט, ביטוח רכב שמכסה את כל הנהגים הפעילים – לכל צרה שעלולה לבוא, למעשה בחורף אחוז התאונות עולה לכן כדאי לבדוק שהביטוח קיים בשנית.

מסוכנת יותר

בארץ החורף הוא קצר וקל יחסית, אבל דווקא עובדה זו יכולה להטעות ולגרום לעלייה משמעותית בתאונות הדרכים. תנאי דרך קשים אחראיים למספר רב של תאונות דרכים: כבישים חלקים, שלוליות עמוקות ובורות. אומרים שהגשם הראשון מסוכן יותר מאלו הבאים אחריו, מכיוון שבגשם הראשון הכביש מצופה לא רק במי הגשמים אלא גם בשאריות אבק, בוץ ושמן שהצטברו בתקופת הקיץ.

הסטטיסטיקה אומרת שבמהלך חמשת חודשי החורף בארץ, אדם אחד נהרג בתאונת דרכים בכל יום בממוצע. מספר הנפגעים בתאונות עולה לעומת חודשי הקיץ ובמיוחד הנפגעים הקשים. מלבד החורף עצמו שמזמן הפתעות לא נעימות לנהיגה בדמות: גשמים, ברד, ערפל או שלוליות. גם שעות האור מתקצרות ושעות הלילה מתחילות בשעות מוקדמות יותר. יותר ויותר אנשים מוצאים את עצמם בסוף היום, כאשר הם כבר עייפים, על הכבישים, הערנות יורדת – ומספר התאונות עולה.

חלק מהתאונות בלילות ובחורף תלויות  בצורת הנהיגה, אחרות תלויות בתנאי הדרך. הסכנה עולה גם אם תנקטו בכל אמצעי זהירות אפשרי לכן חשוב במיוחד להקפיד על חובה שהוא גם מחויב על פי חוק ומכסה על נזקי הגוף של כל המעורבים בתאונה, שלא תהיה.

מערכות הרכב

לקראת החורף, מוסכים רבים מעניקים בדיקת "הכן את רכבך לחורף" בתשלום מינימלי או ללא תשלום כלל. כדאי מאד להיעזר באלו ולשחרר דאגה ביחס למערכות רכב שבדרך כלל כל דורשות תחזוקה שוטפת. מגבי הרכב נוטים להתייבש בחודשי הקיץ, בדקו אותם ובמידת הצורך החליפו את המגבים וכך תשפרו את הראות מבעד לשמשת הרכב. בדיקה וניקוי של פנסי הרכב תסייע לא רק לנהג לראות טוב יותר את הכביש עליו הוא נוסע אלא גם לנהגים אחרים לראות את מי שבא מולם.

כאשר הכבישים רטובים, אחיזת הכביש של הרכב עלולה להשתבש. כאן נכנסים לפעולה מספר מערכות של הרכב שיש לוודא את תקינותן – הנושא הראשון ואחד החשובים ביותר הוא נושא הצמיגים. צמיג תקין כולל חריצי ניקוז נוזלים בעומק של שלושה מילימטר לפחות. כאשר הצמיגים ישנים, הגומי נשחק והחריצים הופכים עמוקים פחות. בנוסף, לחץ אויר לא מתאים בצמיגים עלול לגרום גם הוא לאחיזה רופפת בכביש, כמו גם צמיגים יבשים.

כיום מותקנות ברכב מערכות בטיחות מתקדמות שיכולות לסייע רבות במניעת תאונות: מערכת שעוזרת בבלימת חירום (ABS), מערכות שעוזרות לשמור על הרכב יציב בזמן סיבובים ומערכות שמתריעות מפני אי שמירה על מרחק או סטייה מהנתיב. לכל המערכות הללו יש תפקיד חשוב במיוחד בתנאי דרך קשים ובשעות החשכה.

כללים לנהיגה בטוחה בחורף ובחשכה

לאופן הנהיגה יש משמעות עצומה בנהיגה בשעות החשכה ובתנאי דרך קשים וחורפיים. שמרו על מהירות נמוכה, לפחות 10 ק"מ פחות מאשר המהירות בא אתם נוהגים לנהוג בשעות היום ובקיץ. נסו ללבוש לבוש מתאים שאינו מכביד על הנהיגה: הורידו את המעיל והימנעו ממגפיים ונעליים בעלות סוליה עבה מידי שאינה מאפשרת קבלת תחושה טובה של דוושות הרכב. פתחו מעט את החלון ואפשרו לאוויר צח להיכנס, כמו כן הימנעו מחימום יתר של פנים הרכב, המוביל לעייפות והירדמות על ההגה. השתדלו לנהוג בערנות מרבית: אכלו חלבונים והימנעו מפחמימות שיגרמו לצניחה בערנות.

חשוב שגם אתם תוכלו לראות את הדרך וגם נהגים אחרים על הכביש יוכלו לראות אתכם לכן, הימנעו משימוש בפנסי ערפל שעלולים לסנוור נהגים אחרים למעט תנאי ערפל קשים. בחושך ובגשם הקפידו על שמירת מרחק – זמני התגובה שלכם ושל הרכב איטיים יותר בחורף. הורידו מהירות, שמרו על מרחק גדול יותר מהרכב לפניכם ותנו לרכבים הנצמדים אליכם מאחור לעקוף. הימנעו מהאצה מהירה מדי וגם מבלימות חריגות, למעט מקרי חירום.

בחושך, במיוחד בחורף, היא כמעט בלתי נמנעת. הסכנה גבוהה יותר אולם ישנן פעולות שכדאי לנקוט בהן על מנת להפחית את הסכנה ולחזור הביתה בשלום. חורף חם ובטוח לנו.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20


רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.