יש לא מעט דברים שניתן ללמוד רק תוך כדי התנסות. כשזה מגיע לרכיבה על אופני הרים לעומת זאת, אף פעם לא מזיק ללמוד מניסיונם של אחרים. בין אם החלטתם להתנסות ברכיבה על אופני הרים רק לאחרונה ועדיין לא רכשתם אופני הרים למתחילים ובין אם אתם כבר רוכבים על אופני הרים לא מעט שנים, ישנו סיכוי לא רע שהמאמר שלפניכם יוכל לשדרג את טכניקת הרכיבה שלכם. ריכזנו בו חמש טעויות נפוצות שחלק ניכר מהרוכבים נוהגים לעשות באופן אינטואיטיבי ושכדאי מאוד להימנע מהן. 

1 – לשבת בירידות ובקטעים טכניים 

כל עוד מדובר בטיפוס ארוך ומייגע או בקטעי רכיבה שטוחים ופשוטים יחסית, הרי שאין כל סיבה שלא תשבו בנוחות על האוכף. עם זאת, כשרוכבים במדרון תלול או בקטע משובש ומלא מהמורות, ישנה חשיבות עליונה לעשות שימוש במערכת המתלים שעמה באתם לעולם. הכוונה היא כמובן למערכת המתלים שיוצרים מפרקי המרפקים, הברכיים, הקרסוליים, הכתפיים וכפות הידיים. 

חשוב להבין שבזמן שהישבן נמצא במגע ישיר עם האוכף, הגוף סופג את כל הזעזועים ויציבות הרכיבה מתערערת. בזמן עמידת מוצא לעומת זאת, כשהמסה המרכזית מתנתקת מהאופניים, באפשרותנו לשמור על יציבות מרבית ולשלוט באופניים באופן אופטימלי. רכיבה בעמידת מוצא, מאפשרת לנו ליצור מעין מסגרת יציבה מעל האופניים ולעבור בקלות גם מכשולים מאתגרים. 

2 – העברת הישבן אחורה במדרון 

רוכבים מתחילים רבים ואפילו רוכבים מנוסים, נוטים להעביר את הישבן לחלק האחורי של האוכף בזמן רכיבה במדרון. מדובר בהתנהגות אינטואיטיבית לחלוטין אך כפי שניחשתם, שגויה מיסודה. כאשר אנחנו מטים את המשקל שלנו לאחור, אנחנו מפחיתים מהלחץ שמופעל על הגלגל הקדמי. הדרך הנכונה והיעילה ביותר לרכוב בירידות היא למקם את הגוף מעל הציר המרכזי של האופניים, לרכוב בעקבים שמוטים כלפי מטה ולדאוג לכך שעומס גבוה יותר יועבר לגלגל הקדמי. כל זאת כיוון שהגלגל הקדמי הוא זה שמשחק תפקיד מרכזי בהיגוי, בבלימה ובאחיזת הדרך. 

3 – בלימה תוך כדי פנייה 

אחת הטעויות הרווחות ביותר ברכיבה על אופני הרים, באה לידי ביטוי בבלימה תוך כדי סיבוב או ביצוע פנייה. מדובר בטעות שעלולה לעלות לכם ביוקר בעיקר במהירויות גבוהות. אך גם כשמדובר במהירויות לא גבוהות במיוחד, עדיין קיימת סכנת החלקה ונפילה. לחילופין, בלימה תוך כדי פנייה, עלולה לגרום לאופניים שלכם להתיישר ולצאת מהמסלול. לאור זאת, ההמלצה הטובה ביותר היא להגיע לסיבוב במהירות שבה יהיה לכם נוח לבצע את הפנייה. כמו כן בהתאם לנסיבות, ניתן לנסות להחליף את הבלימה בהטיה משמעותית יותר של האופניים. 

4 –  משיכה או הקפצה של האופניים בדרופים

הכוונה במונח "דרופ", היא לירידת מדרגה בשביל, בזמן ששני גלגלי האופניים נמצאים בו זמנית באוויר (Drop Off, במקור). מובן שניתן לעבור את המדרגה גלגל אחרי גלגל אך הדרופ מאפשר לנו לרכוב מהר יותר ובנוסף אין תחליף לתחושת הריחוף הרגעית. בכל הקשור לדרופים, הטעות השכיחה ביותר כוללת הקפצה של האופניים לקראת הדרופ או משיכה פראית של הכידון כלפי מעלה. הן משיכת הכידון בצורה מוגזמת והן הקפצת האופניים, מעמידות אתכם בסיכון לנחיתה קשה מדי ולאובדן האיזון בזמן שאתם נמצאים באוויר.   

לפיכך הדרך הנכונה והבטוחה ביותר לרחף בדרופים, היא להעביר את משקל הגוף אחורנית ולצאת לדרופ כשהאופניים נמצאים במצב מאוזן. לקראת הנחיתה לעומת זאת, יש לחזור לעמידת מוצא.

5 – מהר מדי, מוקדם מדי

כולנו רוצים לרכוב במהירות גבוהה במיוחד, להרגיש את הרוח מצליפה בפנים ולחוש את האדרנלין זורם בעורקים. עם זאת, הדבר החשוב ביותר שיש לעשות לפני שנוכל להגשים את השאיפה לרכוב כמו הרוח, היא לפתח את טכניקת הרכיבה שלנו. למרבה הצער, רוכבים רבים מגיעים למהירויות גבוהות מאוד, לפני שיש להם את הכלים המתאימים להתמודד עם מכשולים לא צפויים ועם הפתעות לא נעימות מסוגים שונים. במילים פשוטות חשוב מאוד שנהיה מודעים למגבלות שלנו מבחינת הכושר הגופני, ההבנה של הקרקע, טכניקת הרכיבה וכיו"ב ושכל רוכב יפעל בהתאם ליכולות האישיות שלו. אז נכון, לפעמים זה קשה להתאפק, אבל הרבה יותר קשה לרכוב עם רגל שבורה… 

רוצים לקרוא עוד – כנסו לאתר שלנו CTC