מימוש זכויות רפואיות הינו נושא המורכב אשר עולה פעמים רבות לכותרות, הן בעקבות שינויי חקיקה והן בעקבות מקרים שונים המוצאים דרכם לתקשורת. גם הפרסום ברדיו, בעיתונות ובטלוויזיה של החברות המובילות בתחום, כגון זכותי או המרכז למימוש זכויות רפואיות, מסייעות להשארת הנושא בתודעה, ומחדדות את הבעיה- איך בישראל 2019 עדיין יש פער כל כך גדול בין הזכויות הרפואיות השונות המגיעות לנפגעי תאונות ומחלות ובין המימוש שלהן ע"י אותם נפגעים.
היטיב לתאר את הבעיה מנכ"ל הביטוח הלאומי עצמו, הפרופ' שלמה מור-יוסף, בדיון שנערך בסוף שנת 2015 בכנס שדרות לחברה. "ישנה בעיה במיצוי הזכויות בביטוח הלאומי מכיוון שהרבה אנשים לא מודעים להן" אומר מור-יוסף, "קל יותר לדעת על זכויות כשמדובר בקצבאות אוניברסליות כמו מענק לידה, קצבת זקנה או קצבת ילדים, מכיוון שאין תנאים מקדימים או ועדות בוחנות. לעתים אין את הנתונים על כל ההכנסות, ולכן מקשים על הבן אדם ומבקשים אישורים, דבר שמקשה ומטרטר את האזרח, כך שלפעמים הוא מוותר, במיוחד כשהקצבה נמוכה".
על אילו זכויות אנחנו מדברים? ובכן, מסתבר שלא מעט. ראשית, לנפגעים מסוגים שונים מגיעות זכויות שונות מגופים שונים, מה שכמובן לא הופך את העניין לפשוט יותר. תאונות עבודה, תאונות דרכים או תאונות שאינן שייכות לאף אחת מהקטגוריות האלו שונות מאוד מבחינת ההטבות להן זכאי הנפגע, וכך גם לגבי מחלות מקצוע, מחלות כרוניות וכד'. דרגת הנכות היא אולי הגורם המשפיע ביותר על זכויות אלו, אולם גם כאן יש סוגים שונים של דרגות נכות וכל דרגת נכות יכול להיקבע לפרק זמן מסוים. מבולבלים? אתם לא היחידים. די בכך שנציין כי ההבדל בין 89% נכות ובין 90% נכות נשמע אולי קרוב, ויכול להינתן לשני פונים שונים עם בעיה רפואית זהה, אך ההבדל בזכויות שהם מעניקים יכול להגיע למאות אלפי שקלים.
אם כן, מהן האפשרויות שעומדות בפני אדם שנפצע בתאונה או חלה במחלה לצורך מימוש זכויותיו הרפואיות? האפשרות הראשונה היא כמובן להתמודד עם כך לבד, או בסיוע קרובי משפחה. רשת האינטרנט תהיה המקום הנכון להתחיל את המחקר, ומשם צפויה לכם דרך פתלתלה של הבנת החוקים, הנהלים והתקנות, נבירה בסעיפי ליקוי שונים בניסיון להבין מהן זכויותיכם המדויקות והמתנה טלפונית ופיזית לפקידי חברות הביטוח, רשות המסים, המוסד לביטוח לאומי וקופות החולים. מצוידים בסבלנות רבה, בניסיון בסבך הביורוקרטי הישראלי ובנחישות יש לכם סיכוי להגיע בהצלחה לתחנה האחרונה, ובמקרים מסוימים אף להגיע לתוצאה דומה לזו אשר יכלה להתקבל מהסתייעות בגורמים חיצוניים. בכמה מקרים?כנראה שלא רבים, כיוון שמדיווחי המוסד לביטוח לאומי לוועדת הרווחה של הכנסת בסוף 2018 עולה כי הסכום הממוצע למבקשי מענק חד פעמי על נכות בעבודה היה נמוך משמעותית בקרב פונים אשר לא נעזרו בייצוג.
עם זאת, על פי אותו דיווח, חולים אשר נעזרו בייצוג של עורכי דין בוועדות הרפואיות של המוסד לביטוח לאומי השיגו רק מעט יותר מאלו אשר פנו עצמאית, כ-3% תוספת. זאת בעוד הפונים אשר נעזרו במומחי מימוש זכויות, כגון חברת זכותי, השיגו קרוב ל-40% תוספת על פני הפונים עצמאית. הסיבה להבדל המשמעותי נעוצה, ככל הנראה, בסוג השירותים המסופקים על ידי הגורמים השונים.
עורכי דין המתמחים בזכויות רפואיות מתמקדים בייצוג של הנפגעים בוועדות הביטוח הלאומי, וחשוב להדגיש זאת- אך ורק עורך דין רשאי לייצג בוועדות הביטוח הלאומי. חברות מימוש הזכויות, לעומת זאת, מעניקות שירות שונה לחלוטין, הכולל סיוע ביורוקרטי וקשר עם המוסד הרלוונטי. הן אינן מייצגות אותו בוועדה, ולטענתן משהוכנו כהלכה הן התיק הרפואי והן הפונה עצמו, ממילא אין בכך כל צורך.
חשוב בהקשר זה לציין גם את הרפורמה שעבר הענף רק לפני שלוש שנים, בעקבות חקיקת חוק להגבלת שיעורי העמלה של חברות למימוש זכויות ושל עורכי דין העוסקים בכך. מהנתונים עולה כי מאז חקיקת החוק עלה שיעור הפונים הנעזרים בייצוג בקרוב ל-50%, ואף לאחרונה עלתה הצעת חוק חדשה המבקשת לבטל את המע"מ על שירותי ייצוג בפני הביטוח הלאומי. "הצעה חשובה, וחשוב שתעבור" אומר אלון אהרונוב, מנכ"ל חברת זכותי.
אם כך, המסקנה היא כי פנייה לחברות לזכויות רפואיות עדיפה משמעותית על פני פנייה עצמאית, ולעתים גם על פני הסתייעות בעורך דין. והדבר מתחדד כאשר מדובר בפונים בעלי מצב רפואי מורכב, ובמיוחד שילוב של מחלות ופגיעות שונות. הגבלת שכר הטרחה והפיקוח על הענף מסייעים להגברת יעילותו ואמינותו, ובפועל יותר ויותר פונים נעזרים בשירותים אלו.
נסיים בסיפורה של פ.י. (השם שמור במערכת), עימה שוחחנו טלפונית, אשר הסתייעה במשך חודשים רבים בעורך דין לצורך הכרה בתאונת עבודה, ובסיומם קיבלה הכרה ב-18% נכות, המזכים במענק חד פעמי. פגועה הן מהיחס של ועדות הביטוח הלאומי, והן מעורך הדין שייצג אותה לדבריה, פנתה פ.י. לחברת זכותי, ובאמצעותה הצליחה להשיג נכות בשיעור של 32%, המזכים אותה בקצבה חודשית קבועה. "מעבר לתוצאה הסופית, שללא ספק טובה עשרות מונים ממה שהשיג עורך הדין" אומרת פ.י., "הטיפול האנושי והרגשי של "זכותי" עשה את ההבדל. הרגשתי אכפתיות, רצון לעזור ולא פחות חשוב- מקצועיות".