והזוכה בפרס 'האפליקציה השנואה של השנה' היא…הוא…הם… הזום!
אין צורך לספר עד כמה הקורונה פגעה באוכלוסיות רבות בחברה, ואחת מהן היא קהילת הסטודנטים.
הסמסטר הראשון של שנת הלימודים האקדמית כבר מאחורינו, וזוכה לתואר המפוקפק 'הסמסטר הראשון בהיסטוריה שנלמד כולו דרך הזום'.
סטודנטים רבים יספרו על חווית הלימודים המקוונים כקשוחה וכמקשה עוד יותר על החומר הנלמד, אבל בחדרי חדרים (לא אלה של הזום) הגיע הזמן להודות שעם כל הבאסה – דווקא די נחמד להתעורר חמש דקות לפני השיעור, להישאר כל היום במכנסי הפיג'מה וללבוש בגד יפה רק מהכתפיים ומעלה, להציץ לבית של המרצה או לחלום על חו"ל עם רקע אקזוטי של תאילנד.
אז עם הפנים אל חגיגות חופשת הסמסטר שככל הנראה יקרו בטווח של 1,000 מטרים מהבית, הכירו את המרצה והסטודנטים האמיצים שהסכימו לחשוף מה קורה באמת בשיעור אקדמי בזום:
"במקום לעבוד נעשה קריוקי"
שיראל שמואלי, בת 22, תלמידת שנה ב' לחינוך מיוחד במכללה בדרום הארץ.
מה דעתך על הזום? "מושלם, אם נחזור ללימודים אני אבכה!".
מהו הרקע המועדף עליך? "רקע של בית יוקרתי, שיחשבו שאני על רמה".
חוויה בלתי נשכחת שקרתה בזום: "בקורס אנגלית חילקו אותנו לחדרים לצורך עבודה בקבוצות. הצעתי לקבוצה שלי שבמקום לעבוד נעשה קריוקי, אז כיבינו את האורות והדלקנו פנסים (כדי לדמות הופעה). כידוע, המרצה יכול לשוטט בין החדרים ובאמצע שהיינו בלהט 'ההופעה' הוא נכנס".
כמה זמן לפני השיעור את מתעוררת? "חצי שעה".
אם היית השרה לענייני זום, מה היית מקדמת? "לדמות תקלה בתוכנה בכל פעם שמישהו מדבר באנגלית".
מה הדבר הכי מוזר שעשית תוך כדי השיעור? "ארוחה רומנטית בשקיעה עם בן הזוג שלי בליווי קולה של המרצה".
מה הדבר שמסיח את דעתך הכי הרבה? "כשמכינים אוכל, קשה לי לשבת כי בא לי לצאת לאכול גם".
"הסטודנטים חיכו לראות עם איזו תחפושת אבוא הפעם"
נועם ויצמן, בן 24, תלמיד שנה ב' בבית הספר לקולנוע 'מעלה' בירושלים.
מה דעתך על הזום? "מעדיף לימודים פרונטליים, אבל המרצים שלנו עושים עבודה מעולה והשיעורים מעניינים מאד אז אחלה".
חוויה בלתי נשכחת שקרתה בזום: "בתחילת הקורונה, בכל תחילת שיעור הייתי שם רקע שונה ומתחפש לדמות שקשורה לאותו הרקע. הסטודנטים חיכו לראות עם איזו תחפושת אבוא הפעם".
כמה זמן לפני השיעור אתה מתעורר? "יש יתרון בזה שאתה לא צריך לצאת מוקדם ללימודים בקמפוס, אז זה נע בין דקה עד רבע שעה לפני השיעור".
איך אתה בוחר את המקום ממנו אתה פותח את המצלמה? צריך מקום עם שקט + WIFI. שקט אצלי יש רק בשירותים אבל אין שם WIFI, אז המקום האידיאלי הוא החדר שלי".
אם היית השר לענייני זום, מה היית מקדם? "הייתי מבטל אותו".
"מחליפה רקעים בהתאם לשיעור"
מוריה פרל, בת 21, תלמידת שנה א' לסיעוד ב'מכון טל' בירושלים.
מה דעתך על הזום? "יש בו מלא יתרונות – השיעורים מוקלטים, אפשר להתכתב בצ'אט על דברים שלא הבנו או סתם להריץ בדיחות. זה כמו להעביר פתקים בבית הספר".
מהו הרקע המועדף עליך? "של פו הדוב, אבל אני מגוונת מדי פעם ומחליפה גם בהתאם לשיעור".
חוויה בלתי נשכחת שקרתה בזום: "בסוף השיעור האחרון לסמסטר של כל מרצה, בבת אחת כולן כיבו את המצלמות ואז פתחו יחד כשהן מחזיקות שלטי תודה. שמנו לכל מרצה שיר שמתאים לשיעור שלו וזה היה ממש מרגש".
אם היית השרה לענייני זום, מה היית מקדמת? "אפשרות להקרין סרטון ללא הגבלת זמן שבו רואים אותי יושבת וקצת זזה כשהמצלמה סגורה".
מה הדבר הכי מוזר שעשית תוך כדי השיעור? "פעם אחת נרדמתי תוך כדי השיעור והמרצה תפסה אותי, ובאחד השיעורים שיחקתי עם הרקעים בזום, ולא היה שיתוף מסך באותו הזמן אז כולם רואים את כולם – שמתי בטעות תמונה של תעודת הזהות שלי ברקע וכולם ראו איך הייתי נראית פעם".
המרצה שעושה ג'אגלינג לתלמידים בשיעור
עמנואל מאייר, בן 31, מרצה לפיזיקה ומתמטיקה באוניברסיטת בר אילן.
מה דעתך על הזום?
"פלטפורמה נפלאה אם יודעים להשתמש בה. אני לא מקנא בסטודנט שצריך לשבת כל היום מול הזום, והייתי ממליץ לכל מרצה לעשות זאת ליום אחד כדי להבין את החוויה של הסטודנט. דברים 'קטנים' כמו סיום השיעור בזמן והקלטה של השיעור מההתחלה עד הסוף – יכולים להיות קריטיים".
חוויה בלתי נשכחת שקרתה בזום: "בכל שיעור אני עושה כמה סקרים שנועדו ליצור אווירה נעימה יותר, להגדיל את ההיכרות של הסטודנטים זה עם זה, ולשבור את הרצף של חומר קשה ואינטנסיבי. חלק מהסקרים הם על הסטודנטים עצמם (כמה שפות אתם דוברים, למה בחרתם ב'בר אילן', בני כמה אתם וכו'), ורובם על נושאים אחרים כמו היסטוריה, ביולוגיה, תרבות ועוד. באחד השיעורים עשיתי סקר בו שאלתי את הסטודנטים מה דעתם על הסקרים עצמם. לשמחתי, רק סטודנט אחד כתב שהיה רוצה שאפסיק, בעוד שכל השאר היו בעד".
אם היית השר לענייני זום, מה היית מקדם? "מכריח כל מרצה לשבת מהצד השני ליום אחד, מקפיץ תזכורת להקלטת השיעור בתחילתו, ותזכורת נוספת אחרי ארבעים דקות לעשות הפסקונת כדי לתת לסטודנטים לנשום".
מה הדבר הכי מוזר שעשית תוך כדי השיעור?
"ג'אגלינג. אני יודע שקשה מאוד לשבת שעה וחצי מול הזום ללא הפסקה (שלא לדבר על יום שלם), אז משתדל מאד לעצור כל שיעור באמצע, אפילו לשלוש דקות.
במהלך הזמן הזה אני מפטפט עם הסטודנטים, ומשתדל להכיר אותם עד כמה שאפשר. באחת ההפסקות הללו עשיתי ג'אגלינג".
ספר על פדיחה שקרתה לך באמצע שיעור: "בינתיים אין, אבל עוד תגיע".
הלוואי שאת הסמסטר הבא כבר נזכה לבלות בקמפוסים, גם אם זה אומר שנצטרך לחזור להתלבש מכף רגל ועד ראש ולהתעורר יותר מוקדם מדקה לפני השיעור.
עד שזה יקרה, אין ספק שגם מתקופה קשה אפשר לצבור חוויות נעימות וזה בהחלט הניצחון שלנו על הזום.