הרי הרמב"ם לא היה רק תלמיד חכם נדיר, אלא גם פילוסוף, רופא, ומדען, ובכל זאת אנחנו מוצאים בדברים שלו לפעמים מידע ש – איך נאמר… – לא ממש עדכני. אסור להרוג בעלי חיים בשבת, אומר הרמב"ם, אבל כינים מותר. ולמה? בגלל שהן לא פרות ורבות בדרך הרגילה, מהזדווגות של זכר ונקבה, אלא נוצרות מהזיעה. לפי ההבנה הזאת, חיי הכינים שונים מהותית וגם פחותים מחיי שאר בעלי החיים, ולכן אין איסור בהריגתן.
זה נראה לנו מוזר, כמעט הזוי, לחשוב שאדם משכיל כמו הרמב"ם חשב שחיים נולדים מזיעה ולא מחיים אחרים, אבל תפיסתו הזאת של הרמב"ם הייתה מדע עדכני עד שנת 1683, שבה החוקר ההולנדי אנטוני ון לאובנהוק, גילה את מחזור החיים של הכינה בעזרת מיקרוסקופ שייצר בעצמו.
בעקבות זאת, שלושים וחמש שנים לאחר פרסום תוצאות המחקר, התעורר ויכוח הלכתי מורכב. היה מי שאמר שלאור המידע החדש, מתברר שאסור להרוג כינים בשבת, אבל לעומת זאת ישנם פוסקים רבים, גם בני הדור האחרון, שלדעתם עדכון הידיעות המדעיות לא משפיע על ההלכה במקרה הזה. ההלכה נקבעה לפי מה שגלוי בפני החושים האנושיים הרגילים, ומכיוון שלעין קשה להבחין בתהליך היווצרות הכינים, בהתאם לכך נקבעת ההלכה.
בקיצור, אם הראש מגרד בשבת, יש מה לעשות…