בדרך כלל, יזמים מגיעים מהזווית הטכנולוגית או השיווקית של המיזם. כלומר, ברשותם הדרך להגיע לחדשנות, או שהגישה השיווקית והיעד הם שברורים להם. כך או כך, רעיון ומוצר אינם מספיקים. על מנת להפוך חלום למציאות, נדרש לסלול דרך ברורה ובטוחה שתבהיר ליזם איך מגיעים מרעיון (או ממוצר) לסטארט אפ נוצץ ואטרקטיבי, ותסייע לגייס משקיעים ושותפים מתאימים בדרך.

כל סטארט אפ מוצלח חייב שיהיו לו כמה דברים: טכנולוגיה מעניינת, שוק רלוונטי, מודל עסקי וגישה עסקית בהירים. תכנית עסקית לסטארט אפ שמפתח מוצר או טכנולוגיה חדשניים עוזרת לפתור בדיוק את הנושאים האלה. 

תכנית עסקית לסטארט אפ חדשני מתחילה מבחינת הסביבה התחרותית – ראשית, יש לחקור האם בכלל קיימים פתרונות דומים, או קרובים, בשוק. כבר בשלב זה יתכן ונגלה הזדמנות או מכשול, פוטנציאל הגלום בפלח שוק שאינו מטופל או אולי במוצר דומה אך שיש בו בעיות ברורות. 

אחרי שלמדנו היכן אנחנו פועלים, יש לערוך ניתוח אסטרטגי למיזם עצמו, ולבחון במה הוא נבדל, או דומה, לאלטרנטיבות. היכן גלומות ההזדמנויות והסיכונים שבו, והאם הוא עומד בקו אחד עם גורמי המפתח להצלחה בענף. כל אלה יעזרו לנו להגדיר מודל עסקי מתאים.

מודל עסקי לסטארט אפ הוא דבר קצת מורכב יותר. שכיחים המקרים בהם לא מדובר במודל פשוט של לקוח שרוכש מוצר מספק, אלא במודלים עסקיים יצירתיים יותר, כיאה לפתרון הטכנולוגי החדשני עצמו. למשל, אם מדובר בפתרון המיועד לשוק שלא סביר שישלם עליו בקלות, אולי יש בעלי עניין נוספים שניתן להפוך אותם לגורם המשלם? 

בנוסף, סטארט אפים רבים פועלים בשיטת Freemium, המאפשרת לחשוף את הפיתוח לקהלים רבים במהירות שכן לא נגבה מהם תשלום. המודל העסקי מבוסס על תשלום בגין המוצר המורחב או פיצ'רים ייחודיים בו. כלי, ואתגר, מעניין נוסף בו נוקטים סטארט אפים רבים הוא מודל עסקי המבוסס על מנויים. מאחר ובדרך כלל מדובר בפתרונות טכנולוגיים שאינם מהווים מוצרים מסורתיים, על החברה לפעול לשימור לקוחות, ואחת הדרכים להתמודד עם סוגיה זו היא לנסות ולהפכם למנויים קבועים של המוצר או השירות. לא בכדי זה הפך לאחד המדדים הרלוונטיים ביותר של סטארט אפים טכנולוגיים. מודלים עסקיים נוספים עשויים להתאים למוצרים או מצבים ייחודיים אחרים.

אז תוכנית עסקית טובה לסטארט אפ טוב תמנף את הידע הנאסף על השוק ואת הניתוח האסטרטגי שנעשה על החברה, ומתוכם תגדיר מודל עסקי מנצח, שמתאים לשוק, למוצר, לחברה וללקוחות. על בסיס זה, תיבנה תחזית פיננסית המותאמת לסוגיות הטכנולוגיות שבמיזם, כמו עלויות וכח אדם במחקר ופיתוח, שיווק ותקציבי מכירה המותאמים לזירות דיגיטליות, כלים לשימור לקוחות וצבירת מנויים, ועוד.

לבסוף, יש לזכור, כי סטארט אפים הם נוצצים גם בגלל הסיכון הגלום בהם. ולכן, תוכנית עסקית טובה תתייחס לסיכון הגלום בחדשנות ותבחן החזר השקעה באופן המתאים לתעשייה ולמיזם. מאחר ובדרך כלל אחד היעדים הראשונים הוא גיוס השקעה, כדי להיות משכנעים ויציבים קריטי לבחון ROI באופן מותאם ומכמה זוויות.

בהצלחה!