הבוקר (ג') פורסם כאן לראשונה כי האישה שתועדה תוקפת בצעקות אזרח שניסה להניח תפילין בנתב"ג היא פרופ' לחינוך ותרבות, פנינה פרי. כעת היא מגיבה לראשונה לטענות בשיחה עם ערוץ 20. לדבריה, הסיפור הוצג "בצורה מעוותת וחד צדדית" והיא נפלה "קרבן לשיימינג מהסוג הנבזי ביותר".

פרופ' פנינה ויורם פרי בכנס ארגון 'J street' ב-2014. צילום מסך מתוך פייסבוק

וכך היא טוענת: "בזמן שהמתנתי להמראה הגיעו שני גברים והתחילו להניח תפילין ממש מעל לראשי. ביקשתי בנימוס הרב ביותר, עם כל הכבוד שאני מייחסת להנחת תפילין, לאפשר לי את המרחב הפרטי שלי. בתגובה הותקפתי על ידי השניים בצורה הנוראית ביותר, צעקו עלי שאזוז מהמקום וקיללו אותי גם במשפט: 'חבל שהיטלר לא רצח אותך ואת כל משפחתך'. כבת למשפחה שרבים ממנה נספו בשואה ושגדלה בצל השואה מרבית שנותיה, משפט זה הוא שגרם לי להתפרצות".

"מפיץ הסרטון החליט לעשות לי שיימינג"

פרי ממשיכה וטוענת כי "מפיץ הסרטון החלקי והמעוות החליט לעשות לי שיימינג כשהוא מעלים את החלק הראשון של התפתחות האירוע. חשוב לי לומר שאני לא נגד ערכי הדת ומאמינה שאיש באמונתו יחיה, אבל הניסיון לומר לי שחבל שלא הרגו אותי ואת משפחתי בשואה גרמה לי להגיב בחריפות, במיוחד כשהיא באה מבני עמי ובישראל. בוודאי שאני מתנצלת על הצורה שבה יצאתי מכליי אבל אני גם מצפה להתנצלות על הדברים הנוראים שהוטחו בי וגרמו לי להתפרץ".

הרב מאיר הרצל. צילום: באדיבות המשפחה

 

שליח חב"ד: "בסרטון רואים בבירור מי הצד המאופק ומי הצד המתקיף"

בתגובה לדבריה של פרי, מסר הרב מאיר הרצל, שליח חב"ד שהותקף האירוע: "לצערי, מסתבר שהפרופ' המכובדת שכל עם ישראל ראה אתמול את התנהגותה, לא זוכרת כל כך את שהיה, ולכן היא מציגה גרסה "מעט" לא נכונה לעובדות המקרה, ואפרט:

א. היהודי שהנחתי לו תפילין ישב בספסל אחד. הגב' כלל לא ישבה בספסל שלו ואפילו לא בספסל ממול אלא בספסל המקביל לצידו השני של המעבר שחצץ ביניהם. בקיצור, כלל לא היה מגע פיזי ביניהם, אפילו מרחוק, אלא הם ישבו משני הצדדים של המעבר בין הספסלים. רק להזכיר, שגם בסרטון היא מתועדת כמי שכלל לא רוצה אותנו ברדיוס הסמוך לה או בכלל במרחב הציבורי ומגלה אותנו לקצה המחנה כדי שלא נתערבב איתה.
ב. כפי שניתן לראות בבירור בסרטון, גם אני וגם היהודי שהנחתי לו תפילין התנהגנו בצורה מאוד מאופקת. הוא אף ביקש ממנה בצורה יפה שהוא בסך הכל רוצה להתפלל בשקט.
ג. טענותיה כאילו מישהו עורר כנגדה פרובוקציה, קילל אותה, את משפחה ועוד בביטויים שאינני יכול אפילו לחזור אליהם, הן שקר מוחלט. לא לפני השתוללותה, וגם לא במהלך מופע האימים שלה שנמשך דקות ארוכות לא אני ולא היהודי המתפלל לא הטחנו בה מאומה, מלבד הבקשה לזכות להתפלל בדממה.
ד. לאחר שהיא כחמש-עשר דקות לא פסקה מלבזות ולצעוק, סיים היהודי להניח תפילין והתיישב חזרה במקומו. הוא אמר לה מתוך סערת רגשות משפט שהתוכן שלו היה ש'ההתנהגות שלה הייתה כל כך גרועה וקשה לו להאמין שאפילו הנאצים היו נוהגים כך'. כל זה היה בהמשך למה ששומעים בסרטון שהייתה אישה שהתבטאה ש'אפילו האנטישמים הכי גרועים לא היו עושים את זה'.
לסיכום. בסרטון רואים בבירור מי הצד המאופק ומי הצד המתקיף".

שליח חב"ד מסביר מדוע לא השיב למתקפה. מתוך 'היום הזה' עם אמיר איבגי

כזכור, הבוקר חשפנו כי פרופ' פרי היא רעייתו של יורם פרי, פרופסור לסוציולוגיה ומי שכיהן כנשיא הקרן לישראל חדשה בין השנים 1999-2001. בשיחת טלפון עם בן זיגדון ואמיר איבגי, טען בתחילה פרי כי "היה עסוק ולא שמע על התקרית", אך אישר כי רעייתו עזבה את הארץ הבוקר. מאוחר יותר העביר את תגובתה.

פרופ פרי כיהנה כמרצה בכירה במחלקה לתרבות במכללת ספיר. צילום: אדי ישראל, פלאש 90

 

פרי פרופסור אורחת לחינוך ותרבות, כיהנה כמרצה חיצונית במכללת ספיר וכמרצה במכללת לוינסקי לחינוך, היא מומחית בתיאוריות רב-תרבותיות וידועה כמי שערכה ספרים בנושא, דוגמת "חינוך בחברה רבת תרבויות: פלורליזם ונקודות מפגש בין שסעים תרבותיים". בני הזוג פרי מתגוררים בשנים האחרונות במרילנד שבארצות הברית, לשם טסה אתמול פנינה פרי זמן קצר אחרי שתועדה בנמל התעופה בן גוריון כשהיא מנסה למנוע מחסיד חב"ד ואזרח ישראלי להניח תפילין. כיום מכהן בעלה כראש המכון ללימודי ישראל ע"ש ג'וזף ואלמה גילדנהורן באוניברסיטת מרילנד.

כזכור, בסרטון שהעלה אתמול (ב') לפייסבוק גד קאופמן, הוא כתב: "אירוע מדהים אירע הבוקר בשדה, כאשר נשאלתי בנימוס ע"י איש חב"ד, אם אני מעוניין להניח תפילין? השבתי בחיוב, או אז קפצה אישה עם מבט מוטרף והחלה לגדף, להציק ולהפריע! ממש מביש שלהיות יהודי בארץ זה להיות נרדף ע"י הבוהמה השמאלנית. אם הייתי מוסלמי או נוצרי, זה היה לגביה יותר לגיטימי..?".

"החלה לגדף, להציק ולהפריע". פרופ פנינה פרי בנתב"ג. צילום: גד קאופמן

 

בשיחה שערכנו אתמול עם הרב הרצל, שמנהל את בית חב"ד בפסגת זאב, הוא סיפר: "היום הגעתי לשדה התעופה בן גוריון רבע שעה לפני ההמראה החלטתי לנצל את הזמן ולזכות יהודים במצוות תפילין. ניגשתי ליהודים והצעתי להם בעדינות להניח תפילין. ואז יהודי אחד התרצה בשמחה".

"לפתע נגשה אישה שישבה באחד מהכיסאות הסמוכים", המשיך. "התחילה לצעוק ולדרוש שנעזוב מיד את המקום ושלא נתפלל לידה. לא התייחסתי אליה. המשכתי להניח ליהודי את התפילין והיהודי ביקש מהאשה שתיתן לו להתפלל בשקט. הוא רוצה להתפלל בכוונה כמה דקות. האישה לא אפשרה לו בשום אופן. היא צעקה, עשתה קולות משונים ודאגה להפריע לו עד סיום התפילה".

עימות בנתב"ג סביב הנחת תפילין. צילום: גד קאופמן

על ההחלטה כיצד לנהוג בסיטואציה, אמר: "לא מצאתי טעם לנכון להתייחס אליה ובכלל להגיב לה, היות והרבי שבשליחותו אנחנו פועלים, לימד והדריך אותנו להתעסק אך ורק בהפצת האור. להגביר את האור של הקדושה בעולם, ואז החושך נדחה מאליו וממילא".

"חינוך בחברה רבת תרבויות". ספרה של פרי, מתוך אתר הוצאת כרמל ירושלים