א. יצא לי לדבר עם כמה אנשים בתהליך גירושין או עם בעיות קשות בשלום בית או בסכסוך קשה בין הורים לילדיהם. תמיד כששמעתי צד אחד, חשבתי שמי שמדבר מולי הוא פשוט מלאך שהתחתן עם השטן בכבודו ובעצמו. כשאתה שומע את הצד השני, אתה פתאום חושב שהתבלבלת לגמרי, והמלאך הטוב הוא הצד השני, והשטן הוא הצד הראשון. עד שאתה לומד להפנים שלגלות את האמת האובייקטיבית שמתחבאת מאחורי הסכסוך המדמם היא משימה בלתי אפשרית.

אימא של אסתי שמרה איתה על קשר במשך כל השנים . צילום מירב לרנר
אימא של אסתי שמרה איתה על קשר במשך כל השנים . צילום מרב לרנר

ב. כבר שבוע שלם אנחנו שומעים על האכזריות של שש בנותיה של אסתי, שניתקו כל קשר עם אמא שלהם לאחר שזו חזרה בשאלה ובכך גרמו למותה הטרגי. כל מי שיש לו שכל בראשו מבין שהסיפור חייב להיות הרבה הרבה יותר מורכב מהדרך שבה התקשורת הציגה את הסיפור, ומהנרטיב של אסתי. מי צודק בסיפור הזה? אין לי מושג. למה אנחנו צריך לקחת עמדה בסיפור הזה? מה התועלת בנבירה הזו? למה הטרגדיה האישית של משפחה שנחרב עליה עולמה הופכת להיות שיחת היום בתקשורת כבר שבוע שלם?

ג. דווקא התקשורת שמכורה ל"שיח הנרטיבים", שלא מפספסת הזדמנות כדי לשמוע את הנרטיב של חנין זועבי, של הפת"ח, של החמאס ושל כל אויבינו ומבקשי רעתנו, כאן שינתה את גישתה לחלוטין בבת אחת. הטרגדיה האישית של אסתי התלבשה מצויין לתוך השנאה האנטי-חרדית של התקשורת, והאמת הייתה חד מימדית ברמות קיצון.

ד. כשמחבל ערבי מכפר קאסם ביצע פיגוע בתל אביב ורצח שני יהודים, התחבא בכפר בסיוע תושבים רבים, ואף אחד מתושבי הכפר לא חשב לדווח למשטרה שראה את המחבל, התקשורת גוננה על הערבים, שאסור להכליל חלילה. לא רק שאסור להכליל אלא אפילו משפחת המחבל זכתה לשבחים בתקשורת.

ה. האם לאחר חשיפת "פרשת ישראל ביתנו", מישהו בתקשורת העלה על דעתו להשתמש בסיפור הזה כדי להתנגח בכל החברה הרוסית בישראל?
וכאן, הטרגדיה האישית הופכת להיות כלי להפצת שנאה כנגד כל חסידי גור, כנגד כל החסידים וכנגד כל החרדים כולם. אינני חסיד ואינני חרדי, ובכל זאת אני שואל את עצמי: כמה שנאה וכמה רוע צריך לכדי לקחת טרגדיה אישית ולעשות בה שימוש כל כך ציני ומניפולטיבי וחד צדדי?

ו. איני יכול שלא להשוות את העליהום התקשורתי סביב הפרשה לדרך הפעולה של "שוברים שתיקה". לארגון הבזוי הזה יש רבע ראיה כנגד חייל צה"ל אחד, ובאמצעות אותה ראיה היא מנסה להכפיש את כל חיילי צה"ל בביצוע פשעי מלחמה סדרתיים ובהרעלת בארות, ובמה לא. ממש כך גם פה, ההשלכה ממקרה אחד, מזעזע ככל שיהיה, והסיפור האישי של אסתי, אותנטי ונאמן לעובדות ככל שיהיה, והשלכה ממנו על כל חסידי גור ועל כל החרדים כולם – הוא פשוט פשע שנאה של ממש.

ז. אם לאחר האונס הקבוצתי המזעזע במועדון התל-אביבי, מישהו בתקשורת החרדית היה מנסה בחצי משפט להשליך מהמקרה הספציפי הזה לכלל החברה החילונית – השמיים היו נופלים מהזעקות של החילוניים. אבל על החרדים, מסתבר בפעם המי יודע כמה, הכל מותר.

20 News

20 News