בשבוע בו עם ישראל נפרד בדמעות מתינוק בן יומו ושני חיילים שנרצחו על ידי מחבלים ערבים בדם קר, מחזה חדש שמוצג בימים אלו בטורונטו שבקנדה מביא את סיפורו של ארגון 'חסד של אמת – זק"א' דרך נקודת מבט של מתנדב מיוסר, "שנאלץ" מכורח המוסר היהודי לטפל קודם בנפגעי טרור יהודים ורק אחר כך במחבלים, כך פורסם באתר החדשות Times of Israel.

במחזה בשם The Runner ('הרץ'), שהופק על ידי מחזאי קנדי בשיתוף עם תיאטרון 'הנפש' בתל אביב, משחק שחקן יחיד בתפקיד מתנדב זק"א בשם יעקב (ג'ייקוב), שמתהלך על הבמה עם הטלפון הנייד שלו ובמונולוג ארוך מספר על הדילמה המוסרית שלו כשהוא מגיע לזירת פיגוע ועליו לקבל החלטה במי לטפל קודם.

הדילמה המוסרית של יעקב והקונפליקט הדרמטי בהצגת הסולו מקורם בהחלטת זק"א משנת 2015 להתעלם במפגין מהוראת ההסתדרות הרפואית בישראל שקבעה שבפיגועי טרור ההחלטה במי לטפל קודם תלקח לפי חומרת הפציעה בשטח, גם כאשר מדובר במחבל ערבי שתכנן לרצוח יהודים חפים מפשע.

מייסד זק"א יהודה משי זהב. צילום: יעקב נומי – פלאש 90.

 

"אנחנו מדריכים את מתנדבי זק"א להתייחס תחילה לקורבנות היהודים של הפיגוע – מבלי למצמץ", הכריז אז יו"ר ומנכ"ל זק"א, יהודה משי זהב. "למרות הקוד האתי שמחייב לטפל בפצועים לפי דרגת הפציעה, צריך לדעת שגם למוסר יש גבולות. אם אנחנו לא עושים את ההבחנה הזאת, אנחנו מאבדים את הכיוון שלנו. גם במשפט העברי כתוב "כל המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים", מבהיר משי זהב בראיון לאתר.

מתנדבי זק"א בזירת הפיגוע בגבעת אסף. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

 

"לא מוטרד מהקהילה היהודית"

בתחילת המחזה, יעקב מספר כי החליט לבצע החייאה על מחבלת ערבייה שנורתה, לאחר שדקרה חייל צה"ל. ההחלטה מייסרת אותו ומעמידה אותו בעימות מול מנהליו בארגון, משפחתו וקרובי משפחתו של הפצוע. כולם כועסים עליו מלבד המחבלת הערבייה שהציל.

לטענת המחזאי כריסטופר מוריס, הדמות של יעקב מבוססת על מתנדב זק"א שרואיין למחקר והפך ל"מכור לטראומה", מונח שמוריס המציא עבור מתנדבי זק"א שאין להם שום עיסוק אחר מלבד ההתנדבות בארגון.

יתרה מכך, אותו מתנדב חרדי מוצג גם כהומוסקסואל בארון, שמדי פעם נשבר ומבקר במועדונים של קהילת הלהט"ב בתל אביב, אך מתייסר לאחר מכן כשהוא מגלה שהחמיץ קריאת חירום מזק"א.

כצפוי, מוריס טוען שמדובר באמנות וכי אין לו עניין בסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אני יותר מוטרד מאיך חובבי התיאטרון בטורנטו יקבלו את המחזה, מאשר הקהילה היהודית. הציבור המתעניין בתיאטרון נוטה להיות פרו-פלסטיני", הוא מבהיר למי שעדיין שואל את עצמו מאיפה המוטיבציה.

לינור בר-אל

לינור בר-אל