שר התחבורה ישראל כץ הנחה להתחיל להפעיל מסחרית את קו הרכבת המהיר מתל אביב לירושלים במרץ 2018. הקו לירושלים יחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז באמצעות קו רכבת מהיר וחשמלי, כשמשך זמן הנסיעה הצפוי עומד על פחות מ-30 דקות. התקווה היא שהפעלת הקו תביא להקלת גודש התנועה בין ירושלים לאזור המרכז.

גשר קו הרכבת המהיר. צילום: גידי אבינרי, פלאש 90
גשר קו הרכבת המהיר. צילום: גידי אבינרי, פלאש 90

העבודות על הרכבת החלו כבר בעשור הקודם, אולם מאז היו עיכובים רבים בתאריך ההשקה. בחודשים הראשונים יפעלו הרכבות בתדירות נמוכה. שתי רכבות בשעה בלבד יצאו מכל כיוון בשעות העומס.

בחודש אוקטובר האחרון, כתב מבקר המדינה בדוחו, כי "לאורך השנים לא עמדה רכבת ישראל בלוחות הזמנים שהציבה לעצמה בפרויקט החשמול. במועד סיום הביקורת קיימים פערים בין תחזית חברת הרכבת לבין עמדת גורמי מקצוע שונים לגבי השלמת עבודות החשמול החיוניות לפתיחת הקו המהיר תל אביב-ירושלים. העיכובים הרבים בקידום הפרויקט מצביעים בין היתר על פגמים בתכנון ועל היערכות בלתי מספקת. השלכות העיכובים למשק רבות, הן בהיבטים כספיים והן בהיבטים של שירות לציבור".

עבודות החפירה בקו הרכבת ב-2012. צילום: רוני שוצר, פלאש 90
עבודות החפירה בקו הרכבת ב-2012. צילום: רוני שוצר, פלאש 90

אורכו הכולל של הקו הינו כ-57 קילומטר, מתוכם כ-32 ק"מ בתוואי חדש מאזור כפר דניאל ועד לירושלים. התוואי החדש כולל מערכת של 9 גשרים (באורך כולל של כ-3 ק"מ) ו-5 מנהרות (באורך כולל של כ-19 ק"מ). המערכת נועדה לאפשר קו נסיעה ישר, רצוף ומהיר. תחנת היעד הסופית של הקו מוקמת בכניסה לירושלים, בסמוך לבנייני האומה, בעומק של כ-80 מטרים מתחת לפני השטח. השר כץ הודיע כי בשלושת חודשי ההרצה הראשונים של הרכבת, ניתן יהיה לנסוע בקו, הלוך וחזור, ללא תשלום, באמצעות כרטיס רב קו. היקף הפרויקט כולו נאמד בכ-7 מיליארד שקלים.




אביה ריש

אביה ריש

עורכת תוכן, אתר ערוץ 20