1. כיצד מסבירים לילדים את המצב?
אל תעשו: לא לברוח מהסבר על המצב, אל תפחדו משאלות, אל תגמגמו בתשובות ואל תשתמשו בתשובה (השחוקה) 'כשתגדל תבין'. ילדים "קוראים" אתכם היטב ומגיבים (לא טוב!) להתחמקות של מבוגר.
עשו: גשו אל הילדים ותווכו את הסיטואציה. (בהתאם לגיל כמובן…) היו פתוחים, זמינים ונגישים לשאלות, תנו מידע אמיתי ומלא. גם כשאינכם יודעים את התשובה או כיצד לענות על שאלה זה בסדר לומר: אני לא יודע/ת, לא בדקתי את זה – אחשוב, אבדוק ואענה תשובה.
2. שיפור המצב הרגשי של הילדים בתקופה הזו:
אל תעשו: אל תשוחחו ליד הילדים (או כשהם שומעים מאחורי הדלת) על החרדות שלכם, גם אם הן אמיתיות). לעיתים קרובות, ילדים שומעים או מבינים שיחות של מבוגרים עם מידע חסר או בפרופורציות לא נכונות, לדוגמה: כשילדים שומעים את ההורים מדברים על כך שאין כסף הם עלולים לחשוב שעוד יום-יומיים לא יהיה לחם בבית…
אל תיכנסו לדיכאון או למירמור יתר מהמצב, יתכן שהילדים שלכם יחקו אתכם ויפתחו דפוס התנהגות של אנשים שלא נעים לשהות לידם.
עשו: שדרו ביטחון מול הילדים. בגנטיקה המשובחת שלכם, ברפואה המתקדמת של המדינה, ביציבות והתמיכה המשפחתית המורחבת ובעתיד הכלכלי, גם אם כרגע המצב הכלכלי לא ברור והחל"ת או הפיטורין צפויים להתרחש בקרוב… ספרו על כך לילדים והסבירו שבתקופה הקרובה תצטרכו להצטמצם ב… וב… אבל אח"כ תגיע תקופה יפה שוב.
השתמשו באביזרים חיצוניים של עליזות ומצב רוח, הדליקו מוזיקה נעימה מספר פעמים ביום, הפעילו סרטוני מוסיקה בטלוויזיה וריקדו (כל המשפחה, גם אבא!), שבו לערב שירה וקריוקי פעם בשבוע.
3. ילדים (זו שמחה) בבית. איך?
אל תעשו: אל 'תזרמו' עם הילדים בשעות השינה, בזמן מסך, בסדר היום ובאוכל. אל תתנו להם להוביל את סדר היום ואת העדיפויות שלהם, אתם המבוגרים האחראים! כוונו אותם!
עשו: תכננו ובנו סדר יום ברור ומסודר, לפי זמנים, במינונים נמוכים ועם גיוון מותאם. ניתן כמובן בהתאם לגיל לשתף את הילדים בתכנון ולהציע בחירה מתוך היצע קיים.
ישנה עדיפות לסדר יום ברור ותפקידים מוגדרים מראש אך ניתן גם למלא זמן כללי של תפקיד כמו: לגשת לאמא ולבדוק במה ניתן לעזור וכד'
השתמשו במסכים בצורה מאוזנת, פזרו זמן מסך בצורה מאוזנת במשך היום (לדוגמה: כל שעתיים חצי שעה).
כדאי מאד שהכל יהיה כתוב על לוח גדול או על קובץ זמין במחשב.
4. כשילד אומר: אמא משעמם לי (בפעם ה-738) מה עושים?
אל תעשו: במחקרים רבים שנעשו, עלה כי התנהגויות לא נאותות בבתי ספר התרחשו בעיקר בזמני שעמום. לכן, אל תתנו לילדים להגיע לזמני שעמום ארוכים (ארוך זה לפעמים גם 10 דק'…) זה עלול להוביל אותם לאלימות, לבלגן, לאמירה כמו: 'אמא משעמם לי' ולמקרר…
עשו: צמצמו ככל הניתן זמני שעמום וזמנים 'מתים', ספקו בזמנים אלו מספר אפשרויות לתעסוקה (בשעה 10:00 אתם יכולים לבנות בלגו, לצייר או להביט מהחלון. בשעה 17:00 אתם יכולים לדבר עם אמא, לעזור להכין ארוחת ערב או לקרוא ספר)
5. איך לחזק ולשמר התנהגות נאותה?
אל תעשו: התנהגות נאותה לא מובנת מאליה, בידקו בבתים אחרים (או אצלכם בזמנים אחרים) ותראו שלא תמיד הילדים מתנהגים בצורה נאותה. בגלל זה חשוב מאד לא להתעלם כשהם מתנהגים בצורה נאותה ובמקביל רק ולנזוף כשלא מתנהגים כך, אלא לחזק ולומר מילה טובה לילדים כשמפגינים התנהגות נאותה ומתבקשת.
עשו: חזקו את ההתנהגות הנאותה הספציפית של הילדים לעיתים קרובות. לדוגמה: "גאיה, אני גאה בך שתירגלת את החומר במתמטיקה חצי שעה ברצף". "יותם, כל הכבוד שאתה מעסיק את עצמך יפה". "דנה, ממש נפלא שאת עוזרת לפנות את השולחן אחרי הארוחה". "דני, אתה פשוט אלוף שקילפת לנו תפוחי אדמה לארוחה". "מאיה, אספת את כל הצעצועים בצורה מושלמת".
על מנת להגביר את ההתנהגות הנאותה בצורה יעילה, ניתן מידי פעם ניתן לצרף חיבוק, נשיקה הפתעה או צ'ופר קטן לאחר התנהגות טובה.זכרו, ככל שנתמיד ונחזק אצל הילדים התנהגות טובה, נמנע מאיתנו התמודדות עם התנהגות לא טובה ולא רצויה.
בנימה אישית: הורים (גם) אתם חשובים!
בתקופה מורכבת שכזו, השתדלו להיות נינוחים ככל האפשר, קחו גם לעצמכם מספר דקות הפוגה מידי כמה שעות, אל תוותרו על כוס קפה עם העיתון (הזה) בבוקר וכוס תה בערב בשקט במרפסת הרבו בפעילות גופנית – לבד או משפחתית ושימרו על תזונה מספקת ובריאה. הילדים צריכים עכשיו יותר מתמיד הורים רגועים ואופטימיים… ב ה צ ל ח ה

איציק סלומון, מנתח התנהגות, בעל תואר שני בייעוץ חינוכי ותעודת מנתח התנהגות.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.