במלאת יובל שנים בדיוק לחידוש ההתיישבות בחברון, תושבי היישוב היהודי, יחד עם אנשי תנועת 'הרחיבי מקום אהלך', נכנסו לפני זמן קצר לשני בניינים שנגאלו בסמיכות למערת המכפלה: בית רחל ובית לאה. הפעם האחרונה שתושבים נכנסו למבנים הייתה לפני שנתיים. הכניסה אז עוררה סערה בקרב ערביי חברון, ולאחר הפגנות מתמשכות מצידם, הוצאו התושבים על ידי צה"ל והמשטרה.

מתיישבים חוזרים לבית רחל ובית לאה בחברון. צילום: ציפי שליסל, TPS

 

"בכניסה זו אנו זוכים להמשיך, הלכה למעשה, את דרכו של אברהם אבינו בגאולת ארץ ישראל", מסרו בתנועת 'הרחיבי מקום אהלך', העוסקת בגאולת בתים בעיר האבות, לסוכנות הידיעות TPS. "אל מול כל האתגרים וכל המנסים לגדוע את המשך התרחבותינו בעיר האבות, אנו מכריזים כי ביום הזה עם ישראל כולו עושה צעד היסטורי בגאולת הארץ".

על התזמון, אומרים בתנועה, כי "בחג הפסח לפני 50 שנה הכריזו הרב לוינגר זצ"ל וחבריו לדרך הרב דרוקמן והרב ולדמן יבל"א כי עם ישראל שב לעיר אבותיו לנצח. היום הזה אנו חוזרים ומחזקים את קריאתם: עם ישראל חי!".

המתיישבים החוזרים פותחים שמפניה. צילום: ציפי שליסל, TPS

 

עוד הוסיפו בתנועת 'הרחיבי מקום אהלך' כי "עם כניסתנו היום לבית רחל ובית לאה, אנו אומרים לאמא רחל – מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה, כי יש שכר לפעולתך, ושבו בנים לגבולם. בעז"ה נזכה לראות בשוב ה' את שיבת ציון וחזרתו של עם ישראל לכל חבלי ארץ ישראל".

'שלום עכשיו': "חוצפה שאין כדוגמתה"

בתנועת 'שלום עכשיו' מיהרו לגנות את אכלוס המבנים ומסרו כי "זאת חוצפה שאין כדוגמתה. חבורת פורעי חוק פלשו לבתים ואנחנו מקווים שהממשלה לא תיתן לביזיון להימשך ותפנה אותם מהבית, לפני שבית המשפט יורה על כך".

בתנועה הוסיפו כי "רק לפני שבועיים פסק בית המשפט העליון כי על המתנחלים לפנות את בית אבו רג'וב (המכפלה) משום שהם לא הצליחו עד כה להוכיח בעלות בועדה לרישום ראשון. במקרה של בית זעתרי ("בית רחל ובית לאה") המתנחלים כלל לא הגיעו לשלב שבו יש להם אישור להגיש בקשה לרישום ראשון ("היתר עיסקה"). ואפילו אם המינהל האזרחי נתן להם בימים האחרונים היתר עיסקה, עדיין אין בזה שום הוכחה של הבעלות, ועדיין לא נשמעה עמדתם של בעלי הפלסטינים שטוענים בתוקף שהבית לא נמכר. זוהי הפרה בוטה של רוח פסק הדין שניתן בבית המכפלה".

בוקר בבתי רחל ולאה בחברון. צילום: TPS
טל מאיר

טל מאיר

כתבת ערוץ 20 לענייני התיישבות