פרסום ראשון: במשרדי הממשלה מתנערים מאחריותם למיגון גשר הרכבת – שם נהרג אתמול אזרח באסון טיל הקורנט (נ"ט) במתקפה האחרונה מעזה.

משה פדר הי"ד. צילום: מתוך אתר מפעל ארז

בעיצומה של מתקפת הרקטות אתמול נסע משה פדר הי"ד על כביש 34 בדרכו למקום עבודתו בקיבוץ ארז. באותם רגעים פדר לא היה מודע לכך כי הוא מצוי תחת מעקבם של צלפי החמאס ברצועת עזה. דקות לאחר מכן נשמע פיצוץ אדיר. טיל הקורנט – הטיל הוא מונחה לייזר – משוגר ישירות אל המטרה. משה עוד הספיק לבקש סיוע מחיילים שנסעו באוטובוס סמוך אליו, אך מותו נקבע זמן קצר לאחר מכן. הלוויתו תיערך הערב בשעה 18:30 בבית העלמין נורדאו בכפר סבא.

ההחלטה של החמאס להשתמש בטיל הקורנט היא עליית מדרגה. בתגובה צה"ל הודיע על תקיפת מבנה מנגנון ביטחון הפנים של חמאס. אלא שהאיום הזה היה ידוע היטב לבכירי מערכת הביטחון.

בשנת 2014 חמאס פרסם סרטון אזהרה בו תועדה רכבת ישראל. הסרטון המחיש עד כמה פגיעה הרכבת עובדה שהטרידה מאוד את גורמי הביטחון. בעקבות פרסום הסרטון, פעלו משרדי הממשלה למיגון תוואי הרכבת החשוף לרצועת עזה.

רכבת ישראל מיגנה את תוואי הרכבת, המקביל לכביש 34 באמצעות סוללות עפר ו-2 שורות עצים גבוהים. בתווך הסמוך לקיבוץ ארז, נותרה רצועה באורך כחצי קילומטר ללא מיגון חשופה לעיני החמאס.

רכבו של משה פדר הי"ד שנפגע בכביש 34 מטיל קורנט. צילום: דוברות במשטרה

 

לפני כשלוש שנים נעשתה לגורמים המוסמכים פניה נוספת בבקשה למיגון גשר הרכבת החשוף לחלוטין לרצועת עזה . אולם גורם בכיר סיפר לערוץ 20 כי משרד האוצר סרב לאשר את התקציב. משה פדר הי"ד שילם על כך בחייו .

ממשרד האוצר נמסר: "תחום ההתגוננות האזרחית בכלל והמיגון בפרט, נמצא תחת אחריותו ובסמכותו המקצועית של משרד הביטחון ופיקוד העורף. המענה לצרכי הביטחון השונים הינו לאור תעדוף המתבצע על ידי גופים אלה בכפוף להערכה מקצועית ובהתאם למסגרת התקציבית שנקבעה".

ממשרד התחבורה נמסר: "נושא מיגון הרכבת בדרום נמצא באחריות משרד הביטחון".

ממשרד הביטחון נמסר: "האחריות היא על פיקוד העורף".

מפיקוד העורף לא התקבלה תגובה עד לפרסום הכתבה.




מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20