על פי הפרסומים, היום (שלישי) תדון ממשלת ישראל באפשרות הממשית להשבתת כלל התחבורה הציבורית בישראל. החלטה זו מצטרפת להחלטות בימים האחרונים על צמצום פעילות התחבורה הציבורית בכ-70%. החלטה זו בעלת משמעויות כבדות משקל והרות גורל לענף התחבורה הציבורית בישראל.
התחבורה הציבורית הינה תשתית לאומית חיונית ומהותית כחשמל, מים, תקשורת וכ"ו. היא מהווה אמצעי התניידות לאוכלוסייה רבות ומגוונות בהן עובדים חיוניים בבתי חולים, קופות חולים, חנויות מזון ועוד, ומהווה אמצעי התניידות יחיד לצורך הצטיידות, בתקופת משבר זו, לציבור רחב.
בנוסף, ענף התחבורה הציבורית מהווה מנוע צמיחה מרכזי למשק ולכלכלה, ומהווה בהכרח תנאי יסוד להתנעת המשק והתאוששותו ביום החזרה לשגרה.
על פי כל המחקרים והפרסומים, התחבורה הציבורית לא מהווה מוקד הדבקה של הנגיף, ובאמצעות שמירה על כללי הזהירות והנחיות משרד הבריאות ניתן להימנע מהידבקות בתחבורה הציבורית.
מאחר והתחבורה הציבורית מנוהלת על ידי הממשלה היא צריכה להוות פתרון בשעת משבר זו, באמצעות תוכנית עבודת מסודרת ויעילה לניווט תנועת האזרחים. התחבורה הציבורית צריכה לפעול בצורה מבוקרת ומשתנה בהתאם לתמונת המצב של התפרצות המגפה והנחיות משרדי הממשלה.
פתרון אפשרי אחד הוא צמצום תנועת הרכבים הפרטיים ואישור תנועה שוטפת לרכבים מורשים ורכבי התחבורה הציבורית באמצעות קווים ייעודיים לשעת חירום זו. רכבי התחבורה הציבורית צריכים לעבור הסבה לשאטלים העובדים לפי הנחיות משרדי הממשלה ומאפשרים תנועה מוגבלת, אך רציפה למקומות ולעובדים חיוניים, תוך שמירה על מספר הנוסעים והגברת תדירויות בהתאם לצורך.
כמו כן, עם צמצום התחבורה הציבורית הוצאו לחל"ת נהגים רבים ובמקרה של השבתה יוצאו כל הנהגים לחל"ת. הדבר אומר כי על מנת לשמר את זכויותיהם, הנהגים לא יוכלו לחזור לעבודתם עד סוף חודש אפריל ובכך נמנעת יכולת חזרת התחב"צ לשגרה במועד מוקדם מכך.
בתוך כך מסתמנת סכנה עתידית להמשך רצון הנהגים לעבוד בתחום. וצפוי כי כ-30% מהנהגים לא ירצו לחזור לעבודתם ביום שאחרי המשבר, דבר שיגביל את האפשרות להפעיל את התחבורה הציבורית באופן מלא, עם החזרה לשגרה.
נדרש לפעול באופן מיידי על מנת לשמר יתירות תפעולית של ענף התחב"צ כך שיתאפשר מתן מענה לצרכים המשתנים במהלך המשבר וכן על מנת שתתאפשר חזרה לשגרה מיידית עם סיומו.
מפורום חברות התחבורה הציבורית נמסר כי "לצערנו, משרדי הממשלה בוחרים להפקיר את אחד השירותים החיוניים ביותר במדינה בצורה שעלולה להוביל לקריסה מיידית של ענף התחבורה הציבורית. נדרש למצוא פתרון מידי וארוך טווח לטובת המשך תפקודה של התחבורה הציבורית על מנת להעניק שירות חיוני, יעיל ומותאם לצרכים בעת זו. הפורום קורא לראש הממשלה לקבל החלטה מושכלת שלא תפגע בציבור הישראלי ותאפשר את שמירת כשירות הענף. "
פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות מאגד תחתיו את כל חברות התחבורה הציבורית הפרטיות (אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, נתיב אקספרס, אגד תעבורה, דן בדרום, דן בצפון ודן ב"ש).
ארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית מסר:
המשך קבלת שכר מלא לציבור הנהגים, המשך הפרשות פנסיוניות וקיומם של יחסי עובד מעסיק בדיוק כפי שנעשו לעובדי המגזר הציבורי הם והם בלבד הצעדים המתחייבים לביטחונה של התחבורה הציבורית בישראל. דרך זו ודרך זו בלבד, תבטיח את קיומה של התחבורה הציבורית ביום שאחרי מגפת הקורונה וחזרה לשגרה של המשק ומערך התחבורה הציבורית כולו״.