יוזמה חדשה תחייב בתי עסקים להודיע לצרכנים כי הם אינם מספקים שירותים ליישובים מסוימים. מחר (ב') תקיים ועדת הכלכלה דיון באישור החוק – לקראת אישורו במליאה בקריאה שנייה ושלישית בהצעת החוק של יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם-רפאלי. על פי הצעת החוק, עסקים שאינם מספקים הובלה או שירות לישובים ביהודה ושומרון, הפריפריה ובישובים הערביים, יחויבו לציין זאת בכתב ובאופן ברור כלפי הצרכנים.

 ח"כ מועלם. הסוף לחרם על ההתיישבות? צילום: פלאש 90
ח"כ מועלם. הסוף לחרם על ההתיישבות? צילום: פלאש 90

מועלם-רפאלי עמלה על כתיבת התקנות בשיתוף עם משרדי הכלכלה והמשפטים המחייבות את בעלי העסקים לציין זאת במפורש בחוזה עסקה ובשילוט ברור ליד הקופות. תקנות אלו נועדו לאפשר יישום החוק למניעת הפלייה מחמת מקום מגורים אותו היא מקדמת וצפוי להיות מאושר מחר בוועדת הכלכלה, לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

יש לציין כי החוק למניעת אפליית צרכנים על רקע מקום מגוריהם עוד לא אושר בכנסת, אלא רק עבר בקריאה ראשונה. בנוסח החוק מצוין במפורש כי הוא יחול גם על יישובי יהודה ושומרון. "לא ייתכן שתושבי יהודה ושומרון למשל, ירכשו מוצר אולם לא יקבלו עליו שירות או הובלה משום שהם גרים מעבר לקו הירוק, או ידרשו לשלם 'תעריף מיוחד'", אמרה מועלם. לדבריה, "עסקים שיבחרו להפלות צרכנים המתגוררים באיו"ש, בפריפריה וביישובים הערביים יחויבו לידע את הלקוחות מראש. אם הם חוששים שייכנסו לרשימות שחורות של צרכנים, שיתייחסו לכולם באופן שיוויוני".

"אם הם חוששים להיכנס לרשימה שחורה – שיתייחסו באופן שוויוני"

על פי התקנה גודל השלט לא יפחת מדף בגודל A4, כאשר הטקסט חייב להיות בפונט גדול ברור וקריא. בנוסף מדיניות העסק בעניין זה חייבת להיות כתובה במפורש על גבי חוזה עיסקה עם הלקוח. הצעת החוק והתקנות באות לענות על סיטואציה המוכרת בעיקר ביישובי יהודה ושומרון וכן גם בפריפריה ובישובים הערביים, בהם לאחר רכישת מוצר או שירות, מגלה הצרכן כי לא יקבל שירות או משלוח אליו הביתה. לעיתים בעלי עסקים מוכנים לבצע הובלות עד המחסום, או שהשירות ניתן במלואו בתנאי לתוספת תשלום. ישנם מצבים בהם הלקוחות צריכים לשבור את הראש כאשר למשל המקרר שהזמינו הגיע למחסום ועליהם למצוא מוביל אחר.

מפגינים בעד החרם על ההתנחלויות. צילום: אורי לנץ -מעריב, פלאש 90
מפגינים בעד החרם על ההתנחלויות. צילום: אורי לנץ -מעריב, פלאש 90

ח"כ שולי מועלם רפאלי: "מציאות בה יש צרכנים סוג א' וסוג ב' אינה ראויה במדינה מתוקנת. לא ייתכן שתושבי יהודה ושומרון למשל, ירכשו מוצר אולם לא יקבלו עליו שירות או הובלה משום שהם גרים מעבר לקו הירוק, או ידרשו לשלם 'תעריף מיוחד'. עסקים שיבחרו להפלות צרכנים המתגוררים באיו"ש, בפריפריה ובישובים הערביים יחויבו לידע את הלקוחות מראש. אם הם חוששים שיכנסו לרשימות שחורות של צרכנים, שיתייחסו לכולם באופן שוויוני."