20:05 23/10/2017
מבזקים
דף הבית > תרבות > על התקינות הפוליטית: מה היו המלים ההן בימי גבורתן

על התקינות הפוליטית: מה היו המלים ההן בימי גבורתן

המערב חולה ואין לו מילים לחולי שלו, את המחלה שלו אסור להגדיר, לאיומים שלו אסור לקרוא בשם - אז איך הוא מצפה לתת טיפול הולם לעצמו ולפתור את בעיותיו?

אנו שבויים בתוך עולם של מילים, "בני אדם זורים בכל יום לרוח, בכוונה ולפי תומם, מלים חמרים חמרים, אותן ואת צרופיהן השונים, ורק מועטים מהם יודעים או מעלים על לב מה היו המלים ההן בימי גבורתן" (ביאליק, גילוי וכיסוי בלשון), מילה מילה וכוונתה, מילה מילה ויעדה.

לרוב מילים נועדו לגלות, האדם רואה בעיניו, שומע באוזניו, טועם בפיו, מריח באפו, נוגע בידיו, חושב במוחו, מרגיש בליבו – והמילים מגדירות את אלו, מכנסות את העולם, את כל המוחש והמורגש, לתוך אותיות ותיבות, מנסות לגלות מעט מהמהות הטמונה בכל דבר, אלא שהניסיון נועד מראשיתו לכישלון" הרי הדבר ברור, שהלשון לכל צרופיה אינה מכניסה אותנו כלל למחיצתם הפנימית, למהותם הגמורה של דברים, אלא אדרבה, היא עצמה חוצצת בפניהם.

מחוץ למחיצת הלשון, מאחורי הפרגוד שלה, רוחו של האדם המעורטלת מקליפתה הדיבורית, אינה אלא תוהה ותוהה תמיד. אין אֹמר ואין דברים, אלא תהיה עולמית; "מה" נצחי קפוא על השפתים. באמת אין מקום אפילו לאותו "מה", שיש במשמעו כבר תקוה לתשובה, אבל מה יש שם? – "בלימה – בלום פה מלדבר"" (שם, שם)

אך לא בכיסוין של מילים בשוגג המוכרח הזה אני רוצה לדבר, כי אם בכיסוין של מילים שבני אדם שמים בכוונה תחילה על מנת לטשטש אמיתות. הם עושים זאת כדי לערפל המציאות במסך עשן ששום אור אינו בוהק דיו מתוכו, שכל הבדל וכל בירור נדמים עמומים מתוכו, והכיסוי הזה הוא התקינות הפוליטית.

הכאב שאדם חש בגופו כשהוא חש כאב, הוא דרכו של הגוף לאותת לאדם על בעיה. החש כאב ישים לב אל גופו ויבדוק מה מקור הבעיה כדי לטפל בה לפי הצורך, אך הנוכל לתאר לעצמנו טיפול הולם לכאב מבלי להגדיר את סיבת הכאב? הנוכל לדעת לאן לפנות מבלי שאצבענו תורה על הכיוון?

בעיות שאסור לקרוא להן בשם. צילום: Bwag
בעיות שאסור לקרוא להן בשם. צילום: Bwag

התקינות הפוליטית היא קהות-חושים. הכופים את אלו המשתמשים בה, מתנתקים הם מהמציאות על ידי שלא מוכנים לדבר בבעיה, מכהים הם את בהירות ראיית המציאות, על ידי שמאפילים עליה צל.

טיעוניהם רבים. כאשר אינך משתמש בתקינות הפוליטית, הרי על כורחך עליך לעמוד על הבדלים, גבולות והגדרות של אנשים. על כורחך אתה מכליל קבוצות של בני אדם. על כורחך אתה עוסק במלאכת הברירה וההבדלה עם סכין חדה כתער המחלקת את המציאות לחתיכות קטנות. כל זה נכון ברובו, כל זה אף יכול להקצין הלאה, אלא שרק אם תהיה מוכן להצביע על הבעיה – תוכל לגשת לפתרונה.

רבות הן הבעיות בעולם, חלקן גדולות חלקן קטנות, חלקן נוגעות לפרטים בודדים אינדיבידואלים שאינם קשורים זה לזה מבחינה אתנית, לאומית, דתית, מינית או כל בחינה אחרת, אך חלקן נוגע לקבוצת אנשים הקשורים זה לזה מאותן בחינות. על הבעיות האלה לא מוכנה התקינות הפוליטית להצביע, מול הבעיות האלה עוצמת את עיניה התקינות הפוליטית – התקינים פוליטית נרדמים, והבעיה בעודה נותרת.

רונאל עדני

רונאל עדני

לתגובות

אולי יעניין אותך גם

המירוץ. שילוב בין תחרותיות לרעות. צילום: רונן בוידק

"האירוע משקף במדויק את ערכיו של רפנאל"

ביום שישי הקרוב יתקיים מירוץ הניווט השנתי ה-8 לזכרו של סמ"ר רפנאל מוסקל הי"ד שנפל במלחמת לבנון השנייה. המארגנים: "האירוע משקף את אישיותו של רפנאל מתוך תקווה להנציח את ערכיו"