אני הדל איני עוסק בפילוסופיה. אני יהודי פשוט שמאוד אוהב לקרוא וללמוד חומש-רש"י. אך כיון שיש אנשים בעלי חשיבה פילוסופית, מתוך אחינו בני ישראל, ששואלים, אנו חייבים להשיב. כמובן יש גם פילוסופיה אמונית-דתית כמו במורה נבוכים.
הם שואלים שלוש שאלות:
1. פילוסופיה שכלית-מדעית – מה זה קורונה?
2. פילוסופיה סוציולוגית – האם יש מקום לפניקה מתרחבת?
3. פילוסופיה אמונית – איך להאמין בד' במצב כזה?

1. קודם, הצד המדעי. כמובן אני הדל, איני מבין ברפואה, אך מרוב שאלות, הבנתי כמה דברים פשוטים. רוב הרופאים טוענים, שכל שנה מגיעות מסין, מחלות נגיפיות זמניות, במיוחד בעונת החורף, שגורמות לתמותה רבה בארצות אחרות .כמעט כל המתים הם אנשים זקנים מאוד, או חולים מאוד בחולי אחר, שממילא היו מתים בטווח לא רחוק. גם צעירים מתים, אך אין זה בגלל הנגיף עצמו, אלא מחוסר טיפול נשימתי או מפני שהתחילו בזה יותר מדי מאוחר. מידי פעם יש כל מיני שפעת, כגון השפעת הספרדית, שלא קשורה דווקא לספרד, שהמיתה 50-40 מיליון. גם הרבה פעמים, פגעו בנו כל מיני Coronavirus, והפעם זה Conoravirus Covid-19. התהליך הוא שיש עקומה אפידמית עולה, מגיעה לשיא, ויורדת, כי הגוף פיתח סוג של חסינות. התסמינים דומים לשפעת אך אין זו שפעת. לפעמים הם קלים מאוד ולפעמים מגיעים לקושי נשימתי ואפילו מות. בסיכום, יש לטפל ברצינות רפואית מירבית.
2. עתה לצד הסוציולוגי: למה יש פניקה כל כך גדולה בעולם? כאמור, יש כאן בעיה רפואית חמורה, שיש להתיחס אליה ברצינות, ובמיוחד לאבחן על ידי בדיקות בין קורונה לבין שפעת, כי התסמינים דומים. אך מעורבים בזה גם צדדים תקשורתיים ופוליטיים. ומעשה שהיה כך היה, רופא סיני הזהיר את הציבור, הוא נזרק לבית הסוהר, נאסר עליו לתפקד כרופא ובסוף הוא מת. כאשר הדבר נודע, התחילו לדון בזה בכל הרשתות החברתיות בסין, בתרעומת גדולה נגד השלטון הרודני. אז כדי למנוע תופעה זו, ממשלת סין נקטה באמצעים הכי חריפים, כלומר הסגר מוחלט, וגם סגירת האינטרנט. אך רופאים שוב מחו ברצונם לספר את האמת, ושוב הכעס בקע באומה. על כל פנים, יתכן שהחלטת ממשלת סין, לא היתה כולה רפואית אלא גם פליטית. כך הענין התפשט בכל מדינות העולם, על ידי הצפה תקשורתית. המדיה עסקו בזה כל הזמן, כי האזרחים נעשו מודאגים. כך נוצר מעגל קסמים. וכאמור לעיל, הפוליטיקאים נאלצו לנקוט באמצעים דרקוניים, כדי שלא יאשימו אותם. אכן, נושא מורכב. במיוחד של זקנים. זה באמת מסוכן. אך גם הבדידות היא סכנה עבורם. ולא נדבר כאן על ההשלכות הכלכליות הקשות. הקיצור, וירוס הקורונה הוא באמת מסוכן, אך גם וירוס הפחד הוא מסוכן. פתאום האדם המערבי שמתיימר ברציונליות, כורע תחת נגיף הבהלה.
3. מבחינה אמונית, יש שואלים מה פשר המגפה העולמית הזאת. אבל אין זו מגפה עולמית, כמו המות השחור, שהרג –1\2-1\3 אירופה ואותו מספר באסיה. מקורונה רק מועטים ימותו. כמובן, על כל נפש מישראל אנו בוכים, ואפילו כל נפש במין האנושי. אך לצערנו, כל חודש מתים מיליון אנשים ממחלות זיהומיות, וכל חודש מתים מרעב מיליון ילדים ועוד ועוד. הרי בסופו של דבר, כל האדם עלי אדמות מת, ממחלה זו או אחרת. אי אפשר לבטל את המחלות בעולמנו, אלא להילחם נגדן במלחמה עיקשת. כאמור, כל מי שמת ממלא אותנו צער נורא, אך אין זו סיבה לפניקה. האדם גם עלול לחלות ממחלה יותר חמורה מקורונה. גם תיתכנה בעולם בעתיד מגפות חמורות יותר מקורונה, ד' ישמרנו. בחתונה, רב אחד שר: אוי לנו כי נמות. כמובן נבהלו ושאלוהו מה לענות. אמר: איפה התורה ואיפה המצוה שיגינו עלינו (ברכות לא, א). כלומר, לא יועיל להתעלם מתופעת המות, אלא יש למלא חיינו מתוכן אמיתי של עבודת ד' (עין איה שם). ועוד אמרו: "סוף אדם למות וסוף בהמה לשחיטה, והכל למיתה הם עומדים. אשרי מי שגדל בתורה ועמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו, וגדל בשם טוב, ונפטר בשם טוב מן העולם" (ברכות יז, א).
וכמובן, הכל שייך לסדר ההנהגה האלהית, הן מה שבאופן כללי יש מחלות בעולם, הן שפלוני חלה. ובסופו של דבר, הכל לטובה.
סיכום:
1. קורונה הוא מחלה מסוכנת, ויש לנקוט באמצעים הנדרשים כדי להילחם נגדה כפי שלוחמים נגד כל חלה מסוכנת.
2. יש בהלה פוליטית-תקשורתית מוגזמת. יש להילחם, אך ברוגע. גם חייל שיורה על האויב, צריך קור רוח.
3. אין להפריז בהיקף המגפה, אלא לראות הכל בפרופורציה. כמובן, גם על אדם אחד שמת, אנו בוכים אבל הרבה מתים, ובסוף כולם מתים, והעיקר למלא את החיים בתוכן אמיתי של עבודת ד'.


רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.