בשעות אחר הצהריים כאשר הטמפרטורות יורדות ומתחיל להתקרר, הרצון לנשנוש עולה. לכן, כדאי להיערך מראש ולאכול ארוחת צהריים מזינה ועשירה בחלבונים כדי לא להיות רעבים ולחפש בארונות המטבח בערב ובשעות אחה"צ.

כששוכחים ארוחות, מדלגים או אוכלים מעט בתחילת היום, כל היום מחפשים מתוקים ופחמימות. כאשר הגוף שבע, רגוע ומוזן היטב, החיפוש, הנשנוש והרעב, פוחתים! על ידי תכנון נכון ותזונה בריאה ומחזקת נעבור את עונת המעבר עם כמה שפחות מחלות וחולשות.

הנה כמה המלצות, לאוכל בריא וטעים שכדאי לכלול בתפריט היומי:

1. שייקים וארוחות בוקר

 עונת המעבר והקיץ מביאים עימם שלל פירות צבעוניים הגדושים בוויטמינים ובעיקר בוויטמין C שכה חשובים לחיזוק מערכת החיסון. אני ממליצה לתכנן נכון ולהיערך מראש עם נשנושי פירות במקום חטיפים לא בריאים או שייקים טריים של פירות טעימים ומזינים. גם כשהולכים לים ולבריכה רצוי להצטייד בפירות וירקות ולא בנשנושים לא בריאים ובחטיפים.

2. מתוקים בריאים

יש תפיסה רווחת כי מתוקים אינם בריאים ולכן בזמן ששומרים על תזונה בריאה לא אוכלים מתוק. אז אני רוצה לחדש ולהגיד כי הכל תלוי בחומרי הגלם.

מאפינס שיבולת שועל הוא לא רק מאפה מתוק ומפנק, הוא גם עשיר בשיבולת שועל שעשירה במינרלים, סיבים וויטמינים איכותיים. שיבולת שועל הינה בעלת ערך גליקמי נמוך ולכן ניתן לעכל אותה בקלות, היא לא מייצרת תחושה של כובד, היא מכילה הורמון בשם כוליציסטוקינין המסייע בייצור תחושת שבע וכמובן עשירה בסיבים תזונתיים. ניתן כמובן לשלב גם בארוחת בוקר עם התה או הקפה ולהתחיל את היום עם הרבה אנרגיות מפנקות.

3. מרקי ירקות, לא רק בחורף

 מרקים הם מסוג הארוחות המשביעות שאפשר להמציא כל פעם מחדש, הכל על ידי גיוון בירקות ובדגנים, שילוב בין אורז לעגבניות, מרק עוף עם ירקות, מרק קטניות, מרק בטטה טחון במרקם קטיפתי. חשוב להימנע מתוספת של שמנת, הטעם של המרק עשיר גם בלעדיה וכך תחסכו קלוריות מיותרות. הקפידו על מרק ביתי וותרו על מרקי אינסטנט תעשייתיים עם חומרים משמרים. יש גם שעה מומלצת לאכול מרק והיא משעות אחר הצהריים ועד שעות הערב המוקדמות.

4. תה צמחים

תשכחו מהקפה, התה הוא הכוכב של כל עונות השנה. עונת המעבר היא עוד הזדמנות להירגע עם חליטות תה או תה ירוק בתוספת תבלינים מחממים כמו ג'ינג'ר, קינמון, הל או ציפורן. התבלינים המחממים מתאימים לבישול ולאפייה אך גם לחליטות תה שונות ומוסיפים את הטאץ' הארומאטי. התה עצמו מסייע לשמירה על הטמפרטורה של הגוף כך שלא תתקררו כשבערב קריר והחום של היום יורד.

5. כורכום

ברפואה ההודית, האיורוודה, משמש הכורכום לטיפול בשיעול, בסינוסיטיס ובעיות בדרכי הנשימה ועוד. ברפואה הסינית, הכורכום נחשב כצמח מחמם, ממריץ ומייבש ליחה. אני ממליצה להשתמש בכורכום וליהנות מצבעו העז ומתוספת הטעם שלו במזון. הוא גם יחזק אתכם לקראת הקיץ ויסייע לגוף להבריא.

 6. אגוזים ושקדים

 יש חשיבות לשילוב אגוזים ושקדים בתפריט היומי. לאגוזים ולשקדים יש תדמית של משמינים ולכן הרבה אנשים נמנעים מהם. אך דווקא שילובם בתפריט יכול לסייע בתהליך החיטוב וההרזיה בעיקר בשמירה על מסת שריר ובריאות הגוף.  האגוזים דלים בשומן רווי, שמקורו במזונות מהחי ועשירים בשומן בלתי רווי. השקדים עשירים בויטמין E, סידן ומגנזיום. שילוב של שניהם בתפריט במידה נכונה יסייעו לשמירה על בריאות גם בעונת המעבר.

בנוסף, אומרת טל בן דוד, הרוקחת ראשית של בית המרקחת המקוון- epharma שלתזונה מאוזנת שתספק לגוף את הוויטמינים והמינרלים שלהם הוא זקוק לעיתים יש לצרוך ויטמינים שונים שמשפיעים לטובה על המערכת החיסונית.

כמו כן, תרופות יכולות להיות פתרון יעיל לחלק מתסמיני עונות המעבר. על מנת למנוע מהצינון להפוך למחלה של ממש, ניתן להתייעץ עם רופא משפחה ולקחת תרופות עליהן הוא ממליץ. אם הנכם סובלים מאלרגיות, ניתן להקטין את התסמינים משמעותית בעזרת התרופות המתאימות.

תרופות לחיזוק עונת המעבר

  • פרוביוטיקה – בהנחה ש 70% ממערכת החיסון נמצאת בבטן, כדאי לשמור על פלורת מעיים מאוזנת.
  • טבליות אבץ – 50 מ"ג ביום למשך כמה ימים או פעמיים ביום בזמן מחלה(במיוחד לדלקת גרון) תמיד משפר את המצב החיסוני כי לרוב אין בעודף.
     
  • תמצית זרעי אשכוליות – נלחם בוירוסים, חיידקים ופטריות.
     
  • תמצית אכניצאה – מחזק ונלחם בוירוסים וחיידקים.
     
  • חליטות תה – לימון ,ג'ינג'ר, דבש, זוטה, לימונית, עלי זעתר, תה ירוק…(צמחים מחממים ומחזקים).
     
  • מי חמצן – 3 טיפות בכל אוזן כמניעה לחדירת וירוסים וחיידקים במיוחד לפני שיוצאים למקומות סגורים והומי אדם. בזמן שפעת ניתן לטפטף לאוזן כל שעתיים שלוש.
     
  • אומגה 3 – חומצת שומן חיונית התורמת למצב תקין של מערכת החיסון,
    לפעילות מנטלית ופעילות לב תקינה ומסייעת בטיפול בדלקות.

 

בנוסף, ניתן להשתמש בצמחים שונים המשפיעים לטובה על המערכת החיסונית.

את הצמחים ניתן לצרוך בחליטה (לימון ,ג'ינג'ר, דבש, זוטה, לימונית, עלי זעתר, תה ירוק) או כתוסף תזונה- בטיפות או בכמוסות.

במידה וכבר מפתחים סימנים של מחלה או אלרגיה, עדיין ניתן להשתמש בצמחים לחיזוק מערכת החיסון, על מנת לקצר את משך זמן המחלה ולהפחית את עוצמתה.

ההמלצות באדיבות מאת מיה בן אפרים – תזונאית ודיאטנית קלינית – בעלת רשת לתוכניות הרזיה ברשת.



מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20