2:34 20/10/2017
דף הבית > מורשת > עולם הבא תחיית המתים והדרך אליהם

עולם הבא תחיית המתים והדרך אליהם

עקב המאמר של אילן גלאון בהארץ על העולם הבא וההתפתחות בתפיסתו, נראה שכדאי להסדיר נושא זה ואת התמורות שחלו בוא מבית ראשון לשני לפי שיטת חז״ל

העולם הבא איננו מוזכר כלל בתורה. בשום פרק או פסוק לא ניתן למצוא אזכור שלו. יתר על כן, אין אף התייחסות לכך גם בתנ״ך. מוזר אם כן כי מושג 'העולם הבא' תופס מקום כל כך מרכזי בהגות היהודית, עד כדי כך שהרמב״ם כותב בשלשה עשר עיקרי האמונה (שמי שאינו מאמין בם נחשב כופר) את האמונה בתחיית המתים.

בכדי להבין זאת צריך להבין את התרבות המצרית שממנה יצאו בני ישראל. ההוגים המצריים הקדמונים דיברו רבות על עולם הבא תוך מעין יאוש מהעולם הזה ומהאפשרות לתקנו, לכן התורה באה כאנטיתזה לשיטת המצריים ומדברת רק על שכר בעולם הזה (והארץ תיתן את יבולה) על מנת להראות שיש משמעות למציאות פה בעולמנו ואפשר לרוממו.

הר  אברהם יצחק הכהן קוק

הרב אברהם יצחק הכהן קוק מסביר שבתקופת בית ראשון מה שמילא את מרכז ההכרה של כל אדם ואדם היה בית המקדש, קדושת כלל ישראל ובקיצור הלאומיות. לעומת זאת, בתקופת בית שני ההלכה, העולם הבא ותחיית המתים, ובמלים אחרות , האינדיבדואליות הן שתפסו את מרכז התודעה. לכן מה שהעסיק את האדם בתקופת בית ראשון היו עניינים הקשורים לכלל ואילו בתקופת בית שני המיקוד עבר אל הפרט ולכן בבית שני החלה האמונה בעולם הבא לתפוס תאוצה.

בנוסף הרמח״ל (מגדולי המקובלים חי במאה השמונה עשרה) מסביר בספרו דרך ה׳ (חלק ראשון) שיש שלשה מצבים במציאות – גן עדן, עולם הזה ועולם הבא. העולם הזה הוא המקום בו אנו חיים, העולם הבא הוא מציאות עתידית בו יש חיבור בין חומר לרוח באופן שלם וקצת לפני הופעת העולם הבא יש את תחיית המתים. יש לציין שהעולם הבא הוא התעלות של העולם הזה והוא נמצא במציאות שלנו. ובגן עדן אדם שוהה אחר שסיים את עניינו בעולם הזה ועד לתחיית המתים.

שנזכה לחג חירות שמח 🙂

דוד מיכאל שטרנברג

דוד מיכאל שטרנברג

לתגובות

אולי יעניין אותך גם

הדלקת נרות שבת. צילום: מני הכטמן, פלאש 90

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת נח

זמני כניסת ויציאת שבת פרשת נח, א' בחשון תשע"ח, 21-22.10.2017 למניינם