כל אמא יודעת שילדים דורשים מאיתנו את כל תשומת הלב והדאגה שיש בנו – צריך לוודא שכל הילדים קמו בזמן, להכין להם ארוחת בוקר מזינה ומשהו לקחת איתם לבית הספר. לכל ילד דרישות משלו – אחד לא אוהב גבינה לבנה, שני לא נוגע בלחם חוץ מלחם דגנים ושלישי אלרגי לבוטנים. אחרי ההכנות יש את הסיבוב השני של השכמה למי שעדיין לא קם ואז מתחיל המסדר – לאחד הכיס נקרע, השני כבר שלושה ימים לא החליף חולצה והשלישי עשה קפיצת צמיחה בחודשיים האחרונים וזקוק לנעליים חדשות.

זה לא נגמר כשהם בבית הספר או בגנים. כשאת חוזרת מהעבודה הביתה אז מתחיל סבב שני: צריך לדאוג לארוחת הצהריים, לוודא שיש סידור לילד בזמן שאת עובדת כנהג ומסיעה את היתר לחברים וחוגים וגם צריך להגיע טכנאי לתקן את הכיריים. בינתיים עד שהוא יגיע, את מנקה את המרזב, בכל זאת הגשמים בפתח. בין לבין מגיע הערב ואז את נזכרת: שוב שכחתי לאכול, אז את חוטפת משהו מהיר – רק כדי שיהיה משהו בבטן, וממשיכה לסדר לפני השינה. ומה אתך? מי דואג לבריאות שלך?

הרמב"ם כבר אמר ש"מניעת הזקנה היא דבר בלתי אפשרי, אבל מניעת מהירותה ודחייתה זה אפשרי בהחלט" והוא התייחס באמירתו זו לצורך בתזונה מאוזנת ובפעילות גופנית. כאשר אדם מקפיד על אכילה נכונה, הוא תורם בכך באופן ישיר לבריאותו ומעכב הזדקנות וסימני הזדקנות. תזונה מאוזנת עוזרת בשמירה מפני תחלואה וכן מונעת תסמינים שיכולים להיגרם כתוצאה מחסרים תזונתיים לדוגמה נשירה של השיער. נגרמת במהלך החיים בשל סיבות רבות, למשל לאחר הריון או בעקבות לחצים נפשיים. סיבה נוספת שעלולה להביא לתסמיני היא חסרים תזונתיים: סיליקה, גופרית, ביוטין, ויטמינים מקבוצת B, ואומגה 3 – כל אלו נדרשים במינונים מספיקים כדי לדאוג לבריאות השיער.

נשירה בשיער – סיבות

נשירה בקרב נגרמת מסיבות רבות ושונות. חלק מהסיבות הללו הן שלא בשליטתנו – הריון, לדוגמה, מביא למצב של עיכוב בנשירה הטבעית של השיער. מספר חודשים לאחר ההיריון נוצר מצב נפוץ בו כל אותו שיער שלא נשר בזמן ההיריון נושר בבת אחת ונוצרת נשירת שיער טבעית. מצב כזה הוא טבעי וחולף מעצמו. סיבות אחרות קשורות לגנטיקה, לגיל, לתרופות מסוימות ולחסרים תזונתיים. כאמור, גם למצב הנפשי יש השפעה ממשית על מצב נשירת השיער.

את התקדמות הזמן אולי אי אפשר לעצור, אבל אפשר לדאוג לתזונה ולתוספי תזונה שימנעו מצבים של חסרים תזונתיים ואפילו ישפרו את ההתמודדות עם מצבי לחץ – ואלו בתורם כבר ידאגו (גם) לשיער.

לא על השיער לבדו: תזונה נכונה יותר לתפקוד טוב יותר

תזונה מאוזנת עוזרת לא רק במניעת נשירת שיער או עיכוב סימני הזדקנות אלא גם משפרת את התפקוד. מצד שני – לחץ נפשי גורם לרובנו לתפקד טוב פחות: הריכוז יורד, העצבנות מתגברת. מדובר בתופעה מעגלית: ככל שהתפקוד ממוקד וטוב יותר כך נוצרים פחות מצבים שגורמים ללחץ נפשי, ככל שהלחץ הנפשי יורד כך ישנה פגיעה מופחתת בבריאות הגוף והשיער – דבר שמביא בתורו עלייה נוספת בתפקוד. הידד.

ללחץ נפשי יש תפקיד משמעותי בבריאות השיער, ולבריאות בכלל. מחקרים שונים הראו קשר בין רעב וחסרים תזונתיים לרוגע נפשי. הקפדה על אכילה מאוזנת ללא דילוג על ארוחות תוך הקפדה על צריכת  פחמימות מורכבות, חלבונים ושומנים מועילים דוגמת אומגה 3 מביאה לירידה ברמת העצבנות וגם הרעב. בנוסף, הקפדה על תזונה נכונה גם חוסכת כסף – צריכה מוגברת של ירקות מוזילה את עלויות המזון שאנו צורכים ומקלה על קשיים כלכליים שגם הם בתורם תורמים ללחץ נפשי ופוגעים בבריאות.

אכילה מאוזנת ומספקת גם קשורה באופן ישיר למצב הרוח. אספקה מספיקה של אומגה 3, חומצה פולית, מגנזיום, נוגדי חמצון (שמשפרים גם את האופטימיות), ויטמינים מקבוצת B וויטמין D – כל אלו משפיעים לא רק על הבריאות הפיזית אלא גם הנפשית. וכבר אמר מי שאמר ששני אלו הולכים יד ביד ואין לאחד קיום ממשי ללא השני.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20


רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.