20:04 18/10/2017
מבזקים
דף הבית > אקטואליה וחדשות > סיפוח ללא איזרוח

סיפוח ללא איזרוח

ככל שהזמן עובר והניסיונות למו"מ עם אש"ף נכשלים פחות ישראלים מאמינים ברעיון המדינה הפלשתינית, ויותר אנשים נוטים לאמץ את הרעיון של סיפוח השטחים לישראל

מתנגדי הסיפוח נאחזים בטענה שאם נספח את השטחים יהיה עלינו לבחור בין מתן אזרחות אוטומטית לכלל התושבים הערבים ובכך לסכן את צביונה היהודי של המדינה ובין אי-מתן אזרחות לתושבים אלו ובכך לסכן את צביונה הדמוקרטי. אז זהו, שאלו לא שתי האפשרויות היחידות.

נכון יהיה לומר שבמצב אופטימלי כל תושב בתחומי המדינה זכאי לזכויות אזרח מלאות ושוות, בזה אין ספק מבחינתי. אבל המציאות היא שהמצב לא אופטימלי וצרכים ביטחוניים שנוצרים בגלל התנהגות של אוכלוסיה מסוימת עלולים להביא לפגיעה בזכויותיהם של פרטים בני אותה אוכלוסיה.

הטענה של ישראל לפיה שטחי יהודה ושומרון שייכים לה יותר מאשר לכל ישות אחרת מעוגנת היטב בהיסטוריה ובמשפט הבין לאומי. לפיכך אוכלוסיה שנמצאת בשטח הזה כאשר ישראל תחליט לספח אותו מחויבת לציית לחוקי המדינה כמו כל אוכלוסיה אחרת, בין אם תרצה בכך ובין אם לא.

בדיוק כפי שכל אוכלוסיה בכל מדינה מחויבת לציית לחוקי המדינה גם אם היא לא רוצה להיות חלק מהמדינה, ואפילו אם יש לה דרישה לעצמאות. אפשר לראות את זה בבריטניה עם הסקוטים והאירים, בארה"ב עם האינדיאנים או בצרפת, בלגיה ומדינות אחרות עם המוסלמים.

האוכלוסיה הערבית בשטחים איננה מקשה אחת. יש שכונות ומשפחות שמהן יצאו עשרות ומאות מחבלים ובהן החינוך לשנאה וההסתה נגד יהודים היא מרכיב תרבותי יסודי, ויש שכונות ומשפחות שכמעט ולא יצאו מהן מחבלים והחינוך בהן מעדיף את החיים על פני המלחמה.

גורמי הביטחון יודעים היטב לפלח את האוכלוסיה הערבית לפי החלוקה הזו, וכאשר יסופחו השטחים לישראל יווצרו גם מסלולים שונים לקביעת מעמד של אזרחות ותושבות על בסיס ההבדלים האלו.

 

הפגנה פלשתינית. צילום: פלאש 90
הפגנה פלשתינית. צילום: פלאש 90

 

לפעול בהתאם לחוק הטבעי

מי שלא מהווה סכנה יעבור תהליך איזרוח פשוט ומהיר יחסית שיאפשר להם להשתלב כאזרחי ישראל וליהנות מכל מה שמציעה ישראל כמדינה חופשית.

ומה ביחס למי שיש סיבה לחשוש מפניו? ובכן אלו שתומכים בטרור כי זו הנורמה התרבותית בסביבתם יעברו תהליך ארוך יותר בו יוכלו להוכיח שהם לא מסוכנים, ואלו שנמצאים בקשר עמוק למפעל הטרור פשוט יגורשו מהמדינה או שייכלאו.

היה זה אבי הליברליזם המודרני הפילוסוף הבריטי ג'ון לוק שאמר "החוק הטבעי מלמד אותנו שיש לשמור על קיומו של אדם ככל שאפשר, ובשעה שאי אפשר לשמור על קיום כולם יש להעדיף את בטחונו של החף מפשע".

לוק אמנם מדבר על כך שהזכות לחיים של אדם תוקפן נסוגה מפני הזכות לחיים של קורבן התוקפנות, ולא על הזכות לאזרחות, אבל אין ספק שאם אפשר לפגוע בזכות לחיים בנסיבות מסוימת אז אפשר לפגוע בזכות פחותה ממנה, כמו הזכות לאזרחות שווה, בנסיבות דומות.

מבחינת הדמוקרטיה הליברלית אפשר למנוע מתושבים מסוימים לזכויות אזרח ובלבד שהנימוקים לכך יהיו מוצדקים, למרות חוסר הנעימות שבדבר וחוסר האופטימליות שלו. יש לנסות להמעיט בכך, אבל אין זה אומר שזה בלתי אפשרי. אין אף מדינה מערבית שמעניקה אזרחות חדשה לכל דורש ללא הצבת תנאים ואין שום סיבה שישראל תעשה זאת.

האוכלוסיה הפלשתינית נתנה לישראל במהלך השנים את כל הסיבות האפשריות להאמין שהיא מהווה סכנה, ובכך "הרוויחה" את היחס החשדני כלפיה.

טוב יעשו תושבים שוחרי שלום שמעוניינים בזכויות ובחיים נורמלים אם יטפלו בעצמם בגורמים בתוכם שיוצרים להם את הבעיה הזו, וכל עוד הבעיה קיימת המדינה מצידה צריכה לנסות כמה שיותר לתמרץ את אותם אנשים נורמטיביים להישאר כאלה.

בבחירה בין אי הענקת זכויות אזרח מלאות לקבוצה שמאיימת על המדינה ועל אזרחיה במחיר של חוסר נעימות מוסרית או פגיעה מסוימת ברעיון הדמוקרטיה הליברלית, ובין מימוש סכנה לציבור הנורמטיבי שגם בה יש פגיעה ברעיון הדמוקרטיה הליברלית- עדיפה הפגיעה בזכויות הפרט של בני הקבוצה הבעייתית.

שלא יהיו אי הבנות- ליבי יוצא אל כל אדם חף מפשע שנפגע מהמצב המורכב הזה, ובחלום האוטופי שלי כל תושב המדינה הוא אזרח שווה זכויות בלי קשר להשתיכויות הקולקטיביות שלו.

אין לי ספק שמהלך שכזה יוביל לפגיעה באנשים שאינם מהווים סכנה בעצמם אלא רק מקורבים לכאלו שכן. אבל את עיקר הטענות הם צריכים להפנות לא כלפי ישראל, אלא כלפי החברה אליה הם משתייכים שגררה את ישראל להגביל אותם, במידה מוחלטת של צדק.

אלון מליק

אלון מליק

ראש תא הסטודנטים של 'אם תרצו' באוניברסיטת חיפה
לתגובות

אולי יעניין אותך גם

גידול צמחי מריחואנה בשטחי בסיס צאלים. צילום: עמותת רגבים

קצין בכיר נעצר בחשד לסחר בסמים

המשטרה הצבאית עצרה קצין בדרגת רב סרן בעת שניסה למכור סמים מסוכנים בכמות משמעותית: "צה"ל מוקיע מכל וכל את המעשים בהם חשוד הקצין"