צילום: Pixabay

 

אחד האיברים החשובים ביותר עבורנו, זה שנותן לנו חיים ושולט בתפקוד של כל המערכת של גוף האדם, הוא הלב. בזמן מנוחה לב בריא פועם שישים וחמש פעימות בממוצע לדקה. תפקידו הוא להזרים דם נקי ומסונן אל כל איברי הגוף. גורמים רבים עלולים לפגוע בבריאות הלב ובפעילותו התקינה, החל במאמץ פיזי רב מדי ותזונה לקויה וכלה בלחץ נפשי. החיים בעולם המערבי המודרני מאופיינים בקצב חיים גבוה, ולכן בעיות לב הן תופעה נפוצה המובילה למחלות רבות ולקשיים תפקודיים. בעזרת מודעות וקצת מאמץ אפשר לשמור על בריאות הלב ובעצם, לשמור על הבריאות הכללית ולסייע במניעה של מחלות בעתיד.

מהן הדרכים לשמירה על לב בריא?

קיימות דרכים רבות שבעזרתן אנו יכולים לשמור על בריאותנו הכללית ובפרט על בריאות הלב. כמה דגשים חשובים שיש לתת עליהם את הדעת כאשר אנו רוצים לשמור על ליבנו הם תזונה בריאה, פעילות גופנית, איזון נפשי והרגלים יום יומיים בריאים. כל אלו, עוזרים בשמירה על לחץ דם תקין ועל רמות כולסטרול מאוזנות והם משפיעים לטובה על ליבנו.

להלן כמה דגשים לשמירה על לב בריא:

תזונה:

התזונה שאנו אוכלים מדי יום משפיעה על בריאות הלב ובעזרת הקפדה על תזונה נכונה הכוללת את המרכיבים ואת הוויטמינים הדרושים, אנו יכולים להגן עליו. כמו כן, הזנת הגוף במאכלים המכילים כמות גבוהה של נוגדי חמצון תסייע רבות בשמירה על בריאות הלב. נוגדי החמצון חשובים מאוד בשמירה על תאי הגוף. עודף חמצון בגוף עלול לפגוע בלב. כמו כן, אכילה מספקת של ויטמינים תורמת לכל תפקודי הגוף ומסייעת בשמירה על לחץ דם תקין, על משקל מתאים ועל רמות כולסטרול תקינות.

הרגלי תזונה חשובים שיש להקפיד עליהם הם:

צריכה מופחתת של מלח – אכילת מלח מרובה מעלה את לחץ הדם, משמע, מעלה את הסיכוי למחלות לב.

צריכה מופחתת של סוכר – סוכר מוביל לעלייה במשקל וללחץ דם גבוה, לכן החליפו את הסוכר המעובד בפירות.

הימנעות מצריכת שומן רווי – אכילה מרובה של שומן רווי מעלה את רמות הכולסטרול בדם.

פירות וירקות – הקפידו על צריכה מרובה של פירות וירקות מכל הסוגים. אכילת פירות וירקות תורמת לבריאות הלב בשל כמות הוויטמינים המרובה.

הוויטמינים מכילים נוגדי חמצון המסייעים בשמירה על הלב. כמו כן, פירות וירקות מסוימים כמו שורש הליקוריץ ופרי צמח האסאי מכילים רמות גבוהות של נוגדי חמצון ולכן מומלץ להקפיד על הכנסתם לדיאטה הקבועה.

צריכה מופחתת של אלכוהול – אלכוהול משפיע על הלב ויכול לגרום ללחץ דם גבוה ולפגוע בשריר הלב.

הימנעות מעישון – עישון ידוע כגורם המסכן את הבריאות הכללית.הוא גורם לפעולת חמצון לא רצויה של תאי הגוף ופוגע בלב.

פעילות גופנית:

פעילות גופנית על כל סוגיה מצוינת ללב. חשוב להקפיד להיות בתזוזה ובתנועה על מנת לשמור על תאי הגוף וכדי להזין את הלב בחמצן ובדם. כמו כן, פעילות גופנית מסייעת בשמירה על לחץ דם תקין ומפחיתה רמות של כולסטרול בדם. נוסף על כך, פעילות גופנית מסייעת בשמירה על משקל מאוזן. עודף משקל מעלה את הסיכון לבעיות ולמחלות בלב.

מומלץ להימנע מישיבה ממושכת – מחקרים חדשים מצאו כי ישיבה ממושכת באותו המקום פוגעת בלב, ולכן יש להקפיד על הפסקות מרובות ועל תנועה בזמן ישיבה ממושכת.

מצב נפשי:

קיים קשר חזק בין מחלות לב לבין מצב נפשי ונמצא כי אנשים הנוטים לדיכאון או להפרעות במצב הרוח הם בעלי נטייה מוגברת למחלות לב. כמו כן, לחץ נמצא כגורם המשפיע על הבריאות הכללית ובפרט על בריאות הלב. לכן, יש להימנע ממצבים מלחיצים ככל הניתן ומתחושות לחץ מתמשכות. מלבד זאת, לשינה תפקיד משמעותי בשמירה על הבריאות ועל המצב הנפשי; מחסור בשינה מעלה את הסיכוי למחלות ולהתקפי לב. מומלץ להקפיד על 8-7 שעות שינה לפחות בלילה.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20