2:30 20/10/2017
דף הבית > אקטואליה וחדשות > מתנה לעיר הבירה לכבוד יום ירושלים

מתנה לעיר הבירה לכבוד יום ירושלים

ריבלין מברך על חנוכת גשר מוצא "זהו מפעל שמביא כבוד רב לירושלים במיוחד לקראת יום חגה"

לקראת יום ירושלים ביקר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בתוואי העבודות להקמת קו הרכבת המהיר לירושלים. סיבוב מוצא, המוכר שנים רבות לנהגים הנוסעים מירושלים לתל אביב כ"סיבוב המוות", הפך לנחלת העבר כשנתיב הנסיעה הוסב לגשר ענק. הגשר שנחנך הוא אחד משני גשרים מקבילים באורך של כ- 800 מטרים כל אחד, החולפים מעל עמק מוצא.

ריבלין ביקר במנהלת הרכבת המהירה לירושלים שם קיבל ממנכ״ל הרכבת בעז צפריר סקירה מקיפה על המסלול ועל התקדמות תהליך ההקמה הכולל בניית גשרים בגובה מאות מטרים וחציבת מנהרות לאורך עשרות קילומטרים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. בגשר העובר מעל נחל סורק (ליפתא), צפה ריבלין על האזור כולו ובמנהרות החצובות אל תוככי ההר. ״כל הדרכים מובילות לירושלים ואת חלקן אנחנו עדיין פורצים כפי שאפשר לראות היום״, אמר הנשיא. ״בתום הפרויקט הזה כל הארץ תהיה נגישה עוד יותר אל ירושלים והרכבת תחסוך טרדות רבות מהעולים לירושלים״.

בפתיחת הגשר, בירך שר התחבורה ישראל כץ: "מדובר בצעד גדול נוסף לחיבור הבירה לכל חלקי מדינת ישראל. פתיחת הגשר תשפר את זרימת התנועה באחד מעורקי התנועה המשמעותיים ביותר בישראל, ותאפשר לעשרות אלפי הנוסעים לחלוף על הפקקים ולהגיע מירושלים לתל אביב, במהירות ובבטיחות" גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16, המקודם בימים אלה על ידי משרד התחבורה, ויהווה כניסה נוספת לדרום הבירה. זאת, בנוסף לכביש 9 המוביל לצפון ירושלים ולרכבת החשמלית המהירה, שתחבר את בירת ישראל לגוש דן, בתוך 28 דקות. בנוסף לכך, משודרג כביש 38 משער הגיא לבית שמש והישובים שמסביבה, שיתרום לפיתוח העיר ולקשר שלה עם ירושלים.

ריבלין בביקורו בתוואי הרכבת
ריבלין בביקורו בתוואי הרכבת

מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ ציין כי פתיחת גשר מוצא לתנועה הוא שלב נוסף במהפכת הנגישות לירושלים, בירת ישראל. למרות מורכבותן של העבודות בעורק תנועה מרכזי והתנאים הטופוגרפיים של האזור, חברת נתיבי ישראל  עומדת באתגר בהצלחה וללא כל חריגה בלוחות הזמנים. "נמשיך להוות את הזרוע הלאומית להקמה ואחזקה של תשתיות התחבורה במדינת ישראל" הוסיף פרץ.

במסגרת הפרויקט מורחב הכביש לשלושה נתיבים, לכל כיוון, תוך שיפור הבטיחות, לאורך הקטע המשודרג, באמצעות ביטול סיבובים חדים, עליות תלולות והוספת שוליים רחבים ותקניים בצדי הדרכים. עלות שדרוג כביש 1, נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים, מתוכם הקמת צמד הגשרים נאמדת בכ-380 מיליון שקלים. הגשרים הוקמו באמצעות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. כל גשר מורכב מ-250 חוליות, באורך של 3 מטרים. חיבור החוליות נעשה באמצעות כבלי פלדה שנמתחו בתוך החוליות לאורך כל הגשר. משקל כל אחד מהגשרים מגיע ל-20 אלף טון. שדרוג הכביש כולל הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות, וכן שלושה מחלפים חדשים בנווה אילן, חמד והראל. גשר הראל הישן יבוטל בקרוב, במקומו נכרו צמדי מנהרות, באורך של כ-900 מטר כל אחת, העוברות מתחת לרכס הראל. הגשר השני (הדרומי), מכיוון תל אביב לירושלים, יפתח לתנועה בחודש נובמבר 2016 יחד עם פתיחת מנהרות הראל, שיבטלו את העלייה המיתולוגית לקסטל.

כביש חדש לירושלים
כביש חדש לירושלים

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר בטקס: "אנחנו פותחים כאן היום את הגשר שמחבר אותנו להיסטוריה הרחוקה והקרובה של העם היהודי ומדינת ישראל. ממלכות בית דוד של לפני 3000 שנה, עבור דרך פורצי הדרך לירושלים במלחמת השחרור וסיים במשחררי ירושלים במלחמת ששת הימים. בימים אלה של הצורך לחזק ולפתח את ירושלים כבירתו הנצחית של העם היהודי ומדינת ישראל. זו מתנה ראויה ליום ירושלים שחל בעוד ימים ספורים ועד יום ירושלים הבא, בע״ה נסיים את שדרוג הכביש כולו".

גשר מוצא - מחבר אותנו להיסטוריה של העם היהודי
גשר מוצא – מחבר אותנו להיסטוריה של העם היהודי

דגש מיוחד ניתן להיבט הנופי והאקולוגי. באזור שער הגיא הוגבה הכביש מעל המפלס הקיים, כדי לשמור על הנוף הייחודי. בקטע שבין שער הגיא ושורש הוקם גשר אקולוגי למעבר בעלי חיים הגדול ביותר בישראל. באזור ישנם עשרות סוגים של בעלי חיים. עם השלמת עבודות הגשר יוכלו לראשונה בעלי החיים להתאחד בין שני עברי הכביש.

‫מיכל שמעון‬‎

‫מיכל שמעון‬‎

עורכת באתר ערוץ 20.
לתגובות

אולי יעניין אותך גם

המהומות בקטלוניה. צילום: רויטרס

לאן פניה של אירופה אחרי המשבר בספרד?

על רקע האיומים בספרד להשתלט על קטלוניה: מחוזות אחרים באיחוד האירופי מחכים בתור כדי לתבוע עצמאות - מיהם? ולמה עכשיו?