רשת פארם חדשה תנסה לנגוס ברשתות הפארם והמזון בישראל עם מודל ייחודי: מוצרים שיימכרו במחיר של עד 10 שקלים. הסניף הראשון של הרשת צפוי להיפתח באוגוסט במרכז תל אביב. מכיוון שמדובר בשלבי הקמה בלבד, עדיין לא נבחר שם סופי לרשת, וכרגע נבחנים כמה שמות ובהם מיני פארם.

החנויות מתכוננות לפעול במתכונת של 24 שעות על פני שבעה ימים בשבוע. מדובר בחנויות קטנות יחסית, כך על פי התכנון, בשטח של 120 מ"ר בממוצע, ושיפעלו בעיקר במיקומים מרכזיים ברחבי הערים. לשם השוואה, הסניפים של סופר-פארם משתרעים על פני 500 מ"ר בממוצע, כאשר סניפי המודל העירוני הקטן יותר של הרשת – סופר-פארם לוקאל – הכוללת כיום שבעה סניפים, חמישה מתוכם בתל אביב – משתרעים על פני 300-250 מ"ר בממוצע.

מי שהגה את המיזם וישמש כמנכ"ל הוא אדם פרידלר, 29, רואה חשבון במקצוע, בוגר תכנית ליזמות של המרכז הבינתחומי הרצליה. בעבר ייסד פרידלר את המיזם של מיני סאן, מכונות ממכר לקרם הגנה שהוצבו ברחבי המדינה. פרידלר גייס את הכסף להקמת הרשת ממשפחת גראס היהודית-אמריקאית, שהקימה את רשת הפארם Rite Aid בארה"ב – רשת הפארם הגדולה ביותר בחוף המזרחי והשלישית בגודלה בארה"ב. Rite Aid נמכרה באחרונה, בעסקה שעדיין מחכה לאישור סופי, למי שהיתה המתחרה הגדולה שלה – Walgreens, עבור 17.2 מיליארד דולר.

אדם פרידלר
אדם פרידלר

מכיוון שהקונספט של הרשת מאפשר לה לנקוב מחיר מקסימלי של 10 שקל, ובשל הגודל הקטן יחסית של הסניפים, המגוון בחנויות יהיה מצומצם ויכלול כ-1,000 מוצרים. הרשת סגרה כבר הסכמים מסחריים עם ספקים גדולים, שימכרו לה מוצרים באריזות מוקטנות, למשל של חיתולי האגיס מבית חוגלה קימברלי, מהלך שהתאפשר בין היתר בעקבות פתיחת רשת סופר קופיקס של אבי כץ, שמוכרת חבילות מוקטנות של חמישה חיתולים ב-5 שקל.

בחלק מהקטגוריות יימכרו רק מותגים שנחשבים לעממיים יותר ולא מותגי פרימיום. כך למשל, ככל הנראה לא יימכרו בסניף שמפו ומרכך של המותגים פנטן והד אנד שולדרס, אך כן יימכרו את המותגים פינוק, נקה 7 והוואי; בתחום הדאורדורנטים תהיה נוכחות למותגים גרנייה ואקס, אך ככל הנראה לא לספיד סטיק. כך גם המותגים היוקרתיים יותר לתינוקות – טומי טיפי ואוונט לא יימכרו בחנויות, אלא מותגים זולים יותר. הרשת תציע בנוסף מוצרי היגיינה נשית, ככל הנראה של כל המותגים הגדולים, מוצרי איפור כמו שפתונים, לקים, עפרונות ופודרות. בכל הנוגע לטיפוח, יימכרו ברשת קרמי גוף, ידיים ורגליים. קרמים לפנים יימכרו באריזות מוקטנות.

בדומה לרשת סופר קופיקס, קהל היעד של הרשת החדשה הוא צעירים ללא ילדים, משפחות קטנות, מבוגרים ואנשים שצריכים לעשות השלמות לקנייה העיקרית שלהם. הבשורה שבעלי הרשת ינסו להציע היא מחירים קבועים ונוחים כל השנה, ללא מבצעים ונוכחות בכל שעות היממה.
חיסרון שעמו יצטרכו להתמודד בעלי הרשת, מעבר למגוון מצומצם עקב ההתחייבות למחיר מקסימום של 10 שקל, הוא העובדה שבסניפים לא יפעל בית מרקחת. רשתות הפארם מפעילות בית מרקחת בסניפים, על אף היותו הפסדי ברוב המקרים, משום שהוא ידוע כמוקד משיכה גדול ללקוחות, שלאחר מכן קונים באותה הזדמנות מוצרים נוספים, רווחיים יותר.

מכיוון שלא תכלול בית מרקחת ומגוון המוצרים בה יהיה מצומצם יחסית, מיני פארם תצטרך להוכיח שמדובר ביותר מגימיק, ולהביא בשורה גם ברמת המוצר – הנראות, השירות או המחירים. הרשת החדשה תיתקל בתחרות רבה מצד סופר-פארם, ששולטת בשוק ביד רמה ומחזיקה פריסה גדולה, מדיניות מבצעים משומנת וקהל לקוחות נאמן לכאורה גדול. בנוסף, מרבית מוצרי הטואלטיקה, ההיגיינה והטיפוח הנמכרים ברשתות הפארם – סופר-פארם וניו פארם – נמכרים כבר כיום ברשתות המזון, ובאחרונה אף קמו רשתות איפור וטיפוח זולות בישראל, כמו ביוטי קר וסקארה.

חזית חנות רייט אייד בקליפורניה_צילום_getty images
רשת רייט אייד. החיסרון: סניפים ללא בית מרקחת. צילום_getty images

גם רשת שופרסל לוטשת עיניים לתחום, ובימים אלה מוציאה לפועל אסטרגיה חדשה של כניסה לעולמות הפארם תחת המותג הפרטי שלה. שופרסל השיקה באחרונה מוצרים שבעבר היה ניתן למצוא רק ברשתות הפארם, כמו פצירות, ובהמשך תשיק מוצרים נוספים כמו פלסטרים, מדי חום ובדיקות הריון. באוגוסט תהיה שופרסל הרשת הראשונה שתשיק תרכובות מזון לתינוקות תחת מותג פרטי.

עם זאת, למרות שרווחיות תחום הפארם נשחקה בשנים האחרונות, עקב ההאטה בצריכה ותחרות מוגברת בין רשתות המזון המוכרות מוצרים רבים מעולמות הפארם, הוא עדיין רווחי יותר ברוב המקרים מתחום קמעונות המזון. התחומים הרווחיים ביותר בו הם תחום הסדקית, למשל, גומי

מרב לרנר

מרב לרנר


רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.