ראש הממשלה בנימין נתניהו התלונן אתמול על שותפיו להרכבת הממשלה. לדבריו אחת המפלגות הקטנות דורשת במו"מ הקואליציוני לא פחות מארבעה תקנים. על פי לחשושים במערכת הפוליטית, המפתח לחלוקת תיקים יהיה שר על כל 2.5 מנדטים, הממשלה תתפח ל 26 שרים והציבור ישלם על כך הרבה.

תהיתם פעם מה עושה השר לענייני ירושלים כשהוא קם בבוקר? כמה מכם באמת ידעו שיש שר כזה ומה צריך אותו כשיש לירושלים ראש עיר במשרה מלאה? מה באמת תפקידו של השר לענייני מודיעין ומה ההבדל בינו לבין השר לעניינים אסטרטגיים?

הממשלה המתגבשת. זה הזמן להגביל את מספר השרים. צילום: פלאש 90

 

האם המשרד לשוויון חברתי באמת הכרחי ואם כן – האם שר אחד לא יכול למלא בהצלחה שני תפקידים כפי שעשו בקדנציה האחרונה זאב אלקין (הגנת הסביבה וירושלים), ישראל כץ (תחבורה ומודיעין) ואחרים?

והאם בלית ברירה ייאלץ נתניהו להמציא מחדש תפקיד שר ללא תיק או שר במשרד ראש הממשלה, שזה שם מכובס לתפקיד האמיתי של אותו שר – עציץ.

חוק יסוד נכון וצודק שקידם יאיר לפיד הגביל את מספר השרים ל 18. יש בכך מן ההיגיון. אחד הצעדים הראשונים והמהירים של הקואליציה המתגבשת לאיטה הוא לחוקק כבר בשבוע הבא, תיקון לחוק הזה ולמנוע את הגבלת השרים. כך נקבל 26 משרדי ממשלה, דהיינו עוד כמה תקנים מיותרים של סגני שרים.

בתוך כך, יש להוסיף את החוק הנורווגי המורחב שייאלץ את קופת המדינה המידלדלת לזרוק עוד מיליוני שקלים בשנה למשכורות עבור אותם חברי כנסת שייכנסו במקום השרים וכן משכורות לעוזריהם האישיים ללשכות ולחברת הליסינג. זהו מעגל גדול של עושק הקופה הציבורית תחת הכותרת "דמוקרטיה" אשר אפילו אינו למטרת הקמת ממשלה רחבה, שאולי הייתה חוסכת מנגד סחיטה תקציבית של מפלגות קטנות ותאבות בצע.

טוב היה עושה נתניהו לו היה מתעקש לשמור על מסגרת החוק. כך, גם השותפים להרכבת הממשלה היו מבינים שלשיכרון הכוח והג'ובים להם הם לוטשים עיניים ישנו גבול ברור. כך גם היו נחסכים לקופת האוצר עשרות מיליוני שקלים בשנה.

ברגע שהחליט לבטל את חוק היסוד להגבלת מספר השרים, אל לו לנתניהו להלין על התיאבון המוגבר של ליברמן, דרעי, סמוטריץ', ליצמן וכחלון. כמו תמיד את החשבון כולם יגישו לנו בקרוב מאוד: היערכו להעלאת המיסים.

אלירן טל
כתב בדסק המדיני של ערוץ 20