שלטים וקריאות מחאה בעת נאומו של שר השיכון והבינוי יואב גלנט בועידת הדיור והנדל״ן לצעירים 2017 בהרצליה. השר גלנט אמר בכנס כי "בעשור שלפני כניסתנו לממשלה עלו מחירי הדיור ב-100%. הדברים שנעשו בשנתיים האחרונות על ידי הממשלה הנוכחית לא נעשו מזה 20 שנה".

הקריאות לעבר השר גלנט

כ-20 מפגינים קראו קריאות לעבר השר והחזיקו שלטים בהם נכתב "די להקמת ישובים חדשים לעשירים". המפגינים טענו לשחיתות בחברת עמידר וקראו להקמת וועדת חקירה. עוד התנגדו המוחים לתכנית אותה מקדם שר השיכון להקמת ישובים כפריים בנגב לאוכלוסייה אמידה.

גלנט השיב כי "בתקופת הממשלה הקודמת נרכשו 6 דירות בלבד עבור הדיור הציבורי. בתקופת הכהונה הנוכחית נרכשו מאות דירות. אישרנו עכשיו העברה של עד 5% מהדירות של מחיר למשתכן לדיור בציבורי. אנחנו נכניס בכל שנה 100 עד 200 מיליון שקל, ונרכוש עד 1,000 דירות".

המחאה נגד השר גלנט בכנס בהרצליה
המחאה נגד השר גלנט בכנס בהרצליה

מוקדם יותר נאמו בכנס שמארח הבית האקדמי, זרוע הנדל"ן של התאחדות הסטודנטים, ועיריית הרצליה מ"מ ראש מינהל התכנון, עו"ד שירה ברנד, ושר התחבורה ישראל כ"ץ. "80% מתוכניות הבנייה למגורים מתממשות בפועל רק 10 עד 15 שנים מיום אישורן", הסבירה ברנד. "יש הרבה מאד חסמים ושורה ארוכה של גופים וגורמים שמעכבים אותנו – לא מכוונה רעה, ולעיתים מסיבות אובייקטיביות. לכן כשאנחנו מכינים מלאי, אנחנו לוקחים בחשבון הרבה יותר ממה שנדרש".

לדבריה, "מתכנון מהיר לשעת משבר אנחנו יכולים לשנות עכשיו גישה ולעבור לתכנון אסטרטגי ארוך טווח. תחשיבים שערכנו לגבי הצרכים העתידים של הציבור הישראלי, מראים שעד 2040 תידרש תוספת של 1.5 מיליון דירות. לכן עלינו לתכנן עד אז 2.5 מיליון, מתוך הנחה שלא כל התכניות יתממשו".

השר כ"ץ התייחס לנושא התחבורה הציבורית ואמר: "אנחנו אמורים לעשות מה שלא עשו כאן במשך הרבה מאד שנים. היעדר תחבורה ציבורית הולמת ומפותחת מהווה אבן נגף בחיי הכלכלה והמסחר שלנו". עוד הוסיף כ"ץ: "אנחנו מובילים בימים אלה מהפכת תשתיות ותחבורה, שדומה בתוכן שלה למה שעשו בארה"ב לפני למעלה מ-100 שנה, ולמה שעשו באירופה לפני 70 שנה במסגרת תוכנית מרשל. שם הבינו כי המקור לצמיחה כלכלית מואצת היא קודם כל הקמת תשתיות תחבורה".

בת אל בנימין

בת אל בנימין

עורכת באתר ערוץ 20