0:30 22/10/2017
מבזקים
דף הבית > מורשת > הבן חוזר בתשובה. מה עושים?

הבן חוזר בתשובה. מה עושים?

מה קורה אצל ההורים כשאחד מהילדים מחליט לאמץ אל תוך חייו את הקדוש-ברוך-הוא? כל התשובות לשאלות של ההורה לבן שחוזר בתשובה

"מה היה לו רע?" זו, בדרך כלל, השאלה הראשונה שההורים שואלים את עצמם. ואם לא הם את עצמם – אז דודה אהובה או חבר קרוב ישאלו אותם. נראה שבעיניים חילוניות, לא תיתכן סיבה נוספת לחזרה בתשובה ואימוץ דרך חיים שונה מזו שבה בחרו ההורים, מלבד חוסר אושר. תהליך החזרה בתשובה יוצר אצל ההורים בלבול גדול ומציף חרדות רבות ואלו עלולים להביא את ההורים והקרובים לשלל תשובות ופעולות הרסניות. הרסניות לקשר שלהם עם הילד/ה שחזרו בתשובה.

לרב, התשובה על השאלה 'מה היה לו רע?' היא 'כלום, יש לו את כל הסיבות להיות ילד רגיל ומאושר'. "אז מה בכל זאת קרה?"

כאן עלולות לעלות מספר תשובות שניתנות באופן שכיח למדי על ידי חילונים בהתייחסם לתהליך של חזרה בתשובה – 'הוא מחפש את עצמו', 'הוא תמיד היה קיצוני, בכל מה שעשה', או 'הוא פשוט החליק על כל הראש'.

לולב סוכות נתי שוחט 2008 פלאש 90
לא השתגע, אלא החליט לחיות אחרת. (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) צילום: פלאש 90

זה לא משנה באיזו אבחנה מבין אבחנות אלו יבחרו ההורים המודאגים. כל התשובות והאבחנות האלה באות, בסופו של דבר, על מנת להרגיע אותם עצמם.

למה ההגדרה של החוזר בתשובה כ'מחפש' תמידי, 'קיצוני' או סתם 'פסיכי' מרגיעה את ההורים וקרוביהם? כיוון שאם החוזר בתשובה הוא מחפש תמידי, אז הרי הבעיה היא אצלו – ולא אצלם. יש לו בור כלשהו, רעב שלא יסופק לעולם. והחזרה בתשובה היא רק עוד נשנוש חולף. היום הוא חזר בתשובה, מחר יהיה משהו אחר. אם הוא קיצוני, אז אנחנו, השקולים והמתונים ובעלי יישוב הדעת, יודעים שהוא מגזים. הוא פשוט מגזים. ובסופו של דבר, יירגע ויעבור לו. ואם החוזר בתשובה הוא פסיכי, טוב, זה כבר פשוט. אז אנחנו הנורמלים. ואולי אפילו צריך לעזור לו לצאת מזה.

כל ההגדרות האלה מתייגות את החוזר בתשובה כאדם חסר שיקול דעת, לא החלטי ומעורער. זה נוח למי שלא מוכן להרחיב את אופקיו ולהתמודד עם ערעור על דרכו ובחירותיו. הרבה יותר נוח לתייג את האחר כמשובש, ובזה תם הדיון. הגדרה כזו פוטרת את ההורים מלבחון את חייהם ולספק לעצמם (ולאותו ילד שנמצא בתהליך) תשובות הולמות. תשובות על שאלות שהחוזר/ת בתשובה עוסקים בהם, ומוצאים להם תשובות מעמיקות, כמו: מהי מהות החיים? למה לקום בבוקר? למה להשתדל להיות אדם טוב? מי החליט מה טוב ומה רע? ולמה בעצם, אני צריך להקשיב לו?

לבחור בכבוד

בחירה באחת מדרכי ההתמודדות האלה, סביר שתוביל בעקבותיה גם לשיחות של ההורים עם ילדם בהן הם מסבירים לו מדוע זה הכל שטויות, מנסים להוכיח לו שאין אלוהים או לחילופין – עד כמה הדתיים מושחתים וצרי אופקים.

לאיזה סוג של קשר יובילו האבחנות האלו? קשר של שיתוף בין הבן/הבת להוריהם? קשר של קירבה? של אחריות הדדית? של ראיית הטוב? סביר להניח, עד כדי ודאי, שלא.

לעומת זאת, קיימת דרך נוספת – להתייחס אל החוזר בתשובה בכבוד. ויחד עם זאת, לדרוש ממנו את אותה רמת כבוד אליכם. להתעניין במה שעובר עליו, ללא ציניות. בלי לנסות להסביר לו שהתשובה לא נמצאת איפה שהוא מחפש אותה. כי אנחנו (ההורים) לא באמת יודעים. אנחנו יכולים לחלוק עם ילדינו בניסיוננו, בדעותינו, השקפותינו וחוויותיו, אבל אנחנו לא יכולים לכפות אותן. בדיוק כמו שלא כדאי לעשות את זה בשום תחום אחר (לדוגמה: טבעונות, נטייה מינית, מורעלות על הצבא ועוד ועוד), לא כדאי לעשות את זה בנושאי אמונה ופרקטיקות של דת.

למעשה, יש כאן שלוש נקודות מאוד בסיסיות שכדאי להפנים ולזכור, לפני שניגשים לשיחה עם ילד/ה שנמצא בתשובה:

1. הוא מתפתח לכדי אדם נפרד ועצמאי מאיתנו, וזה טבעי, בריא ונהדר. זה טוב בעיקר בשבילו, גם אם לנו זה קצת צובט בלב.

2. חזרה בתשובה היא לא התחום היחיד שבו הילד שלנו לא יבחר באותן בחירות שאנחנו בחרנו בחיים. וזו זכותו. מעבר לכך – תתכן האפשרות שאולי-אולי גם אנחנו טעינו אי שם במהלך הדרך וגם אנחנו לא היינו בדיוק מה שההורים שלנו רצו שנהיה.

3. אנחנו אוהבים אותו. גם אם הוא דתי. זה מה שחשוב שידע וירגיש כל הזמן. את זה שהוא חשוב לנו ושהקשר איתו חשוב לנו, ושאנחנו תמיד כאן בשבילו.

לאיזה סוג של קשר יובילו האבחנות האלו? קשר של שיתוף בין הבן/הבת להוריהם? קשר של קירבה? של אחריות הדדית? של ראיית הטוב? סביר להניח, עד כדי ודאי, שכן. מאוד.

דנה כ"ץ

דנה כ"ץ

פסיכולוגית ארגונית ומנחת קבוצות בעמותת 'התקשרות – מחברים קצות בישראל', חילונית הנשואה לחוזר בתשובה חרדי. טלפון: 03-9302030 (שלוחה 3) סלולרי: 054-2567290 אימייל: [email protected]
דנה כ"ץ
לתגובות

אולי יעניין אותך גם

עגינת התיבה של נוח לאחר המבול

איך בונים תיבה? על שירות ונתינתו | פרשת נח

"לתת את הנשמה ואת הלב": ד"ר זאב פרידמן לומד מאברהם אבינו, היוצא מגדרו כי לממש את שליחותו למען האנושות, שיעור בשירות לקוחות