מבלי לשים לב, איבדנו לאורך השנים את היכולת לנצח את אויבנו. לא בטוח שנצליח להיזכר בעתיד איך עושים את זה. חוכמת האלתור כבר לא תעזור פה. שלחנו את צה”ל על יחידותיו הלוחמות, חייליו ומפקדיו להתעסק בשלושים השנים האחרונות במשימות שיטור, הפרות סדר, פינוי יישובים, טיפול במחלות ונגיפים, הקמת בתי הבראה ומלוניות, ולאחרונה גם בניהול ערים. יש לנו תירוץ נהדר לצורך בשליחת צה”ל לעיסוק במשימות האלה, שהרי לכל אחת מהן יש פוטנציאל רב להצלת חיים. זה אולי נכון, אבל כדאי להדגיש ולהזכיר לעצמנו כי אלה לא משימות לחובבנים. כל אחת מהמשימות האלה דורשת רמה גבוהה של מיומנות, מקצועיות, הכשרה. הן לא חלק ממסלול ההכשרה הצה”לי, לא לחיילים ולא למפקדים. הילדים שלנו התגייסו והוסמכו להילחם ולהגן על גבולותיה ותושביה של המדינה, לשרת בצה”ל, לא לתת שרות. ההבדל תהומי. צה”ל הוא ארגון לוחם בהגנה והתקפה, לא ארגון הצלה!

חיילים ומפקדים שהוכשרו ואומנו לשאת נשק ולפעול, מי ברגל מי בטנק ומי בתותח, רודפים כבר שנים אחר ילדי גבעות, מתעמתים עם פלסטינים מפירי סדר, מחלקים חבילות ומפנים אזרחים מביתם. אותם חיילים ומפקדים מאבדים מזה זמן רב את הריכוז, את היכולת והמקצועיות להסתער, את המיומנות לאגף, להפתיע ולפעול בתחבולה. לכן, אין מה להתפלא שלכל משימה קרבית המטכ”ל שולח את חיל האוויר, הוא החיל היחיד המוציא לפועל את אותה כשרות כל הזמן. מישהו אצלנו התבלבל – הקורונה היא לא לחימה בשטח בנוי, את החמאס, החיזבאללה והג’יהאד לא ננצח עם מטוש, מסכה, חמג”שית וחיסון!

צבא העם לוקח אחריות, לא מפני שיש וואקום, אלא בשל התנהלות קלוקלת של משרדי הממשלה. טקטיקת העמעום שמלווה אותנו מזה עשרות שנים, היעדר אסטרטגיית סמכויות, כל אלה מבטאים פוליטיקה זולה, נמוכה והרסנית, שכל תכליתה כבוד ואגו המתורגמים לכיסא בכנסת. לסייע לתושבים במצוקה זה חשוב, אבל להכריע את האויב זה קריטי. אנחנו לא אי של דמוקרטיה מסודרת במזרח התיכון, אנחנו אגם של אנדרלמוסיה היסטרית שמטביע את עצמו לדעת.

אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות מנוצחים במלחמה על קיומה וגבולותיה של מדינת ישראל. הפתרון נמצא אצלנו, נדרש רק אומץ לב ציבורי לבצע אותו. משרד המשטרה החליף את שמו לביטחון פנים בדיוק לצורך כך. פיקוד העורף חייב להיות חלק ממנו כמו גם המשטרה, מג”ב וכל גורמי ההצלה האחרים כולל ארגוני המתנדבים השונים מכל המגזרים. כל אלה אמורים להתאמן ולהתכונן לשעת חרום אזרחית. משרד הביטחון חייב להעביר חלק מיכולותיו וסמכויותיו למשרד לביטחון פנים כי רק כך נוכל אנחנו, האזרחים, לקבל מענה לצרכינו ושרות יעיל יותר. בתפיסה אסטרטגית נכונה, משרד הביטחון צריך להעביר את כובד המשקל לפעילות צה”ל לניצחון בשטח האויב מחוץ לגבולותיה של המדינה, ואילו המשרד לביטחון פנים אמור לשים את כל כובד משקלו על מתן מענה הולם ויעיל לאוכלוסייה האזרחית בתוך גבולות המדינה.

הניסיון לנסות ולהסביר כל אירוע בדימויים צבאיים חוטא לעיתים למציאות ועלול לעוות אותה. בדיקות לגילוי נשאי קורונה אינו דומה לאיסוף מידע מודיעיני מדויק לפני כיבוש יעד, זה הרבה יותר דומה לניסיון לנחש באיזה דקה ובאיזה רגל יבקיע מסי את השער הבא. הכי טוב זה להכניס אותו לבידוד. במקום לראות את צה”ל משקיע מאמץ בחלוקת חמג”שיות, שזו משימה שהרבה גורמים אחרים יכולים לעשות, הייתי רוצה לראות אותו מתכונן לנצח את המערכה הבאה מול מדינות הטרור!

אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות מנוצחים במלחמה על קיומה וגבולותיה של מדינת ישראל. הפתרון נמצא אצלנו, נדרש רק אומץ לב ציבורי לבצע אותו. משרד המשטרה החליף את שמו לביטחון פנים בדיוק לצורך כך. פיקוד העורף חייב להיות חלק ממנו כמו גם המשטרה, מג”ב וכל גורמי ההצלה האחרים כולל ארגוני המתנדבים השונים מכל המגזרים. כל אלה אמורים להתאמן ולהתכונן לשעת חרום אזרחית. משרד הביטחון חייב להעביר חלק מיכולותיו וסמכויותיו למשרד לביטחון פנים כי רק כך נוכל אנחנו, האזרחים, לקבל מענה לצרכינו ושרות יעיל יותר. בתפיסה אסטרטגית נכונה, משרד הביטחון צריך להעביר את כובד המשקל לפעילות צה”ל לניצחון בשטח האויב מחוץ לגבולותיה של המדינה, ואילו המשרד לביטחון פנים אמור לשים את כל כובד משקלו על מתן מענה הולם ויעיל לאוכלוסייה האזרחית בתוך גבולות המדינה.

הניסיון לנסות ולהסביר כל אירוע בדימויים צבאיים חוטא לעיתים למציאות ועלול לעוות אותה. בדיקות לגילוי נשאי קורונה אינו דומה לאיסוף מידע מודיעיני מדויק לפני כיבוש יעד, זה הרבה יותר דומה לניסיון לנחש באיזה דקה ובאיזה רגל יבקיע מסי את השער הבא. הכי טוב זה להכניס אותו לבידוד. במקום לראות את צה”ל משקיע מאמץ בחלוקת חמג”שיות, שזו משימה שהרבה גורמים אחרים יכולים לעשות, הייתי רוצה לראות אותו מתכונן לנצח את המערכה הבאה מול מדינות הטרור!


רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.