אמש (ו') הסתיים שעון החורף אחרי 145 יום וישראל עברה לשעון קיץ עד לחודש אוקטובר.

עוברים לשעון קיץ.

 

בשעה 2:00 לפנות בוקר הוזז השעון שעה אחת קדימה ל-3:00 ואזרחי ישראל איבדו שעת שינה אחת.  במוצאי שבת, 28 באוקטובר 2018, שוב יוחזר שעון החורף.

שר הפנים אריה דרעי מסר:  "האביב הגיע והשבוע יתחיל שעון הקיץ. כולנו נהנה משעת אור נוספת שתסייע לכלכלה, תביא לחיסכון גדול באנרגיה ותהיה לטובת הציבור בכלל".

כך תשנו את השעה באייפון

 

איך שעון הקיץ משפיע על השינה שלנו?

אחת התוצאות המובהקות של המעבר לשעון קיץ היא עייפות הנובעת מאובדן שעת השינה. "רוב האנשים הולכים למיטה בזמן הרגיל שלהם, הם מזיזים את השעון ממש לפני שהם הולכים לישון או כשהם מתעוררים בבוקר, והם מוצאים את עצמם קצת מקופחים כתוצאה מאיבוד שעת שינה", אמר פרופסור לפסיכולוגיה, סטיוארט פוגל מאוניברסיטת אוטאווה ל-"Global News".

ממחקריו של פוגל עולה כי מחסור בשינה גורם לתגובות שלנו להיות איטיות יותר ואנחנו מתקשים להתמודד עם משימות הדורשות ריכוז. "המחקרים מוכיחים שיש עליה גם בתאונות דרכים וחומרתן גדולה יותר לאחר הורדת זמן השינה. יש מחקר שמראה כי אפילו כמות קטנה של הגבלת שינה, ברמה של שעה-שעתיים, יכולה להשפיע על יכולתך לנהוג למשל. זה בגלל השינוי ב'אדריכלות השינה' שלך – איך השינה שלך מתקדמת במהלך הלילה".

המעבר לשעון קיץ עושה אותנו עייפים. צילום: pixabay

 

הוא מסביר כי "בתחילת הלילה יש לנו שינה עמוקה, סוג זה של שינה הוא באמת חשוב. משוחרר הורמון גדילה שתורם לבריאות ולשיקום של הגוף. במחצית השנייה של הלילה עוברים לשינה אחרת. חווים תנועת עיניים מהירה אשר מזוהה עם חלום. יש גם קוצים בפעילות המוח החשובים ללמידה ולזיכרון, כמו גם למצב הרוח ולתפקוד הקוגניטיבי. כשמתעוררים שעה אחת מוקדם יותר – נחתך השלב השני של השינה, ומקבלים פחות זמן לעבור את התהליכים הנפשיים האלה". פרופ' פוגל סובר כי איבוד של שעת שינה לא משפיע על הזיכרון או על מצב הרוח יותר מדי, אבל תהיה לו השפעה על המוח.

"המוח שלנו משתוקק לסדירות, וכאשר יש שינוי כמו מעבר לשעון קיץ, הדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות הוא ללכת לישון ולהתעורר באותו זמן בכל יום. המוח יודה לנו על כך ונישן טוב יותר". פרופ' פוגל מסכם: "אסור לזלזל בחשיבות השינה – היא אחד מעמודי התווך של בריאות נפשית וגופנית טובה".

אלירן קרסנטי

אלירן קרסנטי