מפקד חיל האוויר האלוף נורקין, היום. צילום: דובר צה"ל
מפקד חיל האוויר האלוף נורקין, היום. צילום: דובר צה"ל

מערך מסוקי האפאצ'י () חזר היום (א') לכשירות מבצעית, לאחר כחודשיים בהם קורקע, בעקבות תאונת המסוק בה נהרג רס"ן דוד (דודי) זוהר ז״ל ונפצע קשה סגן און, הנמצא בתהליכי החלמה. חזרת המערך לטיסה הדרגתית החל היום לאחר יישום המלצות דו״ח הביניים בנושא חקירת התאונה. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין נטל חלק ביום האימונים הראשון של טייסות האפאצ׳י.

כזכור בחודש אוגוסט האחרון התרסק המטוס מעל בסיס צה"ל בדרום. מתחקור ראשוני עלה כי המסוק שחזר מגיחה התכונן לנחיתה ודיווח על תקלה. כמה רגעים לאחר נכן הוא צלל והתרסק על המסלול. בחקירה נוספת עלה כי התאונה נגרמה כתוצאה מכשל בנחיתה בעקבות איבוד שליטה על המסוק שנבעה מהרכבה שגויה של מוט ההיגוי.

מנהל בטיחות ואבטחת איכות בחיל האוויר, אל״ם יואב עמירם, סיפר  כי דו״ח ביניים שני של חקירת מסוק האפאצ׳י העלה כמה נקודות מרכזיות, אחת מהן היא בעיה בהתקנת מוט ההיגוי שהובילה לתאונה. הדו״ח קבע כי יעודכנו הנהלים ואנשי הצוות יעברו הדרכות בנושא. "מדובר בתאונה מאוד נדירה ואנחנו לא מכירים תאונה כזו כנראה בשום מקום בעולם", אמר עמירם.

"התאונה עצמה נגרמה על פי החקירה לאחר שהמסוק מתריע על תקלה במערכת ההגיוי. הצוות חזר לנחיתת חירום ובמהלך ניסיון הנחיתה המסוק איבד שליטה והוא התרסק אל הקרקע. אחד ממוטות ההיגוי התנתק וגרם לפגיעה משמעותית ביכולת לשלוט על המסוק. זה בדומה לתקלה ברכב בה ההגה לא מסוגל לפנות ימינה רק שמאלה", סיפר. "הצוות התמודד עם קושי פיזי גדול מאוד ובסופו הטייס הצליח להביא את המסוק עד נחיתה אבל שם אבדה השליטה. עצם הבאת המסוק לנחיתה הצילה את חייו של אחד הטייסים".

התקנת מוט ההיגוי השגויה הובילה לשחיקה עד להתנתקותו. "התהליך נובע משחיקה של זמן ולא מפגיעה חד פעמית. ספרות האחזקה של המסוקים תואים את ספרות ההחזקה של היצרן. ישנם פערים שמצאנו בהתקנה ואנחנו בשיח עם היצרן בנושא", הסביר עמירם.

מפקד חיל האוויר האלוף נורקין, היום. צילום: דובר צה"ל
מפקד חיל האוויר האלוף נורקין, היום. צילום: דובר צה"ל
רס"ן במילואים דודי זוהר ז"ל
רס"ן במילואים דודי זוהר ז"ל
מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20



:עוד באותו נושא