מערך פעילות של ארגון המתנדבים חוש"ן, העוסק בפעילות הסברה של להט"ב, מדריך גננות להשתמש במונחים ניטרליים ולהימנע משימוש בביטוי "אבא ואמא", כך על פי פרסום בערוץ 7. המערך, שאושר ע"י משרד החינוך, נועד להכשיר "צוותי חינוך לגיל הרך בנושא משפחות הקשת, זהות וזהות מינית".

"מקבלי שבת".אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
"מקבלי שבת".אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

כך למשל בקובץ "רעיונות ליצירת גן רגיש למגדר ולזהות מינית" ממליץ הארגון לגננות: "דברו על 'הורים' במקום על 'אבא ואימא'". במקביל מנחה הארגון "לזכור כי ילדים רבים גדלים במבנים משפחתיים שאינם מסורתיים. ייתכן שיש להם שני אבות, שתי אימהות, שני זוגות הורים או אב ואם להט“בים החיים בנפרד ולכל אחד מהם זוגיות משלו. אל תניחו מראש שכל קשר זוגי הוא בהכרח הטרוסקסואלי". על כן מודגש כי "כדאי לבדוק עם ההורים באיזה אופן הם היו רוצים שתפנו אליהם (אימא ואימא, אמא ומאמא, אבא ודדי…)".

בנוסף מציעה התכנית לצוות החינוכי: "הציעו 'מקבלי שבת' במקום 'אבא ואימא שבת'", בעודה מנחה את הצוות להקפיד להשתמש "בשפה מאפשרת" גם באמצעים הנשלחים להורים. "לדוגמה, אם יש לילד שתי אימהות – כתבו על ההזמנה למסיבה 'לאימהות של…'".

"לאפשר מרחב רחב של התנהגויות מגדריות"

התכנית מבקשת לשים דגש על מבנים משפחתיים שונים ובהם הורים גרושים, הורה יחידני ומשפחות להט"ביות על מנת שהילדים ירגישו בנוח בסביבה הלימודית וכן בפעילויות ואירועים שוננים בגן. לצד זאת מדגישים בחוש"ן, "חשובה לא פחות התייחסות חיובית ומאפשרת גם כלפי ילדים המתנהגים באופן שונה מהמצופה על פי המגדר שלהם, זאת ללא קשר לנטייה מינית כזו או אחרת".

"חשוב לאפשר מגוון רחב ככל האפשר של התנהגויות מגדריות, לאו דווקא כאלה המצופות חברתית מבנים או מבנות. האמצעים לכך רבים ומגוונים, ואפשר להיות יצירתיים:

  • בתחום השפה והשיח – השתמשו בשפה מאפשרת מבחינה מגדרית. בחרו במושג המכליל ”ילדים“ במקום במושגים המגבילים ”בנות“ ו“בנים“, למשל העדיפו לומר: ”כל הילדים יכולים לשחק במכוניות“, במקום ”בנים לא משחקים בבובות“ או ”בנות לא מתנהגות כך“.
    התערבו כאשר הילדים עצמם ממשטרים זה את זה על פי ציפיות מגדריות, למשל ילד שאומר לחברו: ”זה משחק של בנות“ או ”אתה רץ כמו בת“, או ילדה שאומרים לה שהיא נראית כמו בן. זה המקום לשאול את הילדים שאלות או פשוט לציין שלכולם הזכות להתלבש / לשחק / להתנהג כפי שנוח להם.
  • בתחום הפעילויות בגן – הקפידו לארגן קבוצות לא על פי מגדר (בנים ובנות) אלא על פי פרמטרים משתנים שאינם תלויי מגדר, למשל על פי שמות (א‘–ל‘, מ‘–ת‘), על פי מקומות הישיבה בגן וכדומה.
  • הציגו לילדים מודלים להזדהות של נשים העוסקות במקצועות הנחשבים גבריים, ולהפך.
  • בתחום ארגון הגן – הקפידו להימנע משיוכים מגדריים מוכרים. למשל הכינו ”פינת מרפאה“ או ”פינת רופא ורופאה“ במקום ”פינת רופא ואחות“, ואפשרו לכל הילדים לבחור את הפעילויות המתאימות להם באופן אישי ללא הכוונה על פי מגדר.
  • מומלץ מאוד להחזיק בגן ספרות העוסקת במשפחות מגוונות, ובכללן משפחות של הורים בני אותו המין, ומתארת סיטואציות מחיי היום-יום של ילדים הגדלים במשפחות כאלה. הקריאו את הסיפורים ושוחחו עליהם.
  • שלבו דפי צביעה המציגים משפחות מגוונות ותפקידי מגדר מגוונים".
    התכנית מציעה "לא לארגן קבוצות על פי מגדר". אילוסטרציה. צילום: גרשון אליסון, פלאש 90
    התכנית מציעה "לא לארגן קבוצות על פי מגדר". אילוסטרציה. צילום: גרשון אליסון, פלאש 90

הארגון מבקש לגלות רגישות כלפי משפחות שונות ולא לשתף מידע מבלי להיוועץ בהם קודם. עוד מובהר בקובץ כי "חוסר תגובה ללהט“בפוביה כמוה כהסכמה וקבלה של התנהגות זו" ועל כן על הצוות החינוכי להגיב לכל גילוי לעג "כלפי ילד שהתנהגותו המגדרית שונה מהמקובל או כלפי מבנה משפחתי של ילד בגן".

באתר חוש"ן מדגישים כי "מערך הפעילות מומלץ על ידי שפ"י (השירות הפסיכולוגי הייעוצי במשרד החינוך) ועל ידי האגף לחינוך קדם-יסודי במשרד החינוך". נציין כי המערך מוזמן באופן וולנטרי ע"י העיריות. עפ"י כתבת של עיתון "הארץ" מאוגוסט האחרון כמחצית ממימון הארגון במוסדות החינוך בשנים האחרונות מגיע מעיריות תל אביב והרצליה .עיריות נוספות הביעו עניין בפרוייקט. הפעילות בתל אביב תינתן רק בגנים ובבתי ספר שיחפצו בכך, בעוד בהרצליה, עפ"י אתר חוש"ן, קיים הארגון "פעילות למאות גננות וסייעות, בהיקף כלל-עירוני בהרצליה. פעילות זו הייתה הראשונה בסדרת פעילויות שהארגון מקיים לצוותי החינוך לגיל הרך".

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20


רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.