בחיל האוויר סיימו את תחקיר התרסקות מסוק האפאצ׳י בחודש אוגוסט 2016, תאונה בה מסוק קרב מסוג פתן התרסק בבסיס רמון. בתאונה נהרג הטייס הבכיר רס״ן דודי זוהר ז״ל וחניך שטס עימו סגן און שעדיין מחלים מהפציעות ונמצא בשיקום ולאחרונה חזר לשירות בחיל האוויר.

מסוק אפאצ'י בבסיס רמון. צילום: עופר צידון, פלאש 90
מסוק אפאצ'י בבסיס רמון. צילום: עופר צידון, פלאש 90

ראש מנהל בטיחות ובקרה אווירית בחיל האוויר, אל"ם יואב עמירם, מסר הבוקר כי התחקיר הוצג גם למשפחות השבוע.

"במהלך טיסת אימון לילה התנתק מוט היגוי ויצר תקלה" משחזר אל״ם עמירם. "במהלך ניסיון הנחיתה המסוק פגע בקרקע והתרסק. עשינו חקירה בטיחותית במטרה למנוע תאונות דומות בעתיד. הפכנו כל אבן במטרה למצוא כשלים. בחצי השנה האחרונה בוצע תחקיר עומק שכולל את כל היבטי התאונה בשיתוף חברת בואינג יצרנית המסוק וצבא ארצות הברית".

מעקרי התחקיר עולה כי התאונה נגרמה עקב כשל טכני. "הייתה שחיקה במוט שגרמה להתנתקות המוט באוויר מה שהוביל לכשל בהנחתת המסוק. זו תקלה נדירה שמתרחשת בפעם הראשונה בעולם" מסביר אל״ם עמירם.
"הבנו שהחלטת הצוות לחזור לנחיתה בבסיס הייתה נכונה. יש תקלות שנכון לנחות בשטח אבל תקלה מהסוג הזה לא מאפשר נחיתה בשטח. אם הצוות היה בוחר לנחות בשטח אני אומר כמעט בוודאות שלא היו ניצולים בהתרסקות. דודי שהטיס את המסוק חזרה לבסיס הציל את חייו של הטייס שטס עימו", מבהיר.

"מצאנו פערים בהכשרה ובכשירות של צוות טכני שמטפל במערכת ההיגוי. הוחלט לחדד הכשרות כולל בהיבט התאורתי במטרה לעלות על זיהוי תקלות כאלו בעתיד. בספרות של צבא ארצות הברית מצאנו פערים שאנחנו נידרש להשלים" מסביר אל״ם עמירם.

לקראת החזרת המסוקים לכשירות שהתבטאה גם בפעילות מבצעית שלו ברצועת עזה יצאה הנחייה של מפקד חיל האוויר לבצע בדיקה של כלל מוטות ההיגוי בחיל והסדר ספרי הטיפול. הטכנאים המוסמכים יעברו הכשרות נוספות לצורך אבחון התקלות בקרקע. החיל יבחן פיתוח מצבים טכנולוגיים למערכות ההיגוי של המסוק.

נועם אמיר

נועם אמיר

כתב ערוץ 20 לענייני צבא וביטחון