כשראה את השר בנט מקים את ועדת ביטון ולאחר מכן פועל ליישום המסקנות שלה, ועל ידי כך מנסה לקרב וליצור תיקון עם ציבור עדות המזרח, כמו גם את האמירה שלו שיפעל בכל הכוח נגד אפליית הבנות הספרדיות בסמינרים החרדים – החליט כי זו השעה לחבור לבית היהודי ולהצטרף לשורותיה. לדבריו, הציבור הספרדי היה חלק בלתי נפרד מהציונות הדתית עד להקמת תמ"י ולאחר מכן ש"ס.

אמסלם
"רק יחד נוכל להחזיר עטרה ליושנה". צילום: יח"צ

 

מה קרה פתאום ש'' נראה כאופציה?

"החיבור ביני לבין הבית היהודי היה צריך להתממש לפני שש שנים, זו האמת. בתקופה בה כיהנתי כחבר כנסת בש"ס, הבנתי כיצד המערכת הש"סניקית אינה יכולה להכיל את דעותיי, שכן סברתי שאסור לנו לטשטש את זהותנו הספרדית, שאנחנו חייבים להיות הסמן לבני עדות המזרח שהם גם ציוניים וגם אנשי תורה, שאנחנו צריכים להמשיך את מסורת אבותינו שדגלו במשנת תורה ועבודה. אבל הדעות הללו היו כנטע זר בתנועה, שאגב, הרב עובדיה הוא בעצמו זה שקרא לי להצטרף לרשימתה לכנסת.
בהמשך, החלטתי שאת האידאולוגיה שלי, שרבים מתחברים אליה- תורה ועבודה, תורה והשכלה, יהדות מתונה, שירות בצה"ל, הליך גיור פחות מחמיר ועוד, אעשה באמצעות תנועת '' שהקמתי ואיתה התמודדתי בבחירות לכנסת ה-18.
אך לצערי, למרות 50,000 מצביעים, לא הצלחנו לעבור את אחוז החסימה. הבית היהודי כבר פנו אלי בעבר, באמצעות אורי אורבך ז"ל ואישים נוספים, אך התנאים לא הבשילו אז. והנה, שש שנים לאחר מכן, התנאים הבשילו, ואני כאן".

האם אתה הציפי לבני של המגזר (זגזוג פוליטי בין מפלגות ובין שמאל לימין)?

"אני רואה הבדל גדול בין אלו שמשנים את תפיסת עולמם, את האידאולוגיה שלהם, ומתאימים את האג'נדה שלהם לפי הפלטפורמה בה הם נמצאים וראיתי זאת אצל חברי כנסת רבים שביצעו מעברים בין מפלגות. אבל אני יכול להגיד על עצמי, שלא שיניתי את עמדותיי בכלל מיום כניסתי למגרש הפוליטי. כפי שגם השר נפתלי בנט וגם השרה איילת שקד היו קשורים לליכוד, הקימו את תנועת ישראלים וחשבו להתמודד באמצעותה לכנסת, ולאחר מכן הגיעו לבית היהודי והרימו את המפלגה מהמקום בו הייתה למקום גבוה ברוך ה' – אז כן, אפשר לייצר מעברים בפוליטיקה מבלי לפגוע בעמדותיך העקרוניות".

מה דעתך על מסקנות ועדת ביטון?

"קודם כל, ומעל הכל, הקמת ועדת ביטון היא אבן דרך משמעותית ביצירת גשר שהיה חסר בין הממסד לבין בני עדות המזרח. הקמת הועדה על ידי השר בנט היא מהלך חשוב ומהלך שיוצר אמון, על אף ביקורות שקיימות, וזה בסדר שיהיו ביקורות. אני אינני מכיר את כל מסקנותיה של הועדה, אך מהמעט שנחשפתי, אני רואה שקיים רצון אמיתי לשנות ולהוביל שיח אחר במדינת ישראל, ולחנך את דור התלמידים הנוכחי לעובדה שיהדות ספרד והמורשת של בני עדות המזרח היא לא רק שירים במסיבות, אלא מורשת מפוארת, עם עבר מרשים ואישים ודמויות שהיו שותפים מלאים בהקמתה של מדינת ישראל".

מה עלה בגורל היחסים מול ש"ס ואנשיה?

"אפשר לומר שש"ס שכחו מה זה להיות ספרדים. כשאתה מאמץ לעצמך זהות לא לך, מלביש על עצמך מין מסכה שעם השנים גם הופכת להיות הפרצוף האמיתי שלך, קשה לך באמת לייצג את הציבור שהצביע לך. יש בש"ס אנשים מצוינים, אך יחד עם זאת, ההנהגה הקיימת מתרפסת בפני הליטאים ושוכחת מי הציבור שלה. אפשר לומר בעצם שנוצרה כאן זהות חדשה: ספרדית-ליטאית. אמנם אריה דרעי הוא ביצועיסט נפלא, אבל אפשר לומר שאת הדבר החשוב ביותר, את הזהות הספרדית הוא פשוט שכח.
כשכיהנתי כחבר כנסת התפוצצה פרשת האפליה בסמינרים בירושלים, בה בנות ספרדיות לא התקבלו למוסדות הנחשבים לאשכנזיים. יצאה הוראה מהמפלגה שלא מתראיינים, ואני החלטתי שאין דבר כזה, כי הן בשר מבשרנו, ולא ייתכן שהתלמידות המסכנות יישבו חצי שנה בבית. אמרתי שאני אטפל ואדאג. מיד הדבר עורר את חמתם של ראשי המפלגה, ומכאן הסיפור ידוע.
פרשת עמנואל הייתה הטריגר שלהם שכביכול אינני ממושמע להנהגת המפלגה. זה היה דבר בלתי נסבל לעמוד לצד חסידי סלונים המפלים ולבזות את המשפחות הספרדיות המופלות לרעה".

הבית היהודי מייצג ערכים של ממלכתיות ועיסוק גם ב"עבודה" מתוך תורה, בניהם גם שירות בצה"ל כערך מחייב. איך הרב רואה את עצמו חי עם הגישה הזו?

"התשובה בגוף השאלה! הגישה הזו היא תפיסת עולמי. אני חייב לציין במסגרת התשובה שארבעה מילדיי שירתו בצה"ל, חלקם בתפקידים קרביים. אני עצמי הייתי רב מושב שרשרת של הפועל המזרחי במשך שבע שנים. אני מכיר את הציונות הדתית על בוריה. יותר מכך, אני דוגל במשנתם של רבני עדות המזרח שתמיד ידעו לשלב גם עבודה ופרנסה וגם לימוד תורה. אני תמיד אומר שאף פעם אין סתירה בין הדברים. אני פועל רבות למען שילוב של כמה שיותר צעירים חרדים בצה"ל מתוך תפיסה של מי שיכול לשבת ללמוד ולהיות באמת גדול בתורה – שיעשה זאת. אך מי שלא – שיילך לשרת בצה"ל ולתרום לחברה".

האם עדיין מתכנן להתמודד למשרת הרב הראשי לירושלים?

"התמודדותי לתפקיד רבה של ירושלים מבחינתי היא עוד דרך לקדם אג'נדות מוסריות והלכתיות אשר אני נאבק שנים למענם".

מהן תכניותך לעתיד?

"אני כעת מתרכז במפקד של המפלגה ובהבאת קהלים חדשים שעד היום מצאו את ביתם הפוליטי במסגרות שונות ומשונות. זו עבודה קשה אך כבר ניתן לראות פירות. התכניות לעתיד הן להיבחר לכנסת ברשימת הבית היהודי".

מה החזון?

להצליח לקדם את כל הנושאים שעד היום עסקתי בהם במסגרת פעולותיי הציבוריות והפעם בתוך המסגרת של הבית היהודי, יחד עם חבריי למפלגה: הגיור, הגיוס לצה"ל, תורה ועבודה, ולשמש כגשר לכלל שבטי ישראל.
אני מאמין שרק יחד נוכל להחזיר עטרה ליושנה, אבל באמת.

 


רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.