מחלוקת בחברת פייסבוק בשנה החולפת אודות הסרת פרסומים של המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ, כך על פי פרסום של וול סטריט ג'ורנל אמש (שבת).

ביקש לא לצנזר את טראמפ. מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג. צילום: פלאש 90
ביקש לא לצנזר את טראמפ. מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג. צילום: פלאש 90

על פי הנטען, כמה מעובדי החברה דרשו להסיר את פרסומיו של טראמפ, ובכללם את הפוסט שפרסם בדצמבר האחרון ועוסק באיסור כניסתם מוסלמים לארה"ב. בפוסט ביקש טראמפ להחיל "מניעה כוללת על כניסת מוסלמים לארה"ב עד שנבחרי הציבור של ארה"ב יבינו מה מתרחש".

גולשים רבים דיווחו על התוכן כבלתי הולם ולדברי עובדים בפייסבוק, שנדרשו שלא להסיר את התוכן מהרשת, פרסומיו של טראמפ מפרים את מדיניות החברה ומהווים דברי שטנה.

ההחלטה הגיעה עד לפתחו של מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, שקבע כי אין זה נכון לצנזר מועמד לנשיאות. חלק מהעובדים התקוממו על כך שפייסבוק מכופפת את הכללים בפני טראמפ. כמה מן העובדים במחלקת סינון התכנים בחברה אף איימו להתפטר, רבים מהם מוסלמים שעובדים בשלוחה של פייסבוק בדבלין, אירלנד.

בינואר האחרון, אחד מעובדי החברה המוסלמים פנה לצוקרברג ושאל כיצד הוא מבליג על דבריו של טראמפ. עפ"י שני אנשים שנכחו בפגישה, המנכ"ל השיב לעובד כי דבריו של טראמפ אכן מהווים דברי שטנה, אך ההחלטה להסירם היא דרסטית מדי.

חבר דירקטוריון תרם לטראמפ ועורר את חמת זעמם של העובדים

"פייסבוק מעולם לא יצרה עימנו קשר בנוגע לתלונות של עובדים ומעולם לא הסירה פוסט", נמסר מדוברות הקמפיין של טראמפ. "אנחנו לא מוטרדים בנוגע לאליטות הליברליות של קלינטון, שהן כה לא סובלניות בנוגע לרעיונות שמרניים שהן ינסו לצנזר את הקמפיין של טראמפ בפייסבוק, שהצליח בצורה מדהימה".

פייסבוק מעולם לא הסירה פוסט שלו. המועמד לנשיאות דונלד טראמפ
פייסבוק מעולם לא הסירה פוסט שלו. המועמד לנשיאות דונלד טראמפ

בהצהרה שניתנה ביום רביעי הסבירה דוברת החברה את השיקולים האם להסיר פוסט. "ההקשר יכול לכלול ערך של שיח פוליטי", אמרה הדוברת, "אנשים רבים מביעים דעתם על תוכן מסוים וזה חלק חשוב סביב השיח על זהותו של הנשיא הבא".

ביום שישי, חברים בכירים בצוות מדיניות פייסבוק פרסמו פרטים אודות המדיניות: "תוך מספר שבועות, נאפשר יותר תכנים שאנשים מוצאים כחדשותיים, משמעותיים או חשובים לעניין הציבורי, אפילו אם הם עשויים להפר את הסטנדרטים שלנו".

מחלוקת נוספת פרצה בחרה לאחר שנודע לעובדים כי היזם פיטר תיל, המכהן כחבר דירקטוריון בפייסבוק, תרם לקמפיין של טראמפ 1.25 מיליון דולר. במזכר שלח לעובדי החברה, דחק בהם המנכ"ל צוקרברג לגלות סובלנות והבנה לפעילות הפוליטית של תיל, שלדבריו חשובה לביטוי של מגוון דעות.

הוויכוחים הפנימיים שופכים אור כיצד מיצבה פייסבוק עצמה כאחד מן המקורות הגדולים ביותר עבור תוכן פוליטי הנוגע לקמפיין לנשיאות ארה"ב. עפ"י סקר של מכון פו, 44% מהאמריקאים מקבלים מידע אודות הקמפיינים לנשיאות באמצעות פייסבוק. עפ"י הערכות, פייסבוק צפויה להכניס השנה 300 מליון דולר מפרסום של קמפיינים פוליטיים.

בת אל בנימין

בת אל בנימין

עורכת באתר ערוץ 20