בשבוע שעבר הצטרף מטוס "שמשון" (סופר הרקולס C-130J) רביעי במספר לטייסת 103 בבסיס נבטים, טייסת "הפילים". זאת כשנתיים וחצי לאחר נחיתת מטוס ה"שמשון" הראשון בישראל. דגם זה הוא גרסה משופרת וחדשה למטוס ה"קרנף" (הרקולס C-130) ונקנה כחלק מהסכם רכישה עבור שבעה מטוסים.

ארבעה כבר נחתו בארץ. מטוס מדגם "שמשון". צילום: פלאש 90
ארבעה כבר נחתו בארץ. מטוס מדגם "שמשון". צילום: פלאש 90

ה"שמשון" החדש הוא ראשון מתוך תוספת משמעותית שעתידה להיקלט בחודשים הקרובים. עד לסוף שנת 2016 יקלטו בחיל האוויר שני מטוסים נוספים מדגם זה, דבר שיכפיל את מספר ה"שמשונים" בחיל ומספרם יעמוד על שישה.  המטוס השביעי צפוי להגיע לארץ בעוד כשנתיים.

"הגושפנקה הרשמית לתהליך שהתחלנו מיום נחיתת המטוס הראשון"

"הגעת מטוסי ה'שמשון' החדשים מסמלת עבורנו את המעבר מטייסת בהקמה לטייסת 'רגילה'", סיפר רס"ן יניב, סגן מפקד הטייסת (סמ"ט ב'). "למעשה זאת תהיה הגושפנקה הרשמית לתהליך שהתחלנו מיום נחיתת המטוס הראשון".

"לצד קליטת המטוסים, הטייסת נמצאת גם בשיא תהליך קליטת הכשירויות המבצעיות", התגאה מפקד הטייסת. "כבר הוכרזנו כמבצעיים עבור 'כשירות משולבים' שזו למעשה חבילה המאגדת את היכולות הבסיסיות, ואנו עובדים כעת כדי לקבל את כשירות שכוללת יכולות מתקדמות ומסובכות יותר".

עוד סיפר רס"ן יניב כי "הגדלת סדר הכח יחד עם הרחבת הכשירויות מביאה את ה'שמשון' למקום מרכזי וחשוב בעולם התובלה הכבדה". לדבריו, "כבר עכשיו אנחנו מתחילים לקחת משימות מטייסת 'אבירי הציפור הצהובה' ואני מאמין שזה רק יתעצם עם הזמן".

אנשי להק הציוד בשיתוף מרכז ניסויי הטיסה וחברת לוקהיד מרטין, יצרנית המטוס, בוחנים את יכולותיו של המטוס. "אנו בודקים בימים אלה את יכולת התדלוק של המטוסים ופועלים כדי להוכיח שזו יכולת אפשרית", סיפר רס"ן איליה קויפמן, קצין פרויקט ה"שמשון". "בנוסף, אנחנו בוחנים מערכת טיסה בגובה נמוך שתתבצע עם מכשור מסוים ומיוחד מאוד".

עד סוף השנה מספר המטוסים יוכפל. מטוס מדגם "שמשון". צילום: פלאש 90
עד סוף השנה מספר המטוסים יוכפל. מטוס מדגם "שמשון". צילום: פלאש 90

משלחת מטעם הטייסת יצאה להביא את המטוס החדש מארה"ב. על המטוס הותקנו בין היתר מערכות קשר, תצפית, מערכת תכנון משימה ומערכות הגנה עצמית. "כשהמטוס מגיע לארץ הוא כמעט מוכן לטיסה מבצעית", סיפר רס"ן קויפמן. "צריך להתקין עליו עוד מספר מערכות וכבר אפשר להתחיל לטוס עליו, בדיוק כמו על המטוסים הוותיקים יותר".

בהתאם להגדלת מספר המטוסים, פותחת הטייסת ליין לקליטת המטוסים הרבים בו יעברו תפעול יומיומי לקראת הפעילויות בו יהיה ה"שמשון מעורב". כח האדם בטייסת גדל אף הוא בעקבות התוספת החדשה. "הטייסת גדלה מאוד", סיפר רס"ן יניב, "אנחנו מאמצים השנה שני צוותי מטוס חדשים, כאשר כל אחד מהם כולל שני טייסים, נווט ושני פקחי העמסה".

 




בת אל בנימין

בת אל בנימין

עורכת באתר ערוץ 20