20:44 22/11/2017
מבזקים
דף הבית > חם ברשת > לא, אנחנו לא אותו דבר

לא, אנחנו לא אותו דבר

אין מקום להשוואה בין החברה היהודית לבין החברה המוסלמית. לא ברמת האלימות, לא ברמת הסובלנות, לא ברמת החינוך לשנאה. שני עולמות שונים

מדהים, אבל אפילו הטבח האכזרי באורלנדו, שבוצע ע״י מוסלמי אוהד דאעש שהיה נתון למעקב (כרבים אחרים מן הסתם), משמש כר להשוואות. שליסל, איך לא. כמו עם ברוך גולדשטיין בזמנו. פיגוע בתל אביב – ומה עם ברוך גולדשטיין?! פיגוע בירושלים – אהה, וברוך גולדשטיין?! טבח במלון בנתניה – וברוך גולדשטיין יותר טוב?! אוטובוס מתפוצץ – וברוך גולדשטיין?!

ההבדל מאוד פשוט: אחוזים. כמות. סטטיסטיקה. הרי ככל שהאוכלוסיה גדלה, כך סביר יותר למצוא איזה פסיכי שיעשה משהו פסיכי. השאלה היא כמה כמוהו יש, והאם מערכות החינוך והחוק מעודדות מעשים כאלה או לא. האם מעשהו מאפיין התנהלות והתנהגות של חברה. התשובה לגבי ישראל היא חד משמעית – לא.

הטבח באורלנדו
הטבח באורלנדו

ישראל, אף אם מגזרים מסויימים בתוכה פחות סובלניים כלפי להט״בים, אינה הורגת הומואים. זה לא משהו שמאפיין את החיים בישראל. אגב – זכותו של מישהו לסלוד ממישהו אחר, אז במסגרת תרבות ההכלה בואו נכיר בזכותם של החרדים להתייחס להומוסקסואליות כחטא או מחלה, כל עוד אינם מתנכלים פיזית לנשוא סלידתם.

כן, קרה פה ושם, בכל מקום קורה פה ושם. אבל לא זורקים פה הומואים מגגות על בסיס יומי, הומוסקסואליות אינה אסורה כאן כפי שזה אסור ברוב רובו של העולם המוסלמי, ישראל אפילו בין המדינות המכירות חוקית בנישואי להט״בים, אם נערכו במדינה אחרת.

יש שכונות פשע ושכונות טובות. גם בשכונות פשע יש לא מעט אנשים טובים וישרים, וגם בשכונות טובות יכול להתרחש לפעמים פשע. זה לא הופך מיד את הכל ל״אותו הדבר". יש אפיון חברתי הנובע מכמות המעשים האלה, רמת הסבירות שיתרחשו.

גם אם ברמת היחיד מעשהו של הרוצח מאורלנדו דומה לזה של שליסל מבחינת האידיאולוגיה, ברמה החברתית אין שום מקום להשוואה בין החברה היהודית לבין החברה המוסלמית. לא ברמת האלימות, לא ברמת הסובלנות, לא ברמת החינוך לאלימות ושנאה. שני עולמות שונים, כוכבי לכת אחרים. וכן – אני יודע שהאיסלאם מקורו בעיקר ביהדות. זה לא קשור. היום אין שום מקום להשוואה.


חברה אחת היא פרגמטית והתקדמה עם הזמן, והשניה נשארה תקועה. לא כולם, ברור שלא כולם, הרי כולנו פוגשים יום יום מוסלמים שלא משתוללים ולא הורגים אף אחד. רובם כאלה, אנחנו חיים איתם ועובדים איתם. אבל בלשונה של ברידג'יט גבריאל האחת והיחידה: הם לא רלוונטיים, כי בחברה המוסלמית יש אחוז מספיק גדול של פנאטים חשוכים הנותנים את הטון והופכים את הפנאטיות האלימה למשהו המצטייר כאפיון של חברה. עובדה שהומו יחשוש להחזיק יד לחברו בקהיר, אבל לא יחשוש בתל אביב. אפילו בירושלים לכל היותר יקללו או יסננו הערה, לא יזרקו אותו מהגג.

אז להתחכמות הקבועה ״וכאן יותר טוב??!״ התשובה היא: כן, לגמרי, בהחלט. כאן יותר טוב.

טל גלעד

טל גלעד

לתגובות

אולי יעניין אותך גם

המרכז המסחרי ובנין המועצה בנווה דקלים היום. צילום: אוניברסיטת אל אקצא בעזה

עוד נשוב לשם? כך נראה היום נווה דקלים

בנין המועצה, הספריה היישובית והחנויות במרכז המסחרי הפכו לאוניבריסטת 'אל אקצא' העזתית. התושבים המגורשים: "מתי חוזרים?"