צילום: Pixabay

 

נושא השימוש באופניים עלה לאחרונה לכותרות בעקבות ריבוי תאונות הדרכים עם מעורבות של רוכבי אופניים חשמליים. לאור העלייה בכמות הנפגעים ב-2018 החלטנו לרכז כאן את כל האינפורמציה הנוגעת לבטיחות ושימוש נכון בכלים חשמליים אלו.

מה אומר החוק?

החוק מגדיר אופניים חשמליים בתור "אופניים עם מנוע עזר", ומחייב את היבואנים להדביק מדבקה על המוצר עם פירוט הדגם, היצרן והיבואן של האופניים. אם אתם קונים אופניים חשמליים חדשים או יד שנייה, כדאי לבדוק כי מדבקה כזאת קיימת. כך הסיכוי שהאופניים הגיעו לארץ בצורה מסודרת ועל פי התקן הינו גבוה יותר.

לכל אופניים חשמליים חייב להיות מספר סידורי (או מספר שילדה). אם משרד התחבורה יחליט בעתיד על יצירת מאגר רוכבי אופניים כדי לחייב אותם לעבור הכשרה כלשהי, למספר השלדה תהיה משמעות רבה. מספר השלדה גם הכרחי כדי להוכיח בעלות על האופניים במקרים של גניבה או לצורך מימוש אחריות.

למפרט של אופניים חשמליים יש משמעות רבה. על פי חוק, הספק המנוע המרבי באופניים חשמליים יהיה 250 וואט ומהירות הנסיעה לא תעלה על 25 קמ"ש. המנוע יפסיק את עבודתו אוטומטית ברגע שהכלי עובר את המהירות המוגדרת בחוק. יש לזכור כי עדיין עלול להיות מצב שבירידה האופניים יעברו את ה-25 קמ"ש, למרות שהמנוע אינו פועל עוד.

החוק מחייב את היבואנים בהתקנה של אביזרי בטיחות כגון צופר/פעמון, מחזירי אור, ופנס קדמי ואחורי. בעת רכישה של אופניים חשמליים חשוב לוודא שאביזרי בטיחות אכן נמצאים על גבי האופניים.

מעבר לכך, יבואנים מסוימים הגדילו ראש והוסיפו אביזרי בטיחות נוספים. לדוגמא, באופניים מדגם Shikko Dragon התקין היבואן מערכת עם תאורה אחורית של איתות ימינה ושמאלה וכן תאורת בלימה, ומערכת דומה אפשר למצוא גם באופנועים. מדובר במהלך מבורך לאור העובדה כי רוכבי האופניים יכולים לנסוע על הכביש או שבילי האופניים בלבד. כאן הזמן לציין כי רוכבי אופניים ינהגו על הכביש קרוב ככל האפשר לשפתו הימנית.

כללי בטיחות חשובים ברכיבה על אופניים

כל רכיבה על אופניים מחייבת חבישת קסדה. מחקרים מצאו כי הקסדה מקטינה ב-50% את הסיכוי לפגיעת ראש, כך על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לאחרונה יצאה הרשות בקמפיין נרחב בהשתתפות שלומית מלכה. סלוגן הקמפיין "שימו קסדה על מה שכולם חושבים".


לא כל התאונות עם מעורבות של אופניים חשמליים כוללות בהכרח מעורבות של רכב. לפעמים נסיעה על שלולית או שמן שנשאר על הכביש עלולה להביא להחלקה ופגיעה עצמית קשה. מכשול שלא מהווה משמעות מיוחדת עבור רכב, יכול לגרום לנזק משמעותי בהיתקלות עם אופניים ולכן, יש לשים לב לכתמים על הכביש, בורות ומכשולים שונים שעלולים להיות בדרך. כאשר הכביש או שביל האופניים רטובים, יש להאט, לבצע פניות פחות חדות ולהיות ערניים יותר לחפצים שנמצאים בדרך.

החוק מתיר שימוש באופניים חשמליים מגיל 16 ומעלה. לעת עתה, החוק לא מחייב הכשרה כלשהי לרוכבי האופניים, אך עד שתעבור חקיקה בנושא, יוזמה עצמית רק תועיל. טרם יציאה לרכיבה על הכביש, מומלץ לעבור על חוקי התנועה והתמרורים; לא מעט אתרים ברשת מאפשרים ללמוד תאוריה ללא כל תשלום, כך שההכשרה יכולה להיות קצרה ופשוטה בלי לצאת מהבית, אך היא תשפר לא מעט את בטיחות הנסיעה שלכם על הכביש.

נסיעה על הכביש אינה בטוחה כמו נסיעה על שבילי האופניים. לכן, כאשר יש שביל אופניים בסביבה, אל תתעצלו לעבור אליו. עד לסלילת שבילי אופניים בהיקף נרחב (בין היתר פרויקט "אופנידן" של משרד התחבורה) תצטרכו להיות זהירים במיוחד כאשר מדובר על נסיעות בכביש.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20