11:06 17/01/2018
דף הבית > מורשת > "כֹּה תֹאמְרוּן לְעֵשָׂו" – Freeze, Fight, Flight | פרשת וישלח

"כֹּה תֹאמְרוּן לְעֵשָׂו" – Freeze, Fight, Flight | פרשת וישלח

מה הקשר בין מודל שלושת ה-F: "הילחם, ברח או קפא" למפגש הפסגה בין יעקב ועשו?

"וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ, וַיִּפֹּל  עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ; וַיִּבְכּוּ". פגישת יעקב ועשיו. ציור: פרנצ'סקו הייז
"וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ, וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ; וַיִּבְכּוּ". פגישת יעקב ועשיו. ציור: פרנצ'סקו הייז

 

מודל שלושת ה-F: "הילחם, ברח או קפא" (Fight, Flight or Freeze) של וולטר קנון (1929), שמקורו מתחום הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה, מכין את האדם או את בעל-החיים להתמודד פיזית עם איום או סכנה מיידית. Fight – מלחמה, Flight – בריחה ומנוסה או Freeze – קפאון. אני מבקש להוסיף למודל תגובה נוספת, אף היא Friend – F, ניסיון לפיוס, שלום וחברות.

נבחן המודל בפרשתנו, לאור האירוע הדרמטי  בפרשתנו – המפגש בין יעקב לעשו. "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל עֵשָׂו אָחִיו… כֹּה תֹאמְרוּן, לַאדֹנִי לְעֵשָׂו:  כֹּה אָמַר, עַבְדְּךָ יַעֲקֹב, עִם לָבָן  גַּרְתִּי … וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי, לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ" (ל"ב, ד'-ו').

הנה לנו אירוע לקראת מפגש פסגה בין שני מנהיגים באותה עת, שהם גם אחים. את תוצאות המפגש אחד לא צופה. האם יהיה זה פיוס או מאבק? שלום או מלחמה? מילות המפתח הן: "לַאדֹנִי" ו-"עַבְדְּךָ".

יעקב נערך לשלושה מסלולים בסדר הבא: דורון, תפילה ומלחמה. המדיניות של יעקב היא לפיוס ולשלום עם אחיו עשו. הוא אמנם נערך להתמודדות של שלושת ה-F, שיש בה גם מלחמה (Fight), ואולי גם קיפאון (Freeze) או בריחה (Flight), בעזרת תפילה. אך דומה שיעקב מקבל החלטה אסטרטגית לא לאמץ את המודל הזה. הוא לא מציב לעצמו יעד הישרדותי, אלא הוא נוקט באקטיביות וביוזמה לעשות הכל כדי להגיע לפיוס ושלום, ולכן משתמש בכלי של דורון. במידה ולא יצלח, הוא ידע גם להילחם ותמיד יש גם להתפלל לקב"ה לסיוע והגנה. יעקב לא קופא ולא בורח, אלא אוחז ב-F הרביעי – Friend. "וַיִּקַּח מִן-הַבָּא בְיָדוֹ, מִנְחָה לְעֵשָׂו אָחִיו… מִנְחָה הִוא שְׁלוּחָה לַאדֹנִי לְעֵשָׂו" (ל"ב, י"ג- י"ח).

ארון הספרים היהודי בפרשתנו מציג לנו שתי קבוצות של פרשנים, העוסקות בניתוח התנהגותו ודרך פעולתו של יעקב לקראת מפגשו עם אחיו עשו.

הקבוצה הראשונה של הפרשנים, מבקרת ואף מגנה במילים קשות את התנהגותו הרופסת וחולשתו של יעקב. דומה שקבוצה זו נמנית על האוריינטציה שהיינו קוראים לה היום ימין. קבוצה זו תדגיש ביחסינו עם אויבנו את הגאווה היהודית וזקיפות קומה, תגנה כל ניסיון לוויתורים או פשרה, תבטל כל דרך להיות חכם ולא צודק. קבוצה זאת תדגיש את ה-Fight במודל.

כך למשל, בבראשית רבה: "באותה שעה שקרא יעקב לעשו 'אדוני', אמר לו הקב"ה: אתה השפלת עצמך וקראת לעשו 'אדוני' שמונה פעמים, חייך, אני מעמיד מבניו (של עשו) שמונה מלכים קודם לבניך (של יעקב)" (עמוד ה', י"א). גם הרמב"ן הנמנה על קבוצת פרשנים זאת, רואה בהתנהגות יעקב השפלה עצמית, הרכנת ראש וכניעה מרצון בפני התקיף: "וכבר תפסוהו החכמים על זה, מחזיק באזני כלב… כה אמר עבדך יעקב, ועל דעתי גם זה ירמוז, כי אנחנו התחלנו נפילתנו ביד אדום, כי מלכי בית שני (מלכי בית  החשמונאים) באו בברית עם הרומיים ומהם שבאו ברומא, והיא הייתה סיבת נפילתם בידם".

הקבוצה השנייה של הפרשנים תומכת ומגבה את התנהגותו של יעקב. דומה שקבוצה זאת נמנית על האוריינטציה שהיינו קוראים לה היום שמאל. קבוצה זו תעודד ביחסינו עם אויבנו פשרות וויתורים, תעדיף להיות חכם ולא תמיד צודק. קבוצה זו תדגיש מנעד במודל, מ-Freeze ל-Flight ושאיפה גדולה ל-Friend.

כך למשל, מתאר המדרש את מערכת היחסים המיוחדת של רבי יהודה הנשיא עם הקיסר הרומאי אנטונינוס. המדרש בבראשית רבה מלמדנו: "רבי יהודה הנשיא אמר למזכירו רב אפס: כתוב איגרת ממני למרן מלכא אנטונינוס. קם וכתב: מן יהודא נשיאה למרן מלכא אנטונינוס. לקח רבנו האיגרת וקרעה. אמר לו: כתוב: מן עבדך יהודה למרן מלכא אנטונינוס. אמר לו רב אפס: מפני מה אתה מבזה על כבודך? אמר לו: וכי טוב אני מזקני יעקב, לא כך אמר יעקב: כה אמר עבדך?".

גם ספורנו מעניק רוח גבית לדרך פעולתו של יעקב וכותב: "הן לא עשו כן בריוני בית שני, לא היה נחרב בית מקדשנו, כמו שהעיד ר' יוחנן בן זכאי, באומרו: בריונים דבן לא שבקינן (בריונים שבנו, לא נתנוני לצאת מן העיר ולבוא לפני אספסינוס)".

מה היה מבחן התוצאה של פגישת הפסגה בין יעקב ועשו?

המפגש התקיים והסתיים בטוב, באווירת התפייסות ושלום – Friend: "וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ, וַיִּפֹּל  עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ; וַיִּבְכּוּ" (ל"ג, ד'). הרש"ר הירש (ר' שמשון רפאל הירש) מפרש פסוק זה וכותב: "גם עשו מתפרק לאט-לאט מחרבו והולך ומשכין בקרבו יותר-ויותר את רוח אהבת האדם. ודווקא יעקב הוא הנותן על פי רוב הזדמנות לעשו להוכיח שעקרון האנושות מתחיל להתגלות אצלו".

בעל "העמק דבר", הנצי"ב מוולוז'ין, מראשוני חובבי ציון במאה ה-19 מפרש: "ויבכו – שניהם בכו. בא ללמד שגם יעקב נתעורר עליו לשעה זו אהבה לעשו. וכן לדורות, בשעה שזרע עשו מתעוררים ברוח טהרה להכיר את זרע ישראל ומעלתם. אז גם אנחנו מתעוררים להכיר את עשו… וכמו שרבי היה אוהב אמיתי לאנטונינוס וכן הרבה".

הנה לפנינו גישות שונות של פרשנים בארון הספרים היהודי לאסטרטגיה ולטקטיקה של יעקב. ניתן למקמם על מודל ה-F, גם על גבי הספקטרום הפוליטי מדיני של ימין ושמאל. הרמב"ן מייצג כיביכול את התפיסה הימנית, שכנראה הושפעה ועוצבה ממציאות הסביבה והתקופה הקשה שבה חי בספרד, בראשית המאה ה-13. לעומתו, רבי יהודה הנשיא מייצג כביכול את התפיסה השמאלית של המפה הפוליטית. יתכן שבזכות מערכת היחסים שלו עם השלטון הרומאי ומערכת היחסים האישית והכימיה עם הקיסר אנטונינוס, זכה לאוטונומיה מלאה ופריחה כלכלית בציפורי, שסייעה לו להקים ולהשלים את המפעל המונומנטלי של שישה סדרי המשנה וחתימתה בשנת 200 לספירה. "כשהתותחים רועמים – המוזות שותקות", וייתכן שרבי יהודה הנשיא היה צריך מרחב חיים של "תותחים לא רועמים" ורווחה כלכלית על מנת לאפשר למוזות ולכוחות היצירה התרבותיים לרעום, ליצור ולסיים את מפעל ש"ס המשנה. יתכן שגם הפרשן עובדיה ספורנו, שהיה רב קהילת רומא, רופא ופילוסוף בתקופת הרנסנס, הושפע בפרשנותו מהסביבה והתקופה שבה הוא חי.

במציאות הישראלית העכשווית שבה אנו חיים, אנו פוגשים מנעד של השקפות ותפיסות פוליטיות באשר לאסטרטגיה ולטקטיקה שעלינו לנהוג לפתרון, אם בכלל, של הסכסוך הערבי-ישראל בן ה-100 שנים ויותר. מודל ה-F מקורו בהתנהגות בעלי החיים בג'ונגל במצבי סכנה ועימות. ראוי שבמצבנו, כווילה בתוך הג'ונגל, נעמיק חקר באירוע המפגש של יעקב ואחיו עשו, על מנעד הפרשנים השונים לדורותיהם ונדע להיות ערוכים ל-Fight, למלחמה, אך גם ל-Friend, לשלום ולפיוס.

ד"ר זאב ווה פרידמן

ד"ר זאב ווה פרידמן

מנכ"ל המרכז הישראלי לאפוטרופסות – הקרן לטיפול בחסויים. לשעבר, מנהל מינהל הרווחה ובריאות הציבור בעיריית תל אביב יפו. בשנת 2008 נבחר ד"ר זאב פרידמן כמנכ"ל המרכז הישראלי לאפוטרופסות – הקרן לטיפול בחסויים. ד"ר פרידמן בוגר תואר ראשון במינהל חינוכי ופסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן; תואר מוסמך (M.S.W) בעבודה סוציאלית, מינהל ותכנון חברתי מטעם אוניברסיטת בר-אילן. תואר שלישי Ph.D במדעי החברה, באוניברסיטת תל-אביב. עבודת הדוקטורט שלו עוסקת בפיתוח מודל תיאורטי ויישומי של הגורמים המקדמים והמעכבים תהליך יישומו של מיזוג ארגוני במגזר הציבורי בכלל ובשירותים החברתיים בפרט.
לתגובות

אולי יעניין אותך גם

הרב זאב קרוב ז"ל. צילום מסך

הרב זאב קרוב הלך לעולמו

ברוך דיין האמת: הרב זאב קרוב נפטר הבוקר (ד') לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. הרב קרוב הוא אביו של אהרון קרוב, הפצוע הקשה ביותר במבצע "עופרת יצוקה"