מזה כמה עשורים טובים שחברת טויוטה היפנית נחשבת לכוח מוביל בעולם הרכב, ולא רק בו – התאגיד היפני אמנם חתום על כמה מהרכבים המצליחים והפופולאריים ביותר בהיסטוריה (כמו גם על פיתוח טכנולוגיות נהיגה חדשות לחלוטין), אך פועל באופן נמרץ גם בעולם הרובוטיקה ובמחקר ופיתוח בשורה של תחומים נוספים.

לכן, מעניין תמיד לבחון מה חדש בפעילותה של חברה זו, ולנסות לקבל מכך הצצה בנוגע לעתיד לבוא בתחום זה. הדגמים החדשים של החברה דוגמת טויוטה קורולה החדשה מצביעים מבחינות רבות על הכיוונים והמגמות אשר מאפיינים את עולם הרכב כולו, או כך לפחות ניתן לקוות.

מערכות בטיחות עתידניות ויישומים סמי-אוטונומיים

אחת המגמות הניכרת באופן מובהק בדגמים החדשים של טויוטה, החל מ Toyota corolla החדשה –  (מבחינות רבות מכונית הדגל של החברה ואחד הרכבים המצליחים ביותר בהיסטוריה, גם כאן בישראל) ועד לרכבי השטח של החברה דוגמת טויוטה לנד קרוזר, היא אבזורן במערכות בטיחות מתקדמות ביותר ואוטונומיות למחצה, כאלו אשר מתערבות באופן אקטיבי בנהיגה במידת הצורך במטרה להביא את הסיכויים של הרכב להיות מעורב בתאונת דרכים למינימום האפשרי.

מערכת הבטיחות שפיתחו בטויוטה – Toyota safety sense המגיעה כחלק בלתי נפרד מדגמיה החדשים של החברה דוגמת "טויוטה אקסייט" כוללת מספר מערכות משנה אשר מתריעות לנהג בזמן אמת על סכנות שונות בכביש או בנהיגתו ובמצבים מסוימים אף מסוגלת להתערב ולסייע בפועל, למשל בבלימה פתאומית של הרכב.

מזה שנים רבות שרכביה של טויוטה הם מהרכבים הבטיחותיים ביותר על הכביש, אך בשנים האחרונות נראה כי גם יצרנות אחרות משקיעות משאבים רבים בניסיון לסגור את הפער ולהציע רכבים לא פחות בטיחותיים מאלו של טויוטה.

בדומה למה שקרה עם ההנעה ההיברידית אותה פיתחה טויוטה ואשר נמצאת כיום בשימוש נרחב בעולם הרכב כולו, נראה כי גם מערכות הבטיחות העתידניות ממש אותן מפתחים לראשונה בטויוטה מגיעות במהרה בגרסה זו או אחרת גם לדגמים של יצרניות אחרות וטוב שכך – מי שנהנה מכך בראש ובראשונה זה אנחנו – צרכני הרכבים.

סטנדרט חדש – רכבים היברידיים הנלחמים בגזי החממה

דוגמה מרכזית נוספת לאופן בו ניתן למצוא בדגמים החדשים של טויוטה מהשנים האחרונות הצבעה ברורה על המגמה הכללית בעולם הרכב היא טכנולוגיית ההנעה ההיברידית.

טויוטה הייתה החברה הראשונה לפתח מערכות הנעה היברידיות בקנה מידה של ייצור המוני, והייתה הראשונה להשיק דגם היברידי אי שם בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת. מאז ועד היום מגמה זו תפסה תאוצה משמעותית בעולם הרכב וכיום ניתן למצוא עשרות דגמים היברידיים שונים של מגוון יצרניות רכב מלבד לטויוטה.

מבחינות רבות, הופכים הרכבים ההיברידיים לסוג של סטנדרט חדש בעולם הרכב, מה שכמובן מתבקש והגיוני ביותר בעולם אשר סובל מהתחממות גלובאלית, שינויי אקלים קיצוניים ופליטה מוגברת וחסרת תקדים של גזי חממה.

עולם התחבורה הוא כמובן אחד הענפים הראשונים ברשימת התחומים התורמים לפליטה של גז חממה, וההנעה ההיברידית פותחה בראש ובראשונה על מנת לתת מענה לבעיה חמורה זו. רכבים היברידיים מתאפיינים בצריכת דלק יעילה כמעט פי שניים מזו של רכבים מקבילים אשר אינם היברידיים, ומשמעות הדבר היא כמויות נמוכות יותר משמעותית של גזים מזהמים הנפלטים מהרכבים.

השנה השיקה טויוטה את דגם הדגל שלה – קורולה, בגרסה היברידית משופרת. כאשר מדוב באחד הדגמים הנמכרים ביותר בהיסטוריה של עולם הרכב, מדובר בעניין גדול מאוד אשר מבחינות רבות נקווה כי מסמן את המגמה הכללית אליה פונה עולם הרכב כולו כבר עכשיו, ובטח שבעתיד הנראה לעין.

רכב‎ים עירוניים וטכנולוגיות חדשות לחלוטין

אז מה עוד ניתן ללמוד מהדגמים החדשים והפעילות האחרונה של טויוטה בנוגע למגמה העתידית של עולם הרכב?

ובכן, בטויוטה משיקים בשנים אלו דגמים עירוניים, של רכבים קומפקטיים אשר מיועדים לשרת את בעליהם בסביבת נהיגה אורבנית. מלבד לרכבים פרטיים מפתחים בטויוטה גם רכבים עירוניים גדולים יותר דוגמת אוטובוסים חדישים ואפילו רכבות (או טכנולוגיה העתידה לשמש ברכבות).

דוגמה מעניינת לכך היא שילובה של טכנולוגיית ההנעה החדשה שמפתחים בטויוטה – הנעת מימן, באוטובוסים של החברה אשר נוסעים ברחובותיה של טוקיו ומתאפיינים בפליטה של אפס (!!!) גזים מזהמים. גם כאן, נותר רק לקוות כי זהו אכן הכיוון הכללי אליו יצעד עולם הרכב כולו.

 

לכל דגמי טויוטה 2019 היכנסו https://www.toyota-mtm.co.il/newToyota.php

ולכל שירותי מתם מוטורס בחיפה היכנסו https://www.toyota-mtm.co.il/

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20