שוק הליסינג הישראלי לכלי רכב לא מפסיק לגדול ולהתפתח. במידה ויש לך את הרצון לרכוש רכב חדש, כדאי לקרוא ולהבין את הכוחות הפועלים על השוק

יובל בנר

ענף הליסינג בישראל לא נח לרגע. החל משנות ה-90 עם עליית חברות ההייטק שהביאה רכב צמוד לכל עובד ויצרה סמל סטטוס חדש בישראל ועד היום, זמנים בהם מהות חברות הליסינג היא הנגשת היכולת לרכישת רכב חדש להמונים. כיצד זה קורה? פשוט מאד, מימון. 

אם בעבר כדי לקנות רכב היה צורך בחשבון בנק שמנמן ובחירת דגם אמין שימכר במחיר מחירון בעוד שלוש עד חמש שנים, היום התחלף הצורך הזה במשכורת מסודרת ומחשבה על הדגם הבא שיוחלף בטרייד אין. מצד שני, לא הכל ורוד. נכון, האשראי לרכישת רכב ליסינג רחב למדי, ובכל זאת מצד שני ישנה האטה במכירות בשנתיים האחרונות. בכתבה הבאה נבחן מקרוב את שוק הליסינג המקומי, נראה מי משחק בו, לאן פניו ואיך כנראה שיקנו ישראלים את הרכב הבא שלהם.

קצת סדר במספרים

נתחיל מהשורה התחתונה? ישראל היא מדינה צפופה לנהוג בה. במספרים זה אומר שיש 2,730 כלי רכב על כל קילומטר כביש, פי 3.5 ממוצע ה-OECD. מצד שני, בישראל רק 320 כלי רכב פרטיים לכל 1,000 תושבים, בערך חצי ממה שקורה במדינות מפותחות. 

בתוך כך, צריך להבין שההכנסה של מדינת ישראל ממיסוי ישיר ועקיף על כלי רכב הניב לה בסביבות ה-40 מיליארד שקל בשנה החולפת. זה מסביר את הצורך של המדינה בעידוד רכישת כלי רכב. ואכן, יותר מרבע מיליון כלי רכב חדשים עולים על הכביש מדי שנה, אך עם ירידה קלה משנת 2016, שם נרשם שיא המכירות השנתי שלנו, 286 אלף כלי רכב חדשים. ומה חשוב לנו כאן? ההתפלגות. בשנת 2016 נרכשו 62% מכלי הרכב על שם רוכשים פרטיים ביד ראשונה, לעומת 48% אחוזים בשנת 2019. בגדול, המספרים האלה אומרים, בין השאר, כי שלושת היצרניות שמוכרות הכי הרבה בישראל (יונדאי, קיה וטויוטה) מכרו במחצית הראשונה של 2019 יותר רכבים במסלולי ליסינג שונים מאשר באופן ישיר לידיים פרטיות.

מה זה ליסינג וממי אנחנו קונים את הרכב שלנו בעצם?

חברות הליסינג קונות מספר גדול של כלי רכב מהיבואנים במחיר מוזל. זה מתאפשר משום שגם היבואן צריך לעמוד ביעדי מכירות ולא תמיד מצליח לעשות זאת בשוק הפרטי. את ההנחה במחיר הקניה, מגלגלת חברת הליסינג אלינו, הצרכנים, אך זהו רק השלב הראשון במערכה. הליסינג מבטל כל צורה של חוסר וודאות שישנה ברכישת רכב. עוד לפני הקניה, ניתן לדעת כמה יעלה לך הרכב בשלוש השנים הבאות, ניתן לעשות זאת גם בצירוף טיפולים, רישוי וביטוח. בנוסף, חברת הליסינג תקנה, או תחליף לך את הרכב בסוף התקופה ומה שישאר לך לעשות הוא רק לעבור לרכב החדש הבא. 

עיסקאות הליסינג העיקריות הינן בשיטת ה-0 קילומטר וליסינג מימוני. בשיטת ה-0 קילומטר נרכש הרכב בדרך כלל עם עיסקת מימון ונרשם כיד שניה מליסינג, מה שמאפשר לרכישה להיות זולה משמעותית. הסוג השני, המימוני, הוא תשלום חודשי על שווי ירידת הערך של הרכב בצירוף שירותים שונים, אם יש. בסוף תקופת העיסקה, בשתי האפשרויות, ניתן להחליף את הרכב בחדש עם המעבר לעיסקה הבאה.

סיכום תקופתי

בשנים הקרובות אנו עתידים לראות שחקנים נוספים וחזקים בשוק הליסינג. החל מיבואני הרכב עצמם אשר יפתו אותנו בשילוב של מחיר קניה אטרקטיבי וחבילות שירות במוסכי היבואן עצמו, מה שאמור להוות קלף חזק בתחרות על הלקוח. שוק הליסינג של רכבי היוקרה צפוי לתפוס תאוצה ולמצוא לעצמו כלים חדשים כדי להיות אטרקטיבי עבור רוכשי הרכב בפלח שוק זה, המצומצם אך המאד תחרותי. באופן כללי, ככל שיעברו השנים ותתפתח הטכנולוגיה, אנו צפויים להזדקק פחות ופחות לרכב פרטי, מה שיעודד שימוש ברכבים אוטונומיים ושיתופיים ויפחית כמעט לגמרי את רכישת הרכב הפרטי. אך עד שיגיעו הימים האלה כנראה שיש לך זמן לעוד כמה וכמה עסקאות ליסינג טובות.