זמני כניסת ויציאת שבת בארץ:
ירושלים :כניסת שבת: 16:41 יציאת שבת: 17:59
תל אביב :כניסת שבת: 17:00 יציאת שבת: 18:01
אשדוד : כניסת שבת: 17:01 יציאת שבת: 18:01
באר שבע :כניסת שבת: 17:03 יציאת שבת: 18:01
אשקלון :כניסת שבת: 16:53 יציאת שבת: 18:02
חדרה :כניסת שבת: 16:51 יציאת שבת: 18:00
חיפה :כניסת שבת: 16:50 יציאת שבת: 17:59
נהריה :כניסת שבת: 16:49 יציאת שבת: 17:58
פתח תקווה :כניסת שבת: 16:42 יציאת שבת: 18:00
נתניה :כניסת שבת: 16:51 יציאת שבת: 18:00
מודיעין :כניסת שבת: 16:51 יציאת שבת: 18:00
אילת :כניסת שבת: 16:55 יציאת שבת: 18:02
זמני כניסת ויציאת שבת בעולם:
ניו יורק : כניסת שבת: 17:06 יציאת שבת: 18:08
ברצלונה :כניסת שבת: 18:00 יציאת שבת: 19:02
פריז : כניסת שבת: 17:44 יציאת שבת: 18:53
אמסטרדם: כניסת שבת: 17:25 יציאת שבת: 18:38
לונדון :כניסת שבת: 16:47 יציאת שבת: 17:59
בודפשט :כניסת שבת: 16:40 יציאת שבת: 17:48
פראג :כניסת שבת: 16:53 יציאת שבת: 18:03
אומן :כניסת שבת: 16:53 יציאת שבת: 18:01
בנגקוק :כניסת שבת: 18:03 יציאת שבת: 18:54
הלכה שבועית:
מעשה היה ברבי חיים מוולוז'ין, שהתקיימה אסיפת רבנים גדולה בביתו, שהשתתפו בה ראשי ישיבות וגדולי הדור, תוך כדי הישיבה קם אחד מזקני הרבנים, ותוך שקם משך אתו בטעות את מפת השולחן, וכל הכוסות והבקבוקים מזכוכית נפלו ארצה. מיד פנו כל הנוכחים והתכופפו להרים את מה שנפל, קם רבי חיים ואמר עצרו ודעו לכם! אם יש בביתי פרוטה אחת שלא כדין ושלא מגיע לי הרי שישברו כוסות או כלים, אך אם כל כספי בביתי הוא נקי הרי ששום כלי לא ישבר, ואכן כל הכלים שנפלו היו שלימים ושום דבר לא נשבר.
מכך, למדים אנו כמה חובה מוטלת עלינו להתחזק באמונה שלימה ולחיות בשלווה ונחת בידיעה כי יש מי שמכווין את דרכינו ואת כל חיינו לטובה ולברכה. (מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל).
פרשת השבוע – יתרו
לאחד יעברו הדברים ליד האוזן, ולשני יערבו לאוזן
כולם שמעו ורק יתרו בא, וזה מקנה לנו תובנה חשובה: שני אנשים יכולים לשמוע שיעור בנושא מסוים. לאחד הדברים יעברו ליד האוזן, ואילו לשני יערבו הדברים לאוזנו- הוא יתבונן, יקשיב ויזכה לעשות מעשים שיובילו לשינוי מהותי בחייו.
פרופ' אבי לוי
הפרשה פותחת בסיפורו של יתרו וגם נקראת על שמו. "וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹקִים לְמֹשֶׁה, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ: כִּי-הוֹצִיא ה' אֶת-יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם". רש"י אומר: "מה שמועה שמע ובא, קריעת ים סוף ומלחמת עמלק".
ונשאלת השאלה האם רק יתרו שמע? הרי כל העולם שמע דברים אלה, שמע ולא בא. יתרו שמע ובא ועל זכה שתיקרא פרשה על שמו.
הכיצד? הרי יתרו היה כומר של עבודה זרה, ממש כמו האפיפיור דהיום, אז כיצד ומדוע זכה, ואיזו שמועה שמע? כאמור לעיל, אומר המדרש: קריעת ים סוף ומלחמת עמלק. מדוע דווקא אלו? האם כל מכות מצרים לא עשו עליו מספיק רושם, ודווקא נס הקריעה ומלחמת עמלק הם שגרמו לו להתחיל בחזרה בתשובה?
יתרו שמע, גם כל העולם שמע. הם רק לא ידעו מה זאת השמיעה, מה משמעותה: כמו במוסיקה, יש דציבלים כל כך גבוהים, שהאוזן הרגילה כבר לא מסוגלת להכיל. רק מי שמסוגל לשמוע, ברזולוציה כזו, אז יכול ״לשמוע״.
כל העולם שמעו איזה רעש גדול וחשבו שזה מבול, רעידת אדמה וכדו׳. רק יתרו שמע את הקול האמיתי. לעם ישראל, על אף הגלות הארוכה, היה קוד לגאולה ולכן כל הזמן הכינו עצמם לשמיעת הקולות.
כל הזמן שאפו להגיע לרגע הזה של השמיעה. בשביל זה צריך לא רק את האמונה בקב"ה, אלא גם במשה, הרועה הנאמן, מנהיגם של ישראל בכל הדורות, העניו באדם. מדוע נבחר חוש השמיעה לציין את הרגישות המיוחדת של יתרו?
בדומה לשאר החושים, כך גם צריך לזקק ולשכלל את חוש השמיעה. אמרו חז"ל, שבכל יום יוצאת בת-קול מהר חורב וקוראת לכל באי העולם לבא אל התורה. בכל יום יש הזמנה לכל האנושות לבוא ולשמוע, וכך יוצא שמעמד הר סיני הוא משהו נצחי.
אבל מי שומע? כתוב בשירת הים, "שָׁמְעוּ עַמִּים, יִרְגָּזוּן; חִיל אָחַז, יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת" (שמות ט"ו י"ד). כל אומות העולם שמעו על קריעת הים, הרי כל המים בעולם נחצו באותה שעה, אפילו בצלוחית מים שהחזיק אדם בידו (מכילתא).
כולם שמעו ורק יתרו בא, וזה מקנה לנו תובנה חשובה: שני אנשים יכולים לשמוע שיעור בנושא מסוים. לאחד הדברים יעברו ליד האוזן, ואילו לשני יערבו הדברים לאוזנו, הוא יתבונן, יקשיב ויזכה לעשות מעשים שיובילו לשינוי מהותי בחייו. יתרו שמע ובא, הוא לא רק שמע שמיעה חיצונית אלא גם הבין, הפנים והגיע למסקנה מעשית.
אם אנחנו רוצים לשמוע את הקולות, בתוך הרעש הגדול של המציאות של דורנו, אנו מחויבים להתחבר אל בחינת האמונה בנפש פנימה; המקום בתוכנו שלא רק שומע, אלא גם מקשיב ומפנים.
הרי לנו במיוחד, הישראלים, קל יותר לדבר ולהשמיע, אבל להקשיב? מי בכלל רוצה ? זו מידה שצריך לפתח. נאמר קודם, שהדבר שגרם ליתרו לחזור בתשובה הייתה השמועה על קריעת ים סוף ומלחמת עמלק. הוא בטח גם שמע את כל הדברים האחרים שעשה הקב"ה למצרים, עשר המכות, המופתים הגדולים ובכל זאת מדוע שני דברים אלה הם שגרמו לו לבוא ?
שני אלו באים כנגד התזה המצרית הפרעונית והמדיינית, ובכלל של הגויים עובדי העבודה הזרה. אלו אמנם לא כופרים בעובדה שאלוקים ברא את העולם, אלא טוענים שה׳ ברא והותיר הכל בידי השמש, הירח וכוחות הטבע. הם עתה המנהיגים והקובעים לגבי העולם ולכן צריך האדם לעבוד להם.
הפסל, שהם עושים ועובדים לו הוא המקשר בין האדם לבין איתני הטבע, שהם בעצם עתה לכאורה האלוקיות בעולם. כאילו אומרים: בזה כבר אלוקים לא מתערב, הוא סיים את שלו עם בריאת העולם. כלומר: בניגוד למה שאנו אומרים: ״לית אתר פנוי מניה״ – אין מקום שהקב״ה לא נמצא שם ולא משפיע. הם, עובדי העבודה הזרה אומרים שעתה כביכול הקב״ה סיים את הליך הבריאה וזנח את היקום בידי משרתיו אז יש מקומות שה׳ כביכול לא נמצא שם.
ים-סוף נחשב בעיני המצרים כאלוהים שלהם, והנה קרע ה׳ את הים ונכנס שם בעמודי הענן והאש והראה ש"לית אתר פנוי מניה", וזה סתר את כל הקונספציה ויסוד העבודה הזרה שלהם וגם כל העבודה זרה של יתרו.
דבר נוסף, יתרו ראה וידע כיצד המצרים העבידו את בני ישראל, ופרעה שגם החשיב עצמו לאלוהים, עשה בעם ישראל ככל העולה על רוחו במשך 210 שנים ושום דבר לא עצר אותו.
לכאורה הקב"ה לא התערב, ואז אפשר היה לטעות שהקונספציה המצרית האלילית נכונה וצודקת והם אכן מקבלים את כוחם מעבודה זרה, ואז הגיעה מלחמת עמלק; עמלק הוא השוט של הקב״ה והוא בא ברפידים – ״שרפו ידיהם של ישראל״ – היה רפיון של עם ישראל באמונה: ״היש ה׳ בקרבנו, אם אין״, ולכן הקב"ה מסר את עם ישראל בידי העמלקים, אבל אז כולם ראו שעל אף חמתו של הקב"ה על התנהגותם כפוית הטובה של ישראל, הוא נלחם להם כנגד עמלק במלחמה ניסית לא קונבנציונאלית: "והיה כאשר ירים משה את ידו וגבר ישראל" – כשישראל מתבוננים מעלה ומשעבדים את ליבם לאביהם שבשמים הם מנצחים.
אלו שני הדברים: קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, שסתרו את כל התזה של יתרו, ככהן מדין, כאפיפיור התקופתי, כמנהיג עבודה זרה, והביאו אותו לזרוק הכל, להתגייר ולהצטרף לעם הנבחר.
לומדים אנו, שיש שמיעה פיסית טכנית, שמבוססת על כניסת גלי הקול לאוזן החיצונה וממנה לתיכונה שמשם מותמרים לזרמים חשמליים אל תוך עצב השמיעה ומשם- למוח.
אבל זה לא מספיק, כבר היום יש מכשירים שמדמים במדויק תהליך פיזיקלי זה. לכן צריכים את השמיעה הרוחנית: ההבנה, ההכלה, החיבור של הקולות והצלילים אל המראה והמשמעות הרוחנית של הדברים.
פרופ' אבי לוי הוא נשיא האקדמית דתית לחינוך שאנן בחיפה
מתכון לשבת
חמין מרוקאי לשבת – סחינה
המצרכים:
כוס גרגרי חומוס וכוס שעועית לבנה מושרה ללילה במים
חצי קילו, או יותר, בשר לבישול ארוך (שפונדרה, צלעות וכד')
תפוחי אדמה קטנים
ביצים כמספר הסועדים
ראש שלם של שום, לא מקולף
בצל גדול קצוץ גס
שמן לטיגון
מלח, פלפל, כורכום, פפריקה מתוקה, פפריקה חריפה (לא חובה)
כף וחצי דבש
בסיר כבד ורחב מטגנים את הבצל הקצוץ בהרבה שמן, מוסיפים את נתחי הבשר, ומשחימים מכל הצדדים, מכבים את הלהבה ולאחר מכן מוסיפים לסיר את הקטניות שהושרו מראש, את תפוחי האדמה, הביצים, השום ואת שאר המצרכים והתבלינים, מוסיפים מים עד מעט מעל גבוה פני התבשיל, מביאים לרתיחה ומבשלים על אש בינונית כחצי שעה
מחממים תנור לחום של 150 מעלות, מכניסים את הסיר
כעבור כשעה-שעתיים, מנמיכים החום ל – 120 ומבשלים כך כל הלילה
אפשר גם על פלטת השבת
בתאבון!