כאשר מתי כוכבי לקח על עצמו את יצירת והפקת הסטורי של אווה, הוא לא עשה זאת בחסות אחת מחברות הענק המובילות שבבעלותו ואף לא ניסה ליצור פרסום ויראלי לצרכי רווחיות. הפרויקט כולו, שהתקיים בשיתוף עם בתו, מאיה כוכבי, נועד לעשות שימוש ברשת החברתית הצעירה המובילה אינסטגרם, לקירוב הצעירים אל  שימור זכר השואה, תוך שימוש בשפה אותה הם מכירים.

מהו הסטורי של אווה

הסטורי של אווה בא לספר את סיפורה של הנערה אווה היימן, אשר חיה וכתבה יומן אישי בשנת 1944, ובו תיארה את קורותיה וקורות משפחתה, החל מיום הולדתה ה-13 החל כחודש לפני כניסת הגרמנים להונגריה. היומן מלווה את אווה בגטו נאג'וואראד בו חיה חודשים ספורים עם סבה וסבתה ומסתיים ב 30.5.1944, ימים אחדים לפני גירושה למחנה ההשמדה אושוויץ בו נרצחה.

יומנה המתורגם של אווה היימן מצוי במוזיאון הלאומי לזכר השואה יד ושם, ושימש את הבסיס לפרויקט של כוכבי, אשר לקח את סיפורה והנגיש אותו לדור הצעיר באמצעות עשרות סרטוני "סטורי" בני דקה אחת ברשת החברתית המובילה אינסטגרם.

את תפקידה של אווה היימן שיחקה הצעירה מאיה קוויני, כאשר לצד ההשקעה העצומה בתסריט, בתפאורה ובעריכה, בחר כוכבי לשמר את הסיפור תחת נקודת מבטה של אווה היימן באמצעות צילום אישי בטלפון סלולרי כנהוג ברשת החברתית.

מה הפך את הסטורי של אווה לסוד הצלחה והביא מיליוני צפיות בתוך זמן קצר

הסטורי של אווה הוא בין התכנים הוויראליים ביותר שנראו, כאשר בתוך כארבע עשרה שעות בלבד הביא למאה מיליון צפיות ברשת. הדור שהכיר את סיפור השואה מספרי היסטוריה והסיורים הלימודיים במוזאונים התחבר למכשירים ניידים וצפה בסרטון אחר סרטון, בו מגלמת קוויני באנגלית את תפקידה של היימן, ומספרת את קורותיה וקורות משפחתה באחת הטרגדיות הקשות שידעה האנושות.

הצלחת הפרויקט הביאה רבים לחפש אחר סוד ההצלחה של כוכבי, במקום בו הנוער הואשם בניתוק ערכי ורגשי. דווקא הבחירה בפלטפורמת האינסטגרם, השימוש בשפה אותה מכירים בני הנוער: שימוש בהשטאג, באייקונים וברגשונים, בניסיון לתאר תקופה בה כל הללו לא היו בנמצא, יצרו את החיבור והביאו את הצעירים לצפות ולשתף.

כוכבי בחר שלא להילחם בדור הצעיר כי אם לזהות את המקום בו הם נמצאים, את שפתם, ולהגיש להם את הסיפור לצד הערך החשוב באמצעותם.

לצד השיתופים הוויראליים הרבים אישי ציבור וידוענים רבים עמדו אל מול המצלמות וקראו לגולשים לצפות בסטורי של אווה, תחת המלצה אישית וערכית. ראש הממשלה בנימין נתניהו היה בין הממליצים, כאשר לצדו גם הבית הלבן בארה"ב שהוציא הודעת תמיכה פומבית בפרויקט. גם השחקנית דוגמנית הבינלאומית גל גדות בחרה להתייחס לפרויקט וקראה לקהל העוקבים שלה לצפות בסטורי של אווה ולצדה ידוענים ומובילי דעה רבים נוספים.

ניתן לקבוע כי אמנם התמיכה הציבורית סייעה לא מעט לוויראליות שנוצרה סביב הפרויקט החשוב של כוכבי, אולם יתרה מכך: לא מסעות שיווק אגרסיביים, לא חשיבה פרסומית מקצועית ולא השקעה כספית בפרסום ושיווק הביאו לנתונים הוויראליים המדהימים, כי אם לקיחת סיפור אישי חשוב, מרתק ומרגש והנגשתיו לציבור בכלל ולצעירים בפרט באמצעות ההכרה במקומות בהם הם מצויים.

 



:עוד באותו נושא