בצה״ל ובחיל-האוויר ממשיכים לחקור את נסיבות התרסקות מסוק הקרב האפאצ׳י בו נהרג בה נהרג טייס הקרב רס"ן (מיל') ז"ל ונפצע קשה סגן און. מחקירה נוספת עולה כי התאונה נגרמה כתוצאה מכשל בנחיתה בעקבות איבוד שליטה על המסוק כתוצאה מהרכבה שגויה של מוט ההיגוי.

מסוק אפאצ'י של חיל האוויר. צילום ארכיון: עופר צידון, פלאש 90
של . צילום ארכיון: עופר צידון, פלאש 90

מנהל בטיחות ואבטחת איכות בחיל האוויר, , סיפר הבוקר כי דו״ח ביניים שני של חקירת מסוק האפאצ׳י מעלה כמה נקודות מרכזיות. אחת מהן בעיה בהתקנת מוט ההיגוי הובילה לתאונה. הדו״ח קובע כי יעודכנו הנהלים בהתקנת מוטות היגוי כמו כן ירעוננו נהלים ואנשי הצוות יעברו הדרכות בנושא. ״מדובר בתאונה מאוד נדירה ואנחנו לא מכירים תאונה כזו כנראה בשום מקום בעולם״ אמר הבוקר .

רס"ן במילואים דודי זוהר ז"ל
רס"ן במילואים דודי זוהר ז"ל

״התאונה עצמה נגרמה על פי החקירה לאחר שהמסוק מתריע על תקלה במערכת ההגיוי. הצוות חזר לנחיתת חירום ובמהלך ניסיון הנחיתה המסוק איבד שליטה והוא התרסק אל הקרקע. אחד ממוטות ההיגוי התנתק וגרם לפגיעה משמעותית ביכולת לשלוט על המסוק. זה בדומה לתקלה ברכב בה ההגה לא מסוגל לפנות ימינה רק שמאלה״. הוא מספר

עוד עולה מהחקירה כי ״הצוות התמודד עם קושי פיזי גדול מאוד ובסופו הטייס הצליח להביא את המסוק עד נחיתה אבל שם אבדה השליטה״ מסביר אל״ם עמירם. ״עצם הבאת המסוק לנחיתה הצילה את חייו של אחד הטייסים״.

מהחקירה עולה עוד כי הגורם לתאונה הוא תקלה בהתקנת מוט ההיגוי שהוביל לשחיקת המוט עד להתנתקותו. ״התהליך נובע משחיקה של זמן ולא מפגיעה חד פעמית״ מסביר אל״ם עמירם. ״ספרות האחזקה של המסוקים תואים את ספרות ההחזקה של היצרן. ישנם פערים שמצאנו בהתקנה ואנחנו בשיח עם היצרן בנושא״ מסביר אל״ם עמירם.

לאחר השלמת הליך נוסף בחקירה הוחלט בחיל האוויר להחזיר באופן מלא את כלל מסוקי הקרב לתפקוד. ״החקירה נמשכת ובשלב זה אנחנו מבהירים שאין לנו חשד לרשלנות. החזרת המסוקים לתפקוד מלא הוא תהליך הדרגתי ולאחר כלל הבדיקות ולאחר שנוודא את הפערים בהוראות ההתקנה נחזיר את המסוקים לשירות״ מסכם אל״ם עמירם.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20



:עוד באותו נושא