16:32 18/12/2017
דף הבית > מורשת > הרמב"ם היומי – הלכות רוצח ושמירת הנפש, פרק ז'

הרמב"ם היומי – הלכות רוצח ושמירת הנפש, פרק ז'

איזה מין צדק יש בעונש שאיננו תלוי בחומרת המעשה, אלא בגילו ומצב בריאותו של הכהן הגדול? גולן אזולאי מסביר

מי שהרג אדם אחר בשגגה, נדרש לגלות ולשבת באחת מערי המקלט שבארץ ישראל.
וכמה זמן עליו להיות שם? עד שימות הכוהן הגדול.

כמה זמן זה בדיוק "עד שימות הכהן הגדול?" זה הרי עשוי להיות ימים בודדים ועשוי להיות גם עשרות שנים. איזה מין צדק יש בעונש שאיננו תלוי בחומרת המעשה, אלא בגילו ומצב בריאותו של הכהן הגדול, שלכאורה בכלל איננו חלק מהסיפור?

אלא שהכהן הגדול הוא לגמרי חלק מהסיפור. תשובה וכפרה אינן רק סיפור אישי, אלא עניין ציבורי קולקטיבי. אנחנו כולנו "רקמה אנושית אחת", וכך גם תהליכי התיקון שאנחנו עוברים. מותו של הכהן הגדול הוא אבדן שמטלטל את העם כולו, וממילא גם מכפר ומעורר סליחה ממרומים. הרמב"ם עצמו מסביר שלמול גודל הכאב על מות הכהן הגדול, מתקהה האבל על מות האדם הפרטי, ובאופן טבעי נח גואל הדם מזעמו ומרצונו לנקום בזה שהרג בשגגה.

קוריוז פיקנטי מספקת המשנה בהקשר לכך: מכיוון ששחרור הרוצחים בשגגה מערי המקלט היה תלוי במות הכוהנים הגדולים, אמותיהם של הכוהנים הגדולים היו מספקות אוכל ובגדים ליושבים בערי המקלט, כדי שלא יתפללו על בניהן שימותו.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20

לתגובות

אולי יעניין אותך גם

1

חדרי הבריחה שיאפשרו לכם ללמוד על מורשת צה"ל

לכבוד חג החנוכה: מוזיאון ההעפלה ומוזיאון בתי האוסף לתולדות צה"ל מציעים לכם להתנסות בהצצה לספינת מעפילים אמיתית, וגם לחידות צבאיות מסובכות במיוחד