דף הבית > מורשת > הרמב"ם היומי – הלכות גנבה, פרק ט'

הרמב"ם היומי – הלכות גנבה, פרק ט'

האם הביטוי "הקם להורגך, השכם להורגו" הוא סיסמה בלבד? גולן אזולאי מסביר

"צה"ל לא יכול להתנהל על פי סיסמאות", אמר הרמטכ"ל, רב אלוף גדי אייזנקוט, לפני פחות משנה, בעיצומה של אינתיפאדת הסכינים.

כדוגמה לסיסמה שכזאת הזכיר הרמטכ"ל את הביטוי המפורסם – "הקם להורגך, השכם להורגו".

האמנם סיסמה בלבד?

את ה"סיסמה" הזאת טבעו חז"ל ביחס לאחד הקרבות הראשונים בהיסטוריה של צבא ישראל. אלוקים מצווה את בני ישראל, היוצאים ממצרים ונמצאים בדרכם לארץ, להילחם במדיינים ולהכות בהם מכת מנע, מפני התנכלותם של המדיינים לישראל ורצונם לפגוע בהם.

סיסמת "הקם להורגך השכם להורגו" מוזכרת בדברי חכמים ופוסקי הדורות כיסוד הלכתי ממשי שיש לו השלכות מעשיות, הן במישור הלאומי והן במישור הפרטי.

בהתאם לכך מתירה התורה לפגוע בפורץ, ואפילו להרוג אותו במקרה הצורך, מפני שסביר להניח שהפורץ עצמו מסכן את בעל הבית ואף עלול להורגו. היסוד הזה השפיע רבות גם על מערכת המשפט בישראל, ולאחר שלפני כעשור, ירה שי דרומי בפורצים שחדרו לחוותו, חוקק על ידי הכנסת חוק בהשראת הכלל "הקם להורגך".

אין מדובר רק בהדרכה מוסרית, וודאי שלא בסיסמה מתלהמת ריקה, אלא ביסוד הלכתי מוצק, שלאורו התנהל צבא ישראל בראשית דרכו, ולאורו בוודאי ימשיך ויצעד.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20

אולי יעניין אותך גם

מרגש: התלמוד הבבלי יתורגם לאיטלקית

פרויקט ייחודי של ממשלת איטליה יתרגם וינגיש את הטקסט המכונן של היהדות בת זמננו לציבור הרחב באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. השגריר דנון: "מעכשיו האיטלקים ייחשפו לייחוד, לעוצמה ולחשיבות של התלמוד הבבלי"