2:41 24/06/2018
דף הבית > מורשת > הרמב"ם היומי – הלכות אבל, פרק ט'

הרמב"ם היומי – הלכות אבל, פרק ט'

מתי חייב אדם לקרוע את הבגד לאות אבלות? ישי לפידות מסביר

לא רק על פטירת אדם קרוב קורעים את הבגד לאות אבלות. אדם חייב לקרוע גם אם נפטר רבו, או אם נפטר נשיא הסנהדרין, וכן אם שומע אדם מישהו מקלל את א־להים או רואה ספר תורה נשרף. בנוסף, אומרים חכמים ופוסק הרמב"ם – אדם חייב לקרוע אם הוא רואה את ערי יהודה, את ירושלים או את בית המקדש בחורבנם.

מי שהגיע לארץ בשנות חורבנה, אם היה מגיע מדרום, כשהגיע לחברון, שהיא מערי יהודה היה קורע פעם אחת, וכשהגיע לירושלים היה צריך לקרוע פעם נוספת, ופעם שלישית כשראה את הר הבית. למעשה, אם עברו שלושים ימים בלי שראה את ירושלים, וחזר וראה אותה, היה עליו לקרוע שוב.

כיום, כשירושלים ורוב ערי יהודה נמצאות בריבונות ישראלית, אמרו הפוסקים שאין לקרוע עליהן.

אך מה לגבי מקום המקדש? מצד אחד הרי באוזניים של כולנו עדיין מהדהדת ההכרזה של מוטה גור: "הר הבית בידינו", אך מצד אחר, אנחנו רחוקים מלנהוג בו בריבונות מלאה. בשם הרב צבי יהודה קוק אומרים שגם על ראיית מקום המקדש אין לקרוע כיום, כיוון שגם הוא נתון בריבונות ישראלית, אך פוסקים רבים אחרים סוברים שגם כיום, מי שרואה את מקום המקדש שבהר הבית עצמו, צריך לקרוע את בגדו, ולכל הפחות פעם אחת בחייו.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20

אולי יעניין אותך גם

לבקשת ראש העיר ברקת: הקנס לחב"דניק בוטל

פקח עיריית ירושלים נתן קנס בסך 475 שקלים לאדם שזיכה את הרבים במצוות הנחת תפילין. הסיבה: הדוכן הופעל ללא היתר בכתב מאת העירייה. ברקת התערב - הקנס בוטל