הרב מאור קיים, הכותב הרחבות לסדרת ספרי ההלכה "פניני הלכה" של הרב אליעזר מלמד, פרסם אמש (שני) בדף הפייסבוק שלו התייחסות חדשנית לסוגיית ניפוי הקמח בימינו.

"למרות שבעבר ההוראה הגורפת היתה שחובה לנפות קמח, וכך נוהגים רבים גם כיום, בפועל המציאות השתנתה" הוא כותב. "תנאי האחסון השתפרו מאד, ועל כן הקמח שמשווק על ידי חברות אמינות דרך רשתות וחנויות אחראיות בחזקת נקי משרצים. ואף אם מדי פעם מוצאים בקמח שרצים, אין חובה לנפות, משום שלא נמצאים שרצים ב'מיעוט המצוי' של קמח מסוג זה".

הרב קיים אמנם מסתייג וטוען כי הדבר תלוי גם במקום שמירת הקמח בבית: "אמנם גם קמח שבחזקת נקי צריך לאחסן במקום שלא יתפתח בו שרצים כגון במקרר או במקפיא."
לסוגייה נדרש הרב קיים בעקבות משימה שהוטלה על בתו: "לפני זמן מה, בתנו נדרשה לאפות עוגיות לכל בנות כיתתה ועלתה השאלה האם ראוי שהיא תנפה את הקמח מכיוון שרבים כיום עדיין מנפים. הכרענו שעליה לנפות את הקמח משום שמצווה גדולה להתחשב באחרים. אמנם לא היינו אומרים כך על כל חומרה, אבל בדבר שעד לא מזמן נחשבה כהלכה פסוקה ועוד רבים נוהגים כך, ראוי ואולי חובה להתחשב".

קציר חיטה בדרום. צילום: פלאש 90

חשוב לציין, כי הדבר לא הוכרע ברמה ההלכתית על ידי הרב אליעזר מלמד, כותב ספרי פניני הלכה, משום כך הרב קיים חותם את הפוסט המהפכני במילים "וצריך עיון".
ניפוי הקמח הוא סייג הלכתי שנועד למנוע מלעבור על איסורי אכילת שרץ. בימינו נדמה שמציאת תולעים בקמח היא דבר שאינו שכיח, ולמרות זאת, ההמלצה היא לכל אחד שינהג לפי רבותיו.

היום בצהריים (שלישי) הוסיף הרב הבהרה לדבריו: " קמח מחברות אמינות שאינו נמצא על המדף הרבה זמן אינו צריך ניפוי. אם הטענה היא שחייבים להיצמד למה שעשו אבותינו גם כשהמציאות השתנתה, הרי שראוי להיות הוגנים. אבותינו (ואנחנו…) אכלו תאנים וקלחי תירס, אני בעד להחזיר עטרה ליושנה".

 

 



אילת כהנא

אילת כהנא