כל חברת סטארטאפ, קטנה וגדולה כאחד, מבוססת על רעיון כלשהו. כדי שהחברה תצליח באמת, זה מוכרח להיות רעיון טוב במיוחד. כדי להגות רעיון מיוחד שכזה, צריך שיקרו כמה דברים. ראשית, עליכם לתכנן אותו ואפילו לבצע "סיעור מוחות" על מנת להעלות רעיונות משנה שיגבשו את הרעיון הגדול. שנית, חשוב לבחון איזו בעיה נועד לפתור הרעיון הזה וכיצד ניתן לשפר באמצעותו את איכות החיים.

בדיקת התכנות

לאחר שיש לכם כבר רעיון מגובש היטב, עליכם לבדוק אם תוכלו להקים על בסיסו חברת סטארטאפ. לשם כך יש צורך לבצע בדיקת התכנות לרעיון. גם אם הצלחתם לגבש צוות מנצח ויש לכם די כסף להשקעה הראשונית, עליכם לבדוק האם הרעיון שלכם יצליח לעמוד בלחץ התחרותי הקיים בשוק. לשם כך, חשוב להתייחס לשני סוגי התכנויות. הראשונה היא התכנות אסטרטגית. אחד הדברים הבולטים ביותר שתרצו לבדוק או האם קיים ביקוש למוצר או השירות שלכם בשוק, והעיקר – מיהם המתחרים שלכם. ההתכנות השנייה היא ההתכנות הפיננסית. כבר בשלב הראשוני של הרעיון לחברת סטארטאפ כדאי לדעת אם הוא רווחי, בעיקר ברמת היחידה הכלכלית. כלומר, הכנסה מלקוח, פחות עלות גיוס הלקוח.

לבנות תוכנית עסקית

אינכם יכולים להתחיל לבנות את הרעיון שלכם ולפתח אותו ללא תוכנית עסקית מאורגנת. זוהי בדיוק הטעות שעושים יזמים מתחילים רבים: הם מדלגים על שלב התכנון בהנחה ש"הכול יסתדר מעצמו". ואז, כאשר נוצרת בעיה משמעותית, הם עומדים מולי אובדי עצות. כדי לסלול את הדרך להצלחה, חשוב לבנות תוכנית עסקית טובה שתאפשר לכם להתקדם ולהתפתח.

על כל פנים, אלה כמה שלבים שכדאי להביא בחשבון בעת בניית התוכנית:

  • המחקר מעל לכול כאשר אתם בונים סטארט-אפ, אתם צריכים לדעת עליו הכול. וזה נכון גם בשלבים מוקדמים של תהליך ההקמה. גם אם אתם יזמים ללא יכולת תכנות והנדסה ואתם אלה שמשלמים לאנשי מקצוע, חשוב שיהיה לכם תכנון מדויק לשלבים הבאים של המיזם. לפיכך, לפני שאתם יוצאים לדרך, יש צורך לחקור ככל הניתן על הנושא. בעולם שבו ידע הוא כוח, תוכלו לבנות תוכנית עסקית מנצחת אם תכירו היטב את התחום שבו אתם עוסקים.
  • מהי מטרת התוכנית שלכם – תוכנית עסקית נועדה לתאר את חברת הסטארט-אפ מבחינת אופי החברה, התכנית הכלכלית שלה והדרך שבה אתם מתכוונים לשווק ולפרסם את המוצרים והשירותים, אך היא הרבה מעבר לכך. חשוב לנתב את התכנית בהתאם למטרה שאתם מעוניינים להשיג: הגדלת מאגר הלקוחות, חיזוק השירותים שלכם ועוד.
  • יוצרים פרופיל לחברה – הפרופיל של החברה אינו נועד רק לגולשים בעמוד הפייסבוק או בעמוד "אודות" של החברה, אלא גם עבור התכנית העסקית. כי כשלנגד עיניכם עומדת ההיסטוריה של החברה, מטרותיה והמשאבים שלה, קל לכם יותר לתכנן את השלבים הבאים.
  • מידע למשקיעים – בתחילת דרככם תצטרכו לגייס משקיעים על מנת לגייס די כסף להמשך פעילות. ולכן, התכנית העסקית צריכה לכלול מידע רלוונטי למשקיעים: מה תעשו בכסף שתקבלו, איך חברת הסטארטאפ נועדה לפתור בעיות, איך תגייסו את משאבי החברה ועוד.
  • תוכנית שיווקית – אחד הסעיפים הבולטים יותר בתכנית העסקית הוא התוכנית השיווקית. תוכנית זו כוללת בדרך כלל כמה סעיפים משמעותיים: הצגת המוצר או השירות, בחינת אפשרויות שיווק שונות, בחירת אפשרויות השיווק המתאימות ביותר עבור העסק, קביעת מחירים ועוד.
  • תוכנית עסקית שכל אחד יכול לקרוא – התוכנית העסקית שלכם צריכה להיות נגישה לכל אחד: משקיעים, בנקאים שמהם אתם מבקשים הלוואה או חברים שמנסים לעזור לכם. לכן, כאשר אתם מנסחים את התכנית הזו וודאו שהיא מובנת לכולם.
  • אז מדוע אכפת לכם כל כך – כשאתם מציגים את התוכנית העסקית שלכם, חשוב להראות לבני שיחתכם כי אכפת לכם מהחברה ומהנושא שבחרתם לעסוק בו. הראו תשוקה ורצון לפתח ולקדם את חברת הסטארטאפ שלכם למען עתיד טוב יותר.

לבנות one pager – תקציר מנהלים

בנוסף לתוכנית העסקית שלכם, עליכם לדאוג לתקציר מנהלים עבור משקיעים ואנשי מקצוע אחרים. מטרתו העיקרית של תקציר מנהלים היא ליצור עניין בקרב המשקיעים ולגרום להם לבקש מכם יותר מידע על הנושא. כך שהתקציר הוא מעין קדימון לסרט, כאשר הצופים מבקשים לדעת מה יקרה בהמשך. לתקציר המנהלים צריך להיות מבנה ייחודי וממוקד לקהל יעד ספציפי. שאלו את עצמכם, מי הולך לקרוא את התקציר שלי? מנהלים, משקיעים, שותפים ועוד.

מעבר לכך, התוכן של תקציר המנהלים צריך להיות ממוקד בהתאם למטרה שאתם רוצים להשיג. לדוגמה, אם אתם מעוניינים לגייס כספים, חשוב להתמקד יותר בעניינים הפיננסיים ובפעילותו של העסק. אם אתם נפגשים עם יועצי שיווק, כדי להדגיש את הנושאים השיווקיים.

קיימת אפשרות להשתמש בתבנית מובנית לתקציר המנהלים. אך אם אתם מעוניינים למשוך את תשומת לבו של הקורא, כדאי לבחור בתבנית ייחודית רק לכם. בחנו מספר תבניות ובחרו את התבנית המתאימה ביותר – כזו שתקל על הקריאה ותיצור עניין. על כל פנים, מומלץ כי כל תבנית תכלול מבוא, המטרות של החברה, רקע כללי, התוצאות העיקריות שיש להתמקד בהן, המסקנות וההמלצות של המסמך.

כמו כן, אחד הדברים החשובים שיש להקפיד עליהם בעת כתיבת תקציר המנהלים הוא השפה. חשוב לעבור על המסמך, לבצע הגהה ועריכת לשון במטרה להימנע מטעויות ושגיאות כתיב שעלולות לפגוע בתדמית.

למצוא שותף טכנולוגי או עסקי?

אחת השאלות המשמעותיות ביותר העולות על הפרק היא איזה סוג שותף למצוא? מעבר לכך שהשותף צריך להיות אמין, עליו להפגין יכולות שיכולות לתרום לחברת הסטארטאפ הצעירה. ובכן, העניין תלוי ברקע שלכם. אם, למשל, יש לכם רקע טכנולוגי וניסיון עשיר בתחום התכנות, כדאי לבחור בשותף בעל רקע בתחום היזמות. ואם אתם יזמים מבטן ומלידה, כדאי לבחור בשותף שיש לו רקע טכנולוגי. כך תוכלו ליצור את האיזון המושלם שיביא להצלחת העסק.

לאחר שמצאתם שותף, חשוב למצוא גם צוות מנצח לחברה. אל תתמקדו רק באלה ששולחים לכם קורות חיים. תוכלו לבחון פרופילים של מועמדים מעניינים ברשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם, ובמידת הצורך להזמין אותם לראיון עבודה. בתור חברה מתחילה, כדאי לחפש מועמדים שיודעים לשמור על ראש פתוח, ואשר יוכלו להתפתח אתכם לאורך זמן.

מערכת ערוץ 20

מערכת ערוץ 20