No Tag To Print

צילום: shutterstock

הנסיכה היא העדשה: הכוכבת הקולינרית של פרשת השבוע

נזיד העדשים, לא רק בפרשת השבוע: למה כדאי לאכול עדשים, כמה טיפים שאתם חייבים לדעת לפני שאתם מתחילים לבשל, ומתכון למרק עדשים עם רכיב סודי, שיהפוך את המרק שלכם הכי קרוב שאפשר לנזיד העדשים של יעקב אבינו

בערך לפני 3,400 שנה מכר עשו הרשע את הבכורה ליעקב אבינו במחיר של נזיד עדשים. השבת, כבכל שנה, נקרא על כך בפרשת השבוע. העדשים של נזיד יעקב אמנם חוסלו בידי אחיו, אבל לנו יש עוד לא מעט עדשים בארץ ישראל שאפשר, ואפילו מומלץ, לאכול.

בארץ ישראל מצויים העדשים בעיקר באזור הכרמל ובעמק יזרעאל. פרופ' זוהר עמר מסביר באתר שלו, "קדמוניות הטבע והריאליה בישראל", כי העדשים הם גידול מסורתי בחקלאות הים תיכונית. הם נזכרים בין גידולי השדה בתנ"ך וכמרכיב מזון בסיסי וחשוב. גם בין הממצאים הארכיאולוגיים אנחנו מוצאים את העדשים באתרים רבים במזרח הקרוב, כולל אתרים מארץ ישראל מתקופת התנ"ך.

למה כדאי לאכול עדשים?

העדשים מהוות תחליף חלבון עשיר, והן מלאות בסיבים, בברזל, בפחמימות ובשומנים בריאים. הן קלות יותר לעיכול מרוב הקטניות. כמו שאר הקטניות, העדשים עוזרות לנו לשמור על גוף בריא, והן אפילו תורמות להפחתה במשקל כיוון שהן עשירות בסיבים תזונתיים המספקים תחושת שובע לאורך זמן.

לפני ארבע שנים פרסם משרד הבריאות הבריטי המצלות תזונה שהפכו את סדר המזונות בקבוצת החלבונים: הקטניות כבשו את המקום הראשון ברשימה, ורק לאחר מכן מגיע הבשר. הקטניות מהוות אלטרנטיבה טובה לבשר כי הן מקור מעולה גם לאבץ וברזל. העדשים עשירות כל כך בברזל, עד שבכוס עדשים יש יותר ברזל מאשר בקילו עוף!

מלבד ברזל, בעדשים יש כמות נכבדת של תיאמין (B1), אשלגן, אבץ, חומצה פולית ומגנזיום, המועילים לפעילות הלב, כלי הדם והשרירים ולתפקוד מערכת העצבים. העדשים גם מכילות נוגדי חמצון המונעים תהליכי חמצון מזיקים ובכך מסייעים במניעת מחלות לב וסרטן ובולמים תהליכי הזדקנות.

ערכים תזונתיים ל-100 גרם: קלוריות: 352 קק"ל; מים: 8.26 ג'; חלבונים: 24.63 ג'; פחמימות: 63.35 ג'; שומן: 1.06 ג'; כולסטרול: 0 מ"ג.

שימו לב! חולי שגדון או מחלות כליה צריכים להתייעץ עם דיאטנית לגבי הכמות המומלצת עבורם לצריכת עדשים.

צילום: shutterstock

אילו מאכלים אפשר להכין מעדשים?

יש אינסוף מתכונים. אפשר להכין מרקים, נזידים ותבשילים מכל הסוגים; קציצות וסלטים עם עדשים ירוקות ושחורות; מג'דרה וקיצ'רי וגם נזיד עדשים צהובות אתיופי וחביתיות הודיות טבעוניות מקמח עדשים כתומות.

טיפים לבישול עדשים

  • כדאי להשרות אותן במים קרים כמה שעות לפני הבישול, כדי להרוויח ערכים תזונתיים גבוהים יותר.
  • אם לא השריתם – לא נורא! בשונה מרוב הקטניות, העדשים לא חייבות השרייה מוקדמת והן מתרככות בבישול די מהר (20-40 דקות).
  • אפשר להנביט את העדשים, ואז ניתן גם לאכול אותן ללא בישול.
  • תבלינים אפשריים: כוסברה, כמון, כורכום, טעמים חמצמצים וארומה של ירקות שורש.
  • המלח עוצר את ההתרככות של הקטניות, אז הוסיפו אותו רק בסוף הבישול.
  • מומלץ להוסיף להן בסוף לימון ושמן זית.

 

מרק העדשים הכתומות של דניאל קולט

מיועד ל-6 סועדים

צילום: shutterstock

מצרכים:

עדשים כתומות

בצל

2 שיני שום

2 גזרים

רסק עגבניות

אבקת מרק עוף

תבלינים: מלח, פלפל, פפריקה מתוקה, פפריקה חריפה, חוויאג', כמון, צ'ילי גרוס

 

אופן ההכנה:

  1. שוטפים כוס עדשים כתומות מספר פעמים עד שהמים נהיים יחסית נקיים.
  2. קוצצים בצל גדול דק ומטגנים אותו עד שהוא מזהיב.
  3. מוסיפים לסיר שתי שיני שום כתושות ומטגנים שתי דקות.
  4. חותכים שני גזרים לקוביות, מוסיפים לסיר ומטגנים כמה דקות.
  5. מוסיפים את הסוד של המתכון – קופסה קטנה של רסק עגבניות ומטגנים עוד דקה.
  6. מרתיחים בקומקום 8-10 כוסות מים ומוזגים לסיר.
  7. מוסיפים את כוס העדשים.
  8. מתבלים. תיבול מומלץ: כפית מלח, כפית פלפל, כפית וחצי פפריקה מתוקה, חצי כפית פפריקה חריפה, כף אבקת מרק עוף, כפית חוואיג', מעט כמון וחצי כפית צ'ילי גרוס
    הערה: מי שאוהב חריף, שיילך על הצ'ילי הגרוס. מי שלא אוהב חריף, שיוותר על הצ'ילי ועל הפפריקה החריפה.
  9. לערבב טוב
  10. לבשל למשך 40 דקות.

 

בתיאבון!

It is not Android