ישיבת ממשלה. ארכיון. צילום: פלאש 90
ישיבת ממשלה. ארכיון. צילום: פלאש 90

בשל חילוקי דעות, הממשלה דחתה את ההצבעה על שינוי דרכי המינוי לתפקידים בכירים בשירות המדינה. מינוי התפקידים עפ"י ההצעה, ייערך באופן דומה למינוי , כלומר ע"י וועדות איתור. עוד עסקה ההצעה בהוספת משנה למנכ"לים של המשרדים הממשלתיים כמינוי משרת אמון בשכר של 90% משכרו של מנכ"ל. בישיבת ראשי הקואליציה הוסכם פה אחד על ניסוח חוק חדש בנוסף לחוק לקיצוץ הבירוקרטיה.

ראש הממשלה נתניהו אמר בדיון כי "ההנחיות צריכות לעבור דרך הדרג הנבחר. מה שיש כאן זה המעט שבמעט. אנחנו צריכים לתת לממשלה אפשרות לבטא את מדיניותה". הוא המשיך ותקף את המתנגדים לחוק ואמר "כשחושבים שזאת פוליטיזציה לא מבינים מה אומרים. מי מנהל את משרדי הממשלה? הפקידות".

חלק משרי הממשלה ובהם השרה (ליכוד) שכינתה את ההצעה "בדיחת השנה" והשר (כולנו) שכינה את ההצעה "פספוס אחד גדול" הביעו התנגדות. גם ראש הממשלה הצטרף לביקורת ואמר: "זה לא מספיק משילות, זה המעט שבמעט. הגיע הזמן שנמשול כאן, אחרת נהיה כמו כלכלות אירופה המתמוטטות". לדבריו, "הריבון הוא הבוחר והבוחר בסופו של דבר קובע מה הוא רוצה מבחינת מדיניות חלוקת משאבים וסדרי עדיפות. עלינו לתת לשר הממשלתי את האפשרות לבטא את המדיניות שלשמה נבחרנו. זה עומק רדוד ביותר. אני מיניתי אתכם לעשות דבר אחר".

"ההתנגדות של חלק משרי הממשלה להחלטה היום, מנעה שינוי היסטורי בהליכי המינויים של משרות בכירות בשירות הממשלתי", אמר אחד ממגישי ההצעה, יריב לוין (הליכוד). "בכך, הוחמצה הזדמנות, שספק אם תחזור, לחזק באופן משמעותי את יכולתם של השרים להבטיח מינויים ראויים של אנשים המחויבים למדיניותם. מתנגדי ההצעה אחראים באופן אישי להמשך המצב הקיים של היעדר משילות, של חוסר יכולת לממש את מדיניות השרים ושל פגיעה קשה ומתמשכת בעבודת הממשלה".

שהגישה גם כן את ההצעה אמרה כי "האויב של הטוב הוא הטוב ביותר. יש שרים שמדברים ויש שרים שעושים. היום הממשלה פספסה הזדמנות להתחיל את השינוי שיחזיר את המשילות לנבחרי הציבור. אפשר להמשיך לדבר על משילות עוד שנים רבות, השר יריב לוין ואני הבאנו הצעה מעשית בפעם הראשונה. אני מקווה שבעוד שבועיים הממשלה תאשר את ההצעה".

שרת המשפטים איילת שקד ושר התיירות יריב לוין. צילום: פלאש 90
שרת המשפטים איילת שקד ושר התיירות יריב לוין. צילום: פלאש 90

ההצעה שהוגשה ע"י השרים שקד ולוין, ביקשה לתקן את החלטת הממשלה משנת 2002 בנושא פטור ממכרזים מתוקף סעיף 21 לחוק שירות המדינה (מינויים). צוות השרים שבחן את ההצעה עמד על הקושי במינוי משרות בכירים של עובדים העובדים בצמידות עם השר, בעוד השר הממונה משמש למעשה כחותמת גומי ואין לו כמעט כל השפעה ישירה על הליך הבחירה.

על פי ההצעה, את וועדת האיתור ירכיבו שלושה: מנכ"ל המשרד הממשלתי הרלוונטי או נציג בכיר של המשרד, נציב שירות המדינה או נציגו וכן נציג נוסף שימונה ע"י המנכ"ל והנציב יחדיו. אדם לו זיקה אישית, עסקית או פוליטית לאחד משרי הממשלה לא יוכל להיות חלק מהרכב וועדת האיתור. קודם לכן מנה ההרכב חמישה אנשים, דבר שהקשה על קביעת מועד לקיום וועדות האיתור.

עוד הוצע כי במקרה בו תציע הוועדה שניים או שלושה מועמדים המתאימים לתפקיד כשביניהם פערים מינימליים או לכל אחד מהם יתרון ייחודי בתחומו – הוועדה תציע את המועמדים להחלטת השר ללא דירוג של המועמדים. אם יוצעו לשר שניים-שלושה מועמדים שלא מקיימים את התנאי הקודם, יוצעו אלה לשר עם דירוג והתייחסות להבדלים ביניהם. השר יבחן את המועמדים וימנה, או יביא לאישור הממשלה, לפי העניין, מועמד אחד בלבד. ככל שהמועמד שנבחר למינוי על ידי השר אינו המועמד שדורג במקום הראשון על ידי ועדת האיתור, השר ינמק את בחירתו.

בת אל בנימין

בת אל בנימין

עורכת באתר ערוץ 20

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לקבוצת וואטסאפ או טלגרם שלנו.